۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۱۸۲۴۶۰
پژوهشگر مباحث دینی مطرح کرد؛

نماز شب مرهمی بر بیماری‌های جسم و روح انسان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث دینی با اشاره به آثار و فواید نماز شب، نورانیّت جسم و دل و جلوگیری از گناهان را از جمله آثار خواندن این نماز دانست.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی خاکسار، محقق و پژوهشگر حوزوی مباحث دینی، در برنامه شبستان که از رادیو معار ف پخش می‌شد، به تبیین بحث آثار مناجات شبانه پرداخت و گفت: براساس روایات فراوانی که در این زمینه وارد شده است، نورانیّت جسم و دل و جلوگیری از گناهان، از آثار مهم خواندن نماز شب است.

وی افزود: ما دنبال راهی برای جلوگیری از ارتکاب به گناه هستیم، خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت یک راه خوب معرّفی کرده و می‌فرماید: اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ‌ وَلَذِکْرُ‌ اللَّـهِ أَکْبَرُ‌ وَاللَّـهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ آنچه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان، و نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‌دارد، و قطعاً یاد خدا بالاتر است، و خدا مى‌داند چه مى‌کنید.

این کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: با استفاده از آیات و روایات موجود، به این نکته می‌رسیم که: به طور کلی، دو مساُله درباره نماز وجود دارد: اوّل پیشگیری از گناهان (به اینکه انسان، گناه را ترک کرده و به آن فکر هم نکند) و دوم بخشش و آمرزش آن است (یعنی اگر سهواً و از روی غفلت،‌گناهی انجام شد، نماز، موجب آمرزش آن خواهد بود).

وی تأکید کرد: نماز شب در حقیقت، آنقدر عبادت با ارزشی است، که هردوی این موارد را در بر می‌گیرد؛ یعنی شخصی که این نماز را به جا آورد، علاوه بر اینکه گناهانش بخشیده می‌شود، نماز او، او را از انجام فعل گناه باز می‌دارد.

وی ادامه داد: طبق روایات وارده از اهلبیت (ع)، پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «ای مردم، خودتان را بر نماز شب خواندن، ملزم کنید؛ این نماز، سیره افراد صالح قبل از شما است، از بدو خلقت تاکنون، افراد صالح، شب‌ها به درگاه خدا، تقرّب می‌جسته‌اند و نماز شب، بهترین وسیله تقرّب به خداوند و وسیله و ابزار نهی از گناه است»

وی اظهار داشت: بنابراین نماز شب، بهترین وسیله جلوگیری از ارتکاب و پوششی برای گناهان است؛ به نحوی که حتی وسیله‌ای برای از بین بردن بیماری‌های جسم نیز می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: طبیبان جسم و روح اتّفاق نظر دارند که پیشگیری از بیماری، بهتر از درمان آن است، پس با انجام نماز شب، می‌توان به این امر دست یافت و از بیماری‌های جسمی و روحی پیشگیری کرد.

این پژوهشگر و محقق حوزوی در پایان اظهار داشت: اگر فردی دچار گناهی شد، قطعاً باید به دنبال دارویی برای این بیماری خود باشد و نماز شب، بهترین دارو است؛ خداوند در آیه 114 سوره هود، می فرماید: وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَ‌فَیِ النَّهَارِ‌ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَٰلِکَ ذِکْرَ‌ىٰ لِلذَّاکِرِ‌ینَ؛ و در دو طرف روز (اول و آخر آن‌) و نخستین ساعات شب، نماز را برپا دار، زیرا خوبی‌ها بدی‌ها را از میان مى‌برد. این براى پندگیرندگان، پندى است. /9194/پ202/ع

ارسال نظرات