۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۸۶۳۴۷

آغاز مذاکرات در تونس و تعهد استعفای حکومت

خبرگزاری رسا ـ مذاکرات ملی در تونس، که طی آن قرار است حکومت اسلام‌گرای این کشور و متحدانش، با مخالفین راه برون رفت از بحران سیاسی و اقتصادی را پیدا کنند، امروز با کمی تاخیر آغاز شد.
آغاز مذاکرات در تونس و تعهد استعفای حکومت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا و به نقل از رادیو فرانسه، تونس در بحرانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، که ایجاب می کند تصمیمات قاطعانه ای گرفته شود.

حسین عباسی، دبیر کل سندیکای عمومی کارگران تونسی، این سخن را در افتتاح این مذاکرات و در حضور آقایان منصف مرزوکی، رئیس جمهور، و علی لارایث، نخست وزیر این کشور، بیان کرد. مذاکراتی که در آن، این سندیکا نقش میانجی را بازی می کند.

بر اساس طرحی که توسط این سندیکا تدوین شده است، امروز حکومت تونس باید تعهد کند که با بوجود آمدن کابینه مستقل جدید، استعفا خواهد کرد. ایجاد این کابینه تا حداکثر سه هفته دیگر باید عملی شود. در این طرح پیش بینی شده است که تا یک ماه دیگر، قانون اساسی تونس باید تصویب شود.

دلیل تاخیر در آغاز این مذاکرات هم، موجودیت این دو مورد در طرح مذاکرات بیان شده، که حزب النهضه، نمی خواست آن را تصویب کند. و به صورت عموم هم، فضای این مذاکرات متشنح است. راشد غنوچی، رئیس حزب النهضه، بار دیگر صبح امروز، در صفحه تویترش، مخالفین را شدیداً مورد انتقاد قرار داده است.

فضای سیاسی تونس از بیست و پنجم ماه ژوئیه (3 مرداد) متشنج شد. در آن روز، با کشته شدن محمد ابراهیمی، نمانیده پارلمان و عضو مخالفین، تونس وارد بحران شده و بعد از دو ماه میانجیگری، بالاخره مخالفین و موافقین اسلام گرایان توافق کردند، در گفتگو را باز کنند.

/1420/ 1409/ح

ارسال نظرات