۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۷۴۹۲۶
حجت الاسلام والمسلمین رحمانی سبزواری:

انسانی که گرفتار وسوسه شیطان شود، به آسانی سقوط می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین سبزواری با بیان این که انسان برای سقوط دو نفس مصوره و اماره دارد، گفت: بی دینی زحمت ندارد اما با دین بودن سخت است اگر انسان بخواهد از گناه دوری کند سخت است اما اگر گرفتار وسوسه شیطان شود به آسانی سقوط می کند.
وسوسه شيطان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند،  حجت‌الاسلام والمسلمین سبزواری، عضو هیأت رییسه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد توحید بیرجند برگزار شد با اشاره به این که انسان با دو شیطان خارجی و داخلی روبه رو است، اظهار کرد: وقتی دشمن خارجی با دشمن داخلی دست به دست هم دهند انسان گناه می‌کند.

 

وی با بیان این که انسان دارای نفس مصوره و اماره است، گفت: وقتی انسان می خواهد سقوط کند اول اسیر نفس مصوره می شود و بعد گرفتار نفس اماره می شود.

 

عضو هیأت رییسه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نفس مصوره کارهای زشت و بد را به شکل خاصی زیبا جلوه می‌دهد و نفس اماره انسان را دعوت به کار زشت می‌کند که اگر به انسان غالب شود انسان سقوط می‌کند.

 

وی تصریح کرد: انسان دارای نفس ملهمه هم است که خیر و شر را به انسان عرضه می کند و انسان را دعوت به کار نیک می کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سبزواری با بیان این که نفس لوامه سرزنش‌گر است، ادامه داد: اگر نفس لوامه در انسان اثر گذارد نوبت نفس مطمئنه است که فجور و زشتی را از وجود انسان خالی می‌کند.

 

وی افزود: بعد از نفس مطمئنه نوبت نفس راضیه و مرضیه می رسد که این مرحله بالاترین مراحل تعالی انسان است.

 

عضو هیأت رییسه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در نفس راضیه و مرضیه هم خداوند از انسان راضی است و هم انسان از خداوند راضی است و نهایت مرتبه عرفان است.

 

وی با بیان این که نفس در حالی ترقی پنج مرحله دارد، گفت: نفس ملهمه، لوامه، مطمئنه، راضیه و نفس مرضیه پنج مرحله ترقی است.

 

حجت‌الاسلام والسلمین سبزواری با بیان این‌که انسان برای سقوط دو نفس مصوره و اماره دارد اما برای ترقی پنج نفس دارد، ادامه داد: برای بالارفتن از تپه انسان انرژی می خواهد ولی برای پایین آمدن از این تپه نیازی به زحمت و سختی نیست.

 

وی افزود: برای همین است که برای بالا رفتن باید انسان پنج مرحله نفس را بگذراند و برای سقوط فقط دو مرحله لازم است.

 

عضو هیأت رییسه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بی‌دینی زحمت ندارد، اما با دین بودن سخت است، اگر انسان بخواهد از گناه دوری کند سخت است، اما اگر گرفتار وسوسه شیطان شود به آسانی سقوط می‌کند.

 

وی افزود: برای تعالی باید پله پله به بالا برویم تا جایی که هم خدا از او راضی باشد و هم انسان از خداوند راضی باشد.

 

آیت الله سبزواری با اشاره به این که تا شیطان خارجی در بطن انسان پشتوانه نداشته باشد، انسان به بیراهه کشیده نمی شود، یادآور شد: انسان وقتی به سمت سقوط برود و اسیر وسوسه شود، شیطان با نفس اماره هم دست می شوند و وجود انسان را ویران می کند./968/پ202/ح

ارسال نظرات