۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۵۸۹۰۴۰
آیت الله مهدوی:

عالم به واسطه علمش از دیگران متمایز می شود

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که عالم به واسطه علمش از دیگران متمایز می شود و جاهلان از او تبعیت می کنند، گفت: حضرت ابراهیم(ع) می گویند، بخشی از علم به من عطا شده است ولی با وجود همین محدودیتی که در علم برای خودشان قائل هستند، حق متبوع بودن را برای خودشان مسلم می دانند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: سجده بر غیر الله، نوعی عبادت شیطان محسوب می شود.

وی در ادامه تفسیر سوره مریم، آیات چهل و سوم تا چهل پنجم را تلاوت کرد و افزود: حضرت ابراهیم(ع) عموی خودشان را با واژه أب خطاب می کرده اند چرا که منقول است عموی ایشان ناپدری ایشان بوده اند؛ لفظ أب از طرف دیگر نشانه رفتار عاطفی حضرت ابراهیم(ع) با عمویشان بوده است.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) خطاب به عمویشان می فرمایند، یکسری علوم به من عطا شده است که به شما داده نشده است پس از من تبعیت کنید تا شما را به هدایت صراط مستقیم هدایت کنم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که جایگاه عالم در این آیات به وضوح قابل مشاهده است، تشریح کرد: از سیاق آیات متوجه می شویم، برخورداری از علم به عنوان دلیلی برای تبعیت عموی حضرت ابراهیم(ع) از ایشان معرفی شده است؛ عالم به واسطه علمش از دیگران متمایز می شود و جاهلان از او تبعیت می کنند؛ مراجعه به پزشک نتیجه عالم بودن پزشک است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: علم در وجود هر انسانی باشد بدون توجه به سن باید از او تبعیت کرد؛ حضرت ابراهیم(ع) با مراعات ادب نمی فرمایند، من می دانم و شما نمی دانید بلکه می گویند، علم از سوی خداوند به من عطا شده است و شما از علم الهی بی بهره هستید.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) در سخنان خود می گویند، بخشی از علم به من عطا شده است ولی با وجود همین محدودیتی که در علم برای خودشان قائل هستند، حق متبوع بودن را برای خودشان مسلم می دانند.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: عالم نیازی به تبعیت از عالم دیگر ندارد ولو نظراتشان با یکدیگر متفاوت باشد، بلکه جاهل نسبت به عالم وظیفه تبعیت دارد؛ البته در رابطه با وجود انسان اعلم، لازم است در زمینه ای که آن شخص اعلم است، عالم کم سوادتر از او تبعیت کند.

وی افزود: عبادت شیطان را انجام دادن یعنی تبعیت کردن از شیطان، عموی حضرت ابراهیم(ع) با سجده کردن در برابر بُت ها در اصل در حال تبعیت کردن از شیطان بود از این رو حضرت ابراهیم(ع) با عبارت«لا تَعبُدِ الشَّیطان...» قصد داشتند عمویشان را از بُت پرستی منصرف کنند؛ دلیل عدم تبعیت از شیطان طاغی بودن دائمی شیطان بعد از رانده شدن او از بهشت است.

آیت الله مهدوی در پایان گفت: شرک به خداوند سبب محروم شدن انسان از رحمت واسعه الهی خواهد شد؛ توحید نتیجه علم حقیقی است و انسان هایی که وجود خداوند را رد می کنند عالم واقعی نیستند؛ علم واقعی سوق دهنده انسان به پذیرش توحید، نبوت، امامت و قیامت خواهد بود./867/پ۶۰۲/ب۱

ارسال نظرات