۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۹۵۵۱۴
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه تشریح کرد؛

راهکارهای حوزه علمیه برای وحدت امت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه ضمن تشریح راهکارهای حوزه علمیه برای وحدت امت اسلامی، گفت: مجموعه آیات و احادیثی که از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نقل شده، اقتضا می‌کند که کل حوزه علمیه، مراجع و عالمان بزرگ معتقد به ضرورت وحدت امت اسلامی باشند.
حجت الاسلام زماني معاون بين الملل حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه شامگاه یک‌شنبه بیست و نهم دی ماه در حاشیه مراسم اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که موضوع تقریب و وحدت اسلامی مسأله مسلمی است که مبانی دینی ما اقتضای آن را دارد، گفت: مجموعه آیات و احادیثی که از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نقل شده، اقتضا می‌کند که کل حوزه علمیه، مراجع و عالمان بزرگ معتقد به ضرورت وحدت امت اسلامی باشند.

 وی با بیان این‌که برای وحدت امت اسلامی راهکارهای فراوانی وجود دارد که دستگاه‌های متعدد به تناسب خود باید انجام دهند، افزود: ما به‌عنوان حوزه علمیه اقدامات علمی و دینی را می‌توانیم انجام دهیم.

حجت‌الاسلام زمانی در تشریح راهکارهای حوزه علمیه برای رسیدن به وحدت امت اسلامی، نشست‌های علمی مشترک بین علمای حوزههای علمیه شیعیان و اهل سنت در داخل را یکی از آن راهکارها دانست.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه سفرها و دیدارهای متقابل بین عالمان حوزه‌های ایران و حوزه های علمیه کشورهای دیگر را از  دیگر راهکارهای حوزه علمیه برای وحدت امت اسلامی مطرح کرد و ابراز داشت: تاکنون گروه‌هایی از علمای اهل سنت کشورهای متعدد را در ایران میزبان بودیم که خدمت مراجع بزرگوار تقلید رسیدند، از حوزه‌های علمیه دیدار داشتند و سخنرانی و جلسات علمی برای تعدادی از اینها گذاشتیم.

وی با اشاره به این‌که گروه‌های از علمای ایران هم به کشورهای مختلف مسافرت کردند، ادامه داد: هفته پیش از  طرف علمای اهل سنت سنگال دعوت نامه‌ای برای من آمد که به عنوان نماینده حوزه علمیه در همایش بزرگ دینی سالانه آنها که حدود یک میلبون نفر در آن شرکت می‌کنند، حصور پیدا کنم و برنامه‌های فرهنگی و علمی داشته باشم.

حجت‌الاسلام زمانی استفاده عالمان دو مذهب از کتب علمی و مذهبی را از دیگر راهکارهای حوزه علمیه برای وحدت امت اسلامی دانست و افزود: این کار بحمدلله تا حدودی درحال انجام است.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه ابراز داشت: بهره‌گیری از دانش دانشمندان متخصص در علوم اسلامی هر مذهب برای مذهب دیگر از راهکارهای دیگر حوزه علمیه برای وحدت امت اسلامی است؛ برای نمونه اگر متخصص قرائات را در مصر قوی‌تر دیدیم، از او دعوت کنیم که در حوزه‌های شیعه تدریس کنند و اگر احیانا متخصصانی داریم که در نقد فلسفه غرب یا در تبیین فلسفه اسلامی ملاصدرا قوی‌تر هستند، آنها را برای تدریس به کشورهای دیگر اعزام کنیم.

وی با اشاره به این‌که این راهکار گاهی عملی شده است، افزود: من برای برخی از کشورها دعوت شدم و برای علمای اهل سنت تدریس کردم، ما هم از علمای اهل سنت در جامعه المصطفی دعوت کردیم و آنها یک دوره فقه شافعی و حنفی را تدریس کردند تا طلبه‌های فاضل ما مستقیم با فقه دیگر مذاهب آشنا شوند.

معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه ابراز داشت: این چهار راهکار، تعدادی از مجموعه راهکارهایی است که حوزه‌های علمیه می‌توانند عمل کنند و تا حددی عمل کردیم اما تا به آرزوی خود برسیم راه طولانی داریم.

حجت‌الاسلام زمانی اکثریت طیف‌های روحانیت شیعه و روحانیت اهل سنت مواق وحدت هستند، یک اقلیت تندرو در بین روحانیت شیعه و اهل سنت داریم که راه چاره آن گفت‌وگوهای علمی است تا شبهاتی که دارند حل شود./956/پ202/ج

ارسال نظرات