۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۱۷۵۸۵
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:

معارف قرآنی بستر نظام‌سازی در عرصه‌های گوناگون قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: متاسفانه تاکنون به نظام سازی برپایه معارف قرآن در عرصه های مختلف کمتر توجه شده و از آیاتی که فضای عمومی جامعه را مدیریت کرده و اندیشه ها را به جهت اصلی خود سوق می دهد، غافل بوده ایم.
محمديان حجت الاسلام محمد محمديان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد محمدیان، صبح امروز در آیین اختتامیه بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان سراسر کشور در مشهد با تأکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به آیات اجتماعی قرآن کریم، اظهار داشت: از آنجا که شیعه در طول تاریخ غالبا حکومتی نداشته است، نگاه به قرآن نیز عمدتا از بُعد فردی بوده در حالی که بناست قرآن جامعه بشری را اداره کند و پاسخگوی نیازهای انسان در عرصه های متنوع باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط پیچیده جهان امروز، نیازمند راهنمایی قرآن در هدایت روابطمان با جوامع مختلف هستیم، ابراز داشت: متاسفانه تاکنون به نظام سازی برپایه معارف قرآن در عرصه های مختلف کمتر توجه شده و از آیاتی که فضای عمومی جامعه را مدیریت کرده و اندیشه ها را به جهت اصلی خود سوق می دهد غافل بوده ایم.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: امروز در زمینه مدیریت علم ودانش و رسیدن به توسعه شایسته جامعه اسلامی، اخلاق اجتماعی وحقوق بین الملل به شدت نیازمند بهره گیری از معارف قرآن هستیم و انتظار می رود اساتید و دانشجویان و حوزویان در این عرصه با جدیت وارد شوند.

وی با اشاره به آیه شریفه «کلمة الله هی العلیا» تصریح کرد: تأکید بر خوب بودن سخنان قرآن به تنهایی کافی نیست؛ چرا که در جهان امروز، حرف خوب بسیار است رسالت ما این است که ثابت کنیم قرآن برترین سخن و برنامه زندگی برای انسان از جانب خداوند است که مشابهی ندارد.

حجت الاسلام محمدیان با بیان این‌که تحقق این مهم، نیازمند کار علمی و پژوهشی عمیق است، افزود: همه این ها مقدمه عمل به معارف والای قرآن است و توسعه دین در صدراسلام نیز مرهون عمل گروهی از اصحاب پیامبر(ص) به فرامین قرآن بود چرا که قرآن برای عمل و کاربردی شدن نازل شده وویژگی آن به گونه ای است که اگر کسی بدان عمل نکند دچار سقوط و انحطاط می شود.

حجت الاسلام محمدیان تأکید کرد: قرآن برای عاملان آن، رحمت و شفای بیماری های اخلاقی و اجتماعی وبرای آنان که در مقابلش قرار می گیرند، موجب سقوط وکوردلی است.

وی با تأکید بر ضرورت احیای امربه معروف و نهی از منکر به عنوانی یک اصل قرآنی، خطاب به دانشجویان فعال قرآنی یاداور شد: از شما انتظار می رود هم خود عامل به قرآن باشید و هم مسوولانی را که در این زمینه غفلت دارند متذکر شوید؛ اگر به همان اندازه که تاکنون در زمینه امربه معروف همایش برگزار کرده ایم، بدان ملتزم بوده و عمل می کردیم، وضعمان بهتر از شرایط موجود بود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه دانشجویان فعال در زمینه های قرآنی باید ضمن جهت دهی فعالیت های قرآنی دانشگاه، زمینه بهره مندی سایر دانشجویان از برکات قرآن را فراهم کنند، افزود: بنا نیست دانشجویان فعال در زمینه قرآن فقط خودشان با قرآن محشور باشند بلکه بایستی حلاوت انس با قرآن را به دیگران نیز بچشانند و در عرصه تدبر نیز پیشگام باشند.

وی با اشاره به روایتی از معصوم که می‌فرماید کسی که نعمت انس با قرآن دارد تصور کند خدا به دیگری نعمت بزرگ‌تری داده در حق قرآن اجحاف کرده است، اظهار کرد: دانشجویان قاری و حافظ قرآن باید قدردان این نعمت بزرگ بوده و بانی جلسات قرآنی در دانشگاه باشند تا زمینه ارتباط گسترده سایر دانشجویان نیز با این کتاب الهی فراهم شود.

حجت الاسلام محمدیان با بیان این‌که کار اصلی فرهنگی در دانشگاه‌ها با اتکا قرآن و عترت سامان می‌یابد، ابراز امیدواری کرد: با تشکیل معاونت فرهنگی در وزارت علوم، تحقیقات و فناروی، زمینه کار قرآنی عمیق و متناسب با نیاز جامعه و اشاعه فرهنگ قرآنی در سطح تراز دانشگاهی فراهم شود./ 930/پ201/س
ارسال نظرات