۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۳۷۹
رییس کمیته حقوقی مجمع تشخیص مصلحت:

حق طلاق برای بانوان به صورت شرط ضمن عقد صحیح است

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: در صورتی که حق طلاق برای زوجه به صورت قانون و خارج از شرط باشد، این عمل وجاهیت قانونی و فقهی ندارد.
حجت الاسلام محمدجواد حبيبي تبار


حجت‌الاسلام جواد حبیبی تبار، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اضافه شدن حق طلاق برای زنان در صورت ازدواج مجدد مردان در لایحه حمایت از خانواده بیان داشت: خانواده یکی از مهم­ترین نهادهای اجتماعی است و تغییر و تحولات آن بر اجتماع نیز تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: به خاطر اهمیت خانواده، قوانین مربوط به آن باید مورد توجه خاص حکومت­ها قرار گیرد.

این استاد حقوق حوزه و دانشگاه بیان داشت: یکی از عوامل مؤثر در خانواده، مسأله طلاق است که پیامـدهای آن بر حوزه­‌های مخـتلف حقوقی، اجتماعی، فرهـنگی، اقتـصادی و … نمود پیدا می‌­کند به این جهت لایحه حمایت از خانواده مورد بحث های جدی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اگر حق طلاق برای بانوان به صورت شرط ضمن عقد باشد، این مطلب جدیدی نیست زیرا این شرط پیش تر هم در قباله های نکاح وجود داشت.

این استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: در صورتی که حق طلاق برای زوجه به صورت قانون و خارج از شرط باشد، این عمل وجاهیت قانونی و فقهی ندارد.

وی با اشاره به فرض دیگر بیان داشت: اگر در عقد شرط شود که مرد حق ازدواج دوم را نداشته باشد این مطلب خلاف شرع و باطل است زیرا با حق تمتع مرد مخالف است.

این استاد حقوق اظهار داشت: اگر مفاد شرط عدم ازدواج مجدد مرد، محدودیت در اعمال حق باشد این شرط از نظر اصول حقوقی مشکل ندارد.

وی ادامه داد: امروز در عقد نکاح این گونه شرط می شود که اگر مردی بدون اجازه زوجه و بدون احراز شرایط، ازدواج مجدد کرد زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که خود را مطلقه کند که این شرط ضمن عقد صحیح است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات