۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۸۸۷۳۴
استاد دانشگاه فردوسی تبیین کرد؛

حجاب از منظر تاریخی/ رجوع به هویت اصیل ایرانی، راهکار داشتن پوشش مناسب

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی با تبیین حجاب از منظر تاریخی، گفت: جامعه ایرانی در دوران مختلف تاریخی دارای پوشش کامل بودند که با رجوع به این هویت اصیل ایرانی نه تنها مشکل حجاب که بسیاری از مشکلات حل می شود.
وکیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هادی وکیلی، عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی در ادامه سلسله جلسات چهارشنبه های عفاف، بعد از ظهر امروز در این دانشگاه به بررسی حجاب از منظر تاریخی پرداخت.

وی به تبیین پوشش در دوره های مختلفی تاریخی پرداخت و گفت: با توجه به که اطلاعات که از دوره های مختلف تاریخی داریم، بیشتر دنیای متمدن از سه هزار قبل تا کنون پوشش کامل داشتند.

وکیلی افزود: تمام ادیان بشری قائل بر پوشش و حجاب بودند و در بیشتر تمدن ها از جمله ایرانی ها، چین و اروپا پوشش داشتند و فقط در دو نمونه جامعه نیمه متمدن و نیز جامعه از جنگل های آفریقا و استوایی که به زیست حیوانی نزدیک بودند، دارای حداقل پوشش بودند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی افزود: در تمدن یونان باستان شواهدی از مجسمه های عریان داریم که نشان می دهد بدون پوشش بوده اند و البته در همان زمان تصاویری از سقراط و ارسطو داریم که پوشش داشته اند اما در همه دوران گذشته خط قرمزهایی برای روابط بین زن و مردم وجود داشت و عبور از این خط قرمزها مجازات داشت.

وی به حجاب در جامعه ایرانی در دوره های مختلف اشاره و ابراز کرد: در دوره هخامنشیان مرد و زن پوشش کامل دارد البته بیشتر مستندات در مورد مردان است و بعد از هخامنشیان، سلوکیان و اشکانیان بر ایان حکومت کردند که نیز پوشش همانند زمان هخامنشیان اما با کمی تغییر است و در دوره ساسانی پوشش شبیه دوره هخامنشی اما شدیدتر و لباس های زنان و مردان بلندتر می شود چون در دوره ساسانی دین زرتشت دین اصلی بود و به حجاب تآکید داشتند.

وکیلی با بیان این که اسلام این پوشش ها را ساماندهی و تعریف می کند، اظهار کرد: ایرانی ها به تدریج در فاصله ۴ قرن از اول تا ۴ هجری مسلمان شدند و چون پوشش اسلام با دوره ساسانی نزدیک بود در خصوص پوشش هیچ گونه چالش نداشته و نیز خیلی از آموزه های اسلام  با جامعه ایرانی سازگار بود بنابراین بدون اجبار حتی خلفای ظالم اسلام را پذیرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی افزود: در قرن هفتم مقول به ایران حمله می کنند که آن ها پوشش داشتند اما خیلی پوشش شدید نداشتند ولی بعد زود در تمدن ایرانی و اسلامی هضم می شوند و زن مغولی ایران پوشیده است.

وی خاطرنشان کرد: دوره صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه نیز پوشش در جامعه ایرانی مانند دوره های قبل است و حتی از عباسیان تا دوره پهلوی هم این پوشش ادامه دارد و گاهی با پوشش کاملتری نیز همراه هستیم اما از اواسط دوره قاجار زمزمه های کشف حجاب را داریم و در دوره مشروطه هم مقاله هایی از طرف کسانی که تحت تأثیر در مغرب زمین در خصوص حجاب گریزی مطرح می شود.

پوشش در جامعه غربی و عرب

وکیلی به پوشش در جامعه غربی اشاره و ابراز کرد: تا اوایل قرن بیستم در غرب نیز پوشش کاملی دارد و از اوایل قرن بیستم جریان دیگری رواج می یابد و وقتی ما در تمام ابعاد تحت تاثیر غرب در قرن نوزدهم و بیستم قرار گرفتیم ، پوشش نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

این استاد داشنگاه به پوشش در جامعه عرب اشاره و اظهار کرد: عرب جاهلی شامل اهل کتاب و غیر اهل کتاب بودند که عرب اهل کتاب پوشش کامل داشت و عرب غیر اهل کتاب پوشش عرف خود را داشت مثلاً عرب بیابان‌گرد پوششش مانند زندگی و ساده بود اما در هر دو پوشش وجود داشت ولی شواهدی داریم که گاهی پوشش کامل نبود.

وی افزود: در دوره اسلام حجاب را برای مسلمانان اجباری کرد و آیات و احادیث بر حجاب و پوشش تأکید داشت.

وکیلی یه حجای جامعه ایرانی در دوره پهلوی اشاره و ابراز کرد: در دوره پهلوی رضاشاه ابتدا کشف حجاب و سپس حجاب را ممنوع کرد اما این سیاست جواب نداد و زنان مقاومت کردند و به پوشش برگشت کردند، پهلوی دوم به روش های فرهنگی بی حجابی را ترویج داد اما زنان حجاب خود را حفظ کردند و تعداد زنان بی حجاب در این دوران اندک هستند.

رجوع به هویت اصیل ایرانی راهکار داشتن پوشش مناسب است

این استاد دانشگاه به حجاب در دوران انقلاب اسلامی اشاره و بیان داشت: بعد از انقلاب فضای عمومی عفاف و حجاب هم هست اما این که در جامعه برخی تمایل به بی حجابی دارند به این خاطر است که دچار بحران هویتی شده ایم یعنی فرد نسبت به خود دچار کم‌ بینی می شود و به فرهنگ های دیگر جوامع رجوع می کند در صورتی که اگر به هویت اصیل ایرانی رجوع کنیم جامعه ای با حجاب در طول تاریخ بوده ایم.

وی افزود: این که کسی فکر کند دیگری از من بهتر است، همزاد پنداری کرده و فرهنگ او را می پذیرد و این هویت بیگانه در پوشش و دیگر رفتارهای فرد بروز می کند که درمان آن بازگشت به هویت اصیل خود است.

نقش بیگانگان در حجاب ستیزی

وکیلی ابراز کرد: شواهدی داریم که دشمنان ایران و اسلام در گسترش حجاب ستیزی نقش داشته اند از جمله جاسوس های انگلیسی در ایران و در کشورهای دیگر از جمله الجزایر، فرانسه تأکید بر بی حجابی داشتند.

استاد دانشگاه فردوسی با بیان این که پوشش به خاطر قابل رویت بودن، تغییر هویت را نشان می دهد، گفت: حجاب سلاح مبارزان بود و رژیم پهلوی حمایت های اقتصادی و سیاسی از جانب کشورهای استعمارگر جهت ترویج بی حجابی دریافت می کرد.

وی افزود: اگر به فرهنگ اصیل خود بازگشت کنیم نه تنها مشکل حجاب بلکه بسیاری از مسایل با تقویت هویت دینی برطرف می شود./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات