۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۲۳۱۳۶۹
آیت الله نمازی در تفسیر سوره بقره:

صدقه پنهانی بهترین نوع انفاق است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: بهترین انفاق ها، انفاق هایی است که پنهان و در خفا است و آنقدر پنهان است که حتی به کسی که کمک می شود نیز متوجه نمی شود چه کسی به او کمک کرده است.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن و در تفسیر آیات 261 تا 263 سوره بقره گفت: این بخش از آیات سوره بقره از آیت الکرسی جدا است و دارای بخش های اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی است.

 

وی افزود: خداوند افرادی را که از مال خود را در راه خدا انفاق می کنند چندین برابر پاداش می دهد از این رو دستگاه خداوند براساس نیّت انسان ها پاداش آنها چندین برابر می‌کند.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند گاهی برای آسان سازی مطالب ماجرا و محتوا را بصورت ضرب المثل بیان می‌کند تا مطلب را به مخاطب تفهیم کند و این روش امروزه در دنیا متداول شده است.

 

به گفته وی دستگاه فیلم های سینمایی آمریکا، هالیوود تمامی سیاست های نظامی آمریکا را برای سنین مختلف به صورت فیلم های سینمایی و کارتون و... تولید می کند تا به دنیا تفهیم کند درآینده قرار است جهان را به تصرف خود درآورد.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که خداوند برخی از مسائل را به صورت ضرب المثل بیان می کند یادآور شد: خداوند می گوید افرادی که مال خود را انفاق می کنند مانند کسی است که یک دانه گندمی را می کارد و از این دانه گندم 7 خوشه گندم تولید می شود که در هر خوشه گندم یکصد دانه گندم است که در مجموع از یک دانه گندم 700 دانه گندم به دست می‌آید.  

 

نماینده ولی فقیه درکاشان یکی از صفات خداوند را واسعه الرحمه و واسعه العطاء و... خواند و یاد آورشد: ذات اقدس ربوبی طول و عرض و حجم ندارد که بتوان آن را برانداز و محاسبه کرد چرا که خداوند فراتر از فکر و عقل بشراست و هیچ چیز خداوند درحیطه فهم و درک بشرنیست از جمله رحمت او حتی کفار نیز از رحمت خداوند بهره مند هستند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علم خدا مثل ذات خدا نامحدود و نامتناهی و دارای گستردگی است اما انسان محدود است و نمی تواند وسعت علم الهی و قدرت الهی را اندازه گیری‌کند.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که آنهایی که مال خود را انفاق می کنند بعد از انفاق منّت نمی گذارند گفت: بهترین انفاق ها، انفاق هایی است که پنهان و در خفا است و آنقدر پنهان است که حتی به کسی که کمک می شود نیز متوجه نمی شود چه کسی به او کمک کرده است.  

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آورشد: در نظام حقوقی انسانها بر خلاف حقوق بشری که از سوی آمریکای مدعی حقوق بشر، بمباران و نقض می‌شود به گونه ای پول به حساب افراد مستحق واریز می‌شود که انفاق کننده ناشناخته است و بعد از کمک نیز منّت نمی گذارد.

 

آیت الله نمازی افزود: در بحث انفاق و کمک به هم نوع نباید به زبان آورد و او را تحقیرکرد چرا که خداوند انسان را دارای کرامت و جانشین خود روی زمین قرارداده است و زمانی که او را آفرید می دانست از انسان حضرت ابراهیم، نوح، پیامبر اکرم(ص) و امام حسین(ع) که کوچکترین سرباز خودش را روانه میدان کرد به وجود می آید و در طول تاریخ نیز رزمندگان اسلام و شهید فهمیده هایی که از علی اکبر الگو گرفتند و مادرانی که جوانان خود را با رضایت روانه جبهه های حق و بر علیه باطل کردند خواهند آمد.

 

وی با اشاره به این که حرمت انسان مومن از خانه کعبه نیز بالاتر است یاد آورشد: اگرکسی به عمد خانه کعبه را نجس کند باید اعدام شود و یا اگر قاتلی وارد خانه کعبه شدکسی حق ندارد برای دستگیری او وارد کعبه شود و باید منتظر بماند تا از کعبه خارج شود از این رو با همه این تفاسیر حرمت انسان مومن از کعبه نیز بالاتر است.

 

آیت الله نمازی در ادامه برخی از رفتارها را انحراف خواند و گفت: چرا انسان مومنی که از خانه کعبه هم بالاتر است باید در برخی از سایت ها، وبلاگ ها و رسانه ها به نام اسلام و ولایت مداری یکدیگر را متهم و تضعیف کنند که این کار نیز انحراف است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند برای افراد مومن که عمری را به کارهای ثواب مشغول بوده اند حریم قائل است گفت: انسان مومن در لحظه مرگ ترسی ندارد و لحظه مرگ مومن بهترین زمان برای او و بدترین زمان برای انسان های گناه کاراست./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات