۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۲۵۶۸۴۸
حجت الاسلام وافی:

جایگاه خطابه و مرثیه‌خوانی با شرایط کنونی نیاز به بازتعریف دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بر ضرورت باز تعریف جایگاه وعظ، خطابه و مرثیه‌خوانی را در شرایط کنونی تأکید کرد و گفت: تا روضه و ذکر مصیبت زنده است شرح و حکایت مبارزه اولیای الهی با طاغوت و سرسپردگان به طاغوت نیز وجود دارد.
حجت الاسلام مرتضي وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی وافی، استاد حوزه علمیه قم در نخستین جلسه فن خطابه که در محل نمازخانه مدرسه دارالشفا برگزار شد با بیان این‌که ما باید فعالانه به سمت ظهور حرکت کنیم، اظهار کرد: امت آخرالزمان امت منتظر است.

 

وی افزود: روحیه انتظار هم ناشی از عمل و تقوی است و هم خود یک کلاس برای گذر و گذارا است از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب و این نگاه در حقیقت می‌تواند یک منتظر را در عصر غیبت بسازد.

 

حجت‌الاسلام وافی با بیان این‌که در جامعه‌ی منتظر مفاهیم دینی باید بازآفرینی شود، گفت: همین‌طور مناسک آئینی و ظرفیت‌های اجتماعی مثل هیأت باید هویت بخشی شوند تا ساختار یک جامعه منتظر معنا بگیرد؛ باید خطیب در مجالس مذهبی بداند که هیأت یک‌نهاد است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مبلغان ما نباید هیأت را فقط یک تشکل و مجموعه مذهبی یا یک NGO و موسسه فرهنگی تصور کنند، عنوان کرد: هیأت نهاد است یعنی مجموعه‌ای از مفاهیم پیرامون آن تعریف می‌شود و معنا پیدا می‌کند.

 

حجت‌الاسلام وافی باز تعریف جایگاه وعظ و خطابه و مرثیه‌خوانی را در شرایط کنونی ضروری خواند و گفت: مرثیه‌خوان به شرح مصائب و ذکر تاریخ و مقتل به ‌عنوان یک ابزار صرف نگاه نمی‌کند؛ در حقیقت مرثیه در باطنش معارف، پند و عبرت و درس از حماسه نهفته است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در مرثیه موعظه و نصیحت نیز وجود داد، ابراز داشت: مرثیه‌خوان باید سعی کند که در متن مرثیه او زمینه‌های عبرت هم باشد؛ مقتل خوانی فقط بازخوانی دوباره تاریخ نیست بلکه الگو گیری از وقایع بزرگ تاریخ است.

 

حجت‌الاسلام وافی با بیان این‌که نماد جامعه امروز و تعریف تقابل همیشگی جبهه حق و باطل است، گفت: تا روضه و ذکر مصیبت زنده است شرح و حکایت مبارزه اولیای الهی با طاغوت و سرسپردگان به طاغوت هم هست؛ این نگاه به روضه‌خوانی است که اگر اشک هم دارد اشکش فقط اشک محبت نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم روضه‌خوانی را  اشک، انقلاب و تحول روحی توصیف کرد و گفت: اشک اگر اشک باشد انسان می‌سازد و حیات قلب آورده و جریان سازی می‌کند./921/پ202/ف

ارسال نظرات