۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۲۲۴۶۴۰
رییس پلیس فتا بررسی کرد؛

آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آنها

خبرگزاری رسا ـ رییس پلیس فتا به تبیین آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی پرداخت و گفت: در کشور ما فضای مجازی فضای نویی است و تکنولوژی را وارد کرده ایم اما در خصوص امنیت و فرهنگ سازی ضعیف عمل کرده ایم.
فضاي مجازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عرفانی، رییس پلیس فتا در خراسان رضوی، شب گذشته در بزم اندیشه جوانان، موسسه جوانان استان قدس  به تبیین آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی پرداخت و افزود: در کشور ما فضای مجازی فضای نویی است و تکنولوژی را وارد کرده ایم اما در خصوص امنیت و فرهنگ سازی ضعیف عمل کرده ایم.

 

ویژگی فضای مجازی

 

وی افزود: در فضای مجازی اطلاعات در کمترین زمان ممکن قابل دسترسی هستند اما دارای ویژگی های خاص می باشد که عبارت است از: هویت در این فضا نامشخص و ممکن است جعلی باشد؛ امنیت  وجود ندارد؛ امکان کلاهبرداری وجود دارد؛ گسترش مفاسد اخلاقی؛ جاسوسی و شناسایی افراد ارزشمند در این فضا صورت می گیرد.

 

آسیب ها و تهدید های فضای مجازی

 

رییس پلیس فتا اعتیاد مجازی؛ گسترش روابط ناسالم؛ شکستن قبح مسائل و حریم های خانوادگی و رواج دوستی و ازدواج های اینترنتی؛ ایجاد شبهه در عقاید افراد؛ ایجاد سردرگمی در نوجوانان و جوانان و کم رنگ شدن ارزشهای دینی را از جمله خطرات فیس بوک و شبکه های اجتماعی برشمرد.

 

راهکارهای مقابله با آسیب ها و تهدید های فضای مجازی

 

عرفانی توصیه کرد: در استفاده از اینترنت و شبکه های تحت موبایل هوشیار باشیم و عکس ها و مطالبی را که به اشتراک می گذاریم دیگر برگردانده نمی شود و ممکن است مورد سرقت قرار گیرد بنابرین دقت کافی را در این زمینه داشته باشیم؛ به دلیل سرقت اطلاعات شخصی کاربران اینترنت از مراکز معتبر جهت تعمیر رایانه استفاده کنیم؛ در موبایل و سیستم متصل به اینترنت اطلاعات شخصی را قرار ندهیم و برای این منظور از یک حافظه جانبی استفاده کنیم؛ در خریدهای اینترنتی اصالت فروشنده و اجناس مشخص شود؛ به دلیل کلاهبرداری تنها با تفاوت یک حرف یا علامت برای ورود به سامانه مورد نظر آدرس اینترنتی به صورت کامل درج شود.

 

وی با ذکر این مطلب که هر ماه 6 هزار ویروس جدید ساخته می شود و 32 درصد از سسیستم ها به بدافزارها آلوده می باشد خاطرنشان کرد:  از آنتی ویروس مناسب و به روز استفاده نمایید.

 

رییس پلیس فتا با اشاره به ارتباط گوگل با سازمان جاسوسی آمریکا و سخن بارک اوباما که به نوجوانان کشور خود توصیه کرد: «در استفاده از شبکه های اجتماعی توجه و احتیاط لازم را داشته باشید که این اطلاعات در آینده شما تاثیر دارد» گفت: 20 هزار نفر کار شنود، کنترل و تحلیل اطلاعات کاربران را برعهده دارند و به تناسب نیازهای ما مطلب در فضای مجازی قرار می دهند بنابراین باید توجه کافی در استفاده از این تکنولوژی را داشته باشیم.

 

عرفانی با اشاره به اینکه یک میلیارد و دویست میلیون نفر کاربر شبکه های اجتماعی هستند، افزود: دشمن تمامی تلاش خود را برای ضربه زدن به اسلام و جمهوری اسلامی ایران در این فضا کرده است از جمله طراحی بازیهایی که گویای این مطلب است، بنابراین نیاز به فرهنگ سازی و استفاده از برنامه های مناسب در این زمینه هستیم.

 

رییس پلیس سایبری گفت: شماره تلفن 2183918 و 2183845 و سامانه syberpolic.ir به صورت شبانه روز آماده پاسخگویی و راهنمایی در خصوص فضای مجازی می باشد./1310/پ202/ب4

ارسال نظرات