۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۷۱۱۱۶
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:

انسان در بالاترین درجات نیز از چنگال نفس اماره در امان نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم در توضیح آیات ابتدایی جزء سیزدهم قرآن کریم، گفت: نخستین درس این است که مؤمن هیچ‌گاه خود را از نفس در امان نمی‌بیند به همین دلیل خداوند می‌فرماید زمانی که از بی‌گناهی حضرت یوسف اثبات شد به او گفتیم که بگو برای آن که مصون باشم تا خیانت نکنم به خدای خود پناه بردم.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، مفسر قرآن کریم، عصر امروز در شبستان امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان این‌که جزء سیزدهم قرآن کریم در سلسله درس‌های سبک زندگی قرآنی 10 درس ارزنده دارد، اظهار کرد: اولین درس این است که مؤمن هیچ‌گاه خود را از نفس در امان نمی‌بیند.

 

وی افزود: خداوند متعال در آیه 53 سوره یوسف می‌فرماید «وَمَا أُبَرِّیءُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ» این آیه می‌فرماید زمانی که از بی‌گناهی حضرت یوسف اثبات شد به او گفتیم که بگو برای آن که مصون باشم تا خیانت نکنم به خدای خود پناه بردم.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که دومین درس از نگاه قرآن برای یک مؤمن اگر توانایی لازم را در خود ببیند از پذیرش مسؤولیت سرباز نمی‌زند، گفت: پذیرش مسؤولیت در صورت اثبات توانایی فرد یک وظیفه در قرآن شناخته‌شده است چراکه وقتی‌ حضرت یوسف از زندان آزاد به ایشان گفتند هر مقامی که از من می‌خواهی به تو می‌دهم حضرت در پاسخ فرمود مرا مأمور اقتصاد مصر قرار دهید.

 

وی ادامه داد: برای تصدی سمت‌ها هم تعهد لازم است و هم تخصص و گاهی هم تخصص مؤمن از نگاه مسؤولان اجرایی مخفی مانده است بر فرد مؤمن لازم است تخصص خود را برای مدیران بازگو کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که سومین درس این آیات صبر جمیل است، عنوان کرد: مؤمن بر سختی‌ها باید صبر جمیل داشته باشد و صبر جمیل یعنی این‌که تحمل شکر و سپاس گذاری را داشته باشد.

 

وی افزود: آیه 83 سوره یوسف درباره صبر جمیل چنین می‌فرماید «قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِیلٌ عَسَی اللهُ أَنْ یَأْتِیَنِی بِهِمْ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ» یعنی این‌که حضرت یعقوب به فرزندان خود فرمود «هوای نفس شما، این امر را چنین در نظرتان جلوه داده است؛ من صبری جمیل و خالی از بی‌تابی خواهم داشت؛ امیدوارم خداوند همه آن‌ها را به من بازگرداند؛ چراکه او دانا و حکیم است».

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که چهارمین درس آیات سوره یوسف در جزء سیزدهم قرآن کریم دوری از کینه‌ورزی است، گفت: در سوره یوسف در آیه 92 دراین‌باره خداوند می‌فرماید «قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیکمُ الْیوْمَ یغْفِرُ اللّهُ لَکمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ»؛ برداران حضرت یوسف زمانی که متوجه مهربانی برادر خود شدند درحالی‌که به او ظلم کرده بودند؛ حضرت علی (ع) فرمودند هرگاه بر دشمنت پیروز شدی شکر پیروزی تو گذشت از اوست.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که درس پنجم استفاده از فرصت‌های ناب است، گفت: فرصت‌های ناب ایام ماه مبارک رمضان را باید پاس بداریم تا مورد توجه حضرت حق‌تعالی قرار بگیریم.

 

وی افزود: ششمین درس این آیات تکریم والدین در هر مقامی که شخص باشد است چراکه انسان هر چقدر رشد کند باید در مقابل پدر و مادر خود خشوع و احترام کند.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که دوری از خودشیفتگی هفتمین درس این آیات است، گفت: اخلاق محوری و صله ‌رحم هشتمین دستور خداوند به مؤمنین است؛ همچنین یادآوری ایام‌الله و پذیرش محرومیت برای گسترش دین الهی دو درس آخر آیات جزء سیزدهم است./921/پ202/ف

ارسال نظرات