۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۵۸۹۳۵۵
سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما:

"استاد و شاگردی" آری، "مریدبازی" خیر

حجت الاسلام والمسلمین عرفاتی گفت: علمای حوزه از گذشته تاکنون نسبت به برگزاری درس‌های اخلاق مقید بوده‌اند و این تأییدی بر شیوه استاد و شاگردپروری بر مبنای پرسش و پاسخ در حوزه است.
محسن عرفاتی

حجت الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه علم و اخلاق در آموزه های دینی و اسلامی اظهار داشت: در هیچ کدام از ادیان دنیا به میزان مکتب اسلام و مذهب تشیع، به علم و علم‌اموزی پرداخته و توصیه نشده است.

اهمیت والای علم آموزی در اسلام

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما با بیان این‌که به مسائل باید بر اساس سیر منطقی و دانشی پرداخته شود، خاطرنشان کرد: امام جعفرصادق(ع) مؤسس مکتب جعفری، دانشگاه 4 هزار نفری را در مدینه تأسیس کرد که در آن بحث علم آموزی و تعلیم و تعلم مطرح و مهم بود.

وی ادامه داد: هرگاه در زمان ائمه‌ طاهرین(ع) فرصتی برای بینش‌افزایی جامعه پیش می‌آمد، اهل‌بیت(ع) اهمیت علم آموزی را تبیین می‌کردند که این مسأله را به روشنی می‌توان در مکتب امام رضا(ع) و احتجاجات رضوی ایشان مشاهده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفاتی افزود: بعد از غیبت امام زمان(عج) علمای شیعه به عنوان ادامه دهندگان راه و مسیر ائمه طاهرین(ع) بحث‌های تعلیم، تدریس و تألیف را ادامه داده و همیشه بر این مبنا استوار بوده‌اند.

مکتب تشیع مبتنی بر استاد و شاگردی

وی با بیان این‌که مکتب تشیع مبتنی بر استاد و شاگردی است، گفت: از درس‌های خارج فقه و اصول گرفته تا دیگر کرسی‌های علم‌آموزی، شاگردان به راحتی می‌توانند از بزرگترین استاد یعنی مرجع تقلید پرسش‌های خود را پرسیده و مطالب استاد را نقد کنند که همین مطلب سبب غنای چندبرابری فقه ما شده است.

این پژوهشگر دینی در ادامه به آیه 79 سوره آل عمران اشاره و بیان کرد: طبق فرمایش این آیه هیچ‌کس شایستگی دعوت به سوی غیر خدا را ندارد، علمای حوزه نیز از گذشته تاکنون همچون امام راحل و مرحوم آیات شاه‌آبادی و بهجت درس‌های اخلاق خود را برگزار کرده و نسبت به تداوم آن مقید بوده‌اند و این تأییدی بر شیوه استاد و شاگردپروری بر مبنای استاد و پرسش و پاسخ در حوزه است.

وی با اشاره به ترویج مریدبازی توسط برخی از مدعیان اخلاق بیان کرد: بحث‌های مرید و مراد در حواشی مکتب و مذهب است، به طوری که مسأله مریدبازی در مذهب تشیع اساسا ترویج نشده و در متن قضیه قرار ندارد.

مرید و مرادی، شایسته مقام معصومان

حجت الاسلام والمسلمین عرفاتی با اشاره به خطوط قرمز اخلاقی بیان کرد: مسأله مرید و مرادی فقط برای امام معصوم جایز است، چراکه طبق اعتقادات ما شیعیان تنها قول، فعل و تقریر ائمه طاهرین(ع) حجت است و اساسا مرید شدن نسبت به حضرات معصومین یک ارزش والا محسوب می‌شود، زیرا در حقیقت آنها خطا و اشتباه وجود ندارد، اما با تمام این مباحث، همیشه کرسی‌های پرسش و پاسخ معصومین(ع) برقرار بوده است.

وی ادامه داد: در غیر مکتب ائمه طاهرین(ع) بحث‌های استاد و شاگردی است که شاگردان بعد از مدتی می‌توانند رشد کرده و از حتی از استاد خود پیشی بگیرند و این امر در سیره علما و مراجع گذشته و حاضر دیده می‌شود.

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما با تأکید بر این مسأله که افراط و تفریط در برجسته سازی یا حذف اساتید اخلاق، خسران و آسیب پذیری جامعه را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: در صورت ترویج مریدبازی جامعه به سوی توهمات کشیده می‌شود، از سوی دیگر نیز در صورت حذف دروس اخلاق از جامعه، اندیشمندان و دانشمندان غیرمهذب پدید می‌آیند.

وی در پایان افزود: سیره علمای تراز اول مکتب تشیع از گذشته تا کنون بر دعوت جامعه و مردم به سوی خداوند، قرآن و اهل‌بیت(ع) بوده است و هیچ‌گاه به سوی خود دعوت نکرده‌اند./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات