۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۸۵۳۴۹
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر در گفت وگو با رسا:

شورای عالی حوزه مجامع استانی اساتید را راه اندازی کند | لزوم اقدام عاجل برای رسیدگی به وضع معیشت طلاب

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه خواستار تشکیل و راه اندازی مجامع استانی اساتید از سوی دبیرخانه شورای عالی حوزه شد و بر لزوم اقدام عاجل نهادهای عالی حوزه به منظور رسیدگی به وضع معیشت طلاب تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر رضوی مهر آیات استادی، بوشهری و اعرافی

مقدمه: شورای عالی حوزه برجسته ترین نهاد و مرکز سیاست گذار، تصمیم گیر و تصمیم ساز درباره مسائل کلان پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، معیشتی و اخلاقی حوزه های علمیه سراسر کشور است.

این شورا متشکل از هفت نفر از اساتید برجسته حوزه علمیه قم است که با رای جامعه مدرسین انتخاب و به رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید معرفی و پس از تایید به عضویت این شورای در می آیند.

آیات رضا استادی، مرتضی مقتدایی، سید هاشم حسینی بوشهری، سید محمد غروی، علیرضا اعرافی، سید احمد خاتمی و جواد مروی هفت عضو شورای عالی حوزه در دوره هفتم هستند.

در هفته های اخیر دبیری شورای عالی حوزه دستخوش تغییراتی گردید و آیت الله حسینی بوشهری با رای اعضا به عنوان دبیر جدید انتخاب و جایگزین آیت الله رضا استادی شد.

یکی از مطالباتی که کارشناسان و اساتید حوزه در گفت وگوهای مختلف با خبرگزاری رسا به آن اشاره و تصریح داشته اند، لزوم توجه شورای عالی به نظرات نخبگان و اندیشمندان جوان حوزه است.

خبرنگار خبرگزاری رسا برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع سراغ حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم رفته و نظرات وی را درباره جایگاه شورای عالی جویا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر ضمن تقدیر از تلاش های آیت الله استادی، انتخاب آیت الله حسینی بوشهری را به فال نیک می گیرد و ابراز امیدواری می کند با حضور وی در راس شورای عالی حوزه، آرزوهای دیرینه ای که آیت الله بوشهری در مجمع نمایندگان داشته، جامه عمل به خود گیرد.

به اعتقاد حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر شورای عالی رکن رکین و موتور محرکه حوزه های علمیه است. او پیشنهاد می کند تا دبیرخانه شورای عالی مجامع استانی اساتید را راه اندازی و از نظرات اساتید و کارشناسان بیشتر استفاده کند.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه در این گفت وگو همچنین خواهان ارتباط بیشتر معاونین و مدیران مرکز مدیریت حوزه های علمیه با این مجمع شده و با یادآوری مشکلات حاد اقتصادی طلاب در شرایط کنونی جامعه، خواستار اقدام عاجل شورای عالی و دیگر مراکز عالی حوزوی در این خصوص شده است.

متن گفت وگوی رسا با حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر تقدیم علاقه مندان می شود.

رسا: در هفته های اخیر و با رای اعضای شورای عالی حوزه آیت الله حسینی بوشهری جایگزین آیت الله استادی و دبیر اول شورا شدند، برای شروع سخن قدری درباره جایگاه شورای عالی و نقش آن در هدایت کلان حوزه های علمیه برای ما و مخاطبان خبرگزاری رسا بفرمایید؟

بسیم الله الرحمن الرحیم

از این که به عنوان یک طلبه کوچک حوزه علمیه قم سر صبحت این خبرگزاری محترم قرار گرفته ام از شما و همکاران تان ممنونم و تشکر می کنم از این که به این بحث مهم توجه دارید.

اما در پاسخ به سؤال حضرتعالی باید عرض کنم شورای عالی رکنی برای حوزه های علمیه است، پیشوایی حوزه های علمیه جهان اسلام امروز عملا به عهده حوزه علمیه قم است.

چشم حوزه های علمیه جهان اسلام به پیشرفت های علمی، تحقیقی، پژوهشی و تبلیغی حوزه علمیه قم هست؛ حوزه علمیه قم در مرتبه بلند و رفیعی قرار گرفته که امروز همه دوستان مسرور از این جایگاه و منزلت و دشمنان مایوس از اهداف شوم خود هستند.

شورای عالی موتور محرکه حوزه های علمیه است، اساس همه حرکت ها به شورای عالی متکی است، شورای است که دیده بانی اصلی فنداسیونی را به عهده دارد که تحقیقات، تبلیغ ها، پژوهش ها و در یک کلام علم و پیشرفت عملی برای طلاب و بدنه و کادر حوزه متکی به حرکت های بی شائبه و تلاش های عالمانه از طرف اعضای محترم شورای عالی است.

مدیر محترم حوزه و اعضای شورای عالی از فضلای بزرگ حوزه هستند، رهبر عزیز انقلاب و مرجعیت معظم به شورای عالی اطمینان و وثوق دارند و همین جایگاه در همین سطح در نزد حوزویان مورد اهمیت است.

آنچه مسلم هست در نظام دینی ما انتقال مسؤولیت از شخصی به شخص دیگر، انتقال خدمت گزاری است نه انتقال قدرت؛ همان گونه که حضرت آیت الله استادی مخلصانه و جهادگرانه به مسیری که سلف صالح راهنمای آن بودند، افکار را دلالت می داد امروز هم آیت الله حسینی بوشهری با کوله باری از تجربه در مسیری قرار می گیرد که آن مسیر صلابت حوزه ها را رقم می زند.

آنچه مسلم هست باید از نگاه حوزویان این جابجایی را در همه سطوح مایه برکت بدانیم تا از همه افکار و تجارب استفاده کنیم.

پیشنهاد ما این است که خوب است اعضای شورای عالی از فضلای جوان به عنوان اندیشه ورزان بهره مند گردند و با حضورشان در مدارسی که سطوح عالی و دیگر سطوح در آن تدریس می شود و از نزدیک با روند برنامه ریزی های خود آشنا شوند.

شورای عالی حوزه ستاد برنامه ریزی همه حوزه های علمیه است، سرنوشت طلاب و فضلا به برنامه ریزی و سیاست گذاری های این نهاد گره خورده است.

امیدواریم اعضای شورای عالی حوزه به دغدغه های رهبری، مراجع و بزرگان  بیش از گذشته توجه کنند؛ از سویی دیگر هم مستقیما در جسات متعدد از سطوح مختلف اساتید نظرخواهی کنند و به پیشنهادها و نظرات و انتقادهای سازنده پدرانه نگاه کنند.

همه ما عضو یک خانواده بزرگ به نام حوزه هستیم، همه ما دلسوز هستیم تا این خانه عزت مندی و بزرگی خود را حراست کند خصوصا در روزگار امروز فرآیندی را انقلاب اسلامی بوجود آورده که صدای حوزه و قم در اقصی نقاط عالم به گوش می رسد؛ در چنین شرایطی باید جهانی فکر و برنامه ریزی کنیم و جهانی حرکت کنیم.

امروز می بینیم تلاش مسؤولان حوزوی منجر به این شده که سطح علمی حوزه ها و طلاب ارتقا پیدا کرده و یا در زمینه های متعدد ما علوم را به صورت تخصصی فرا می گیریم و رشته های علمی را به صورت تخصصی نگاه می کنیم و تبلیغ ما حالت جهادی به خود گرفته است.

به فضل الهی امروز حوزه ما یک حوزه بالنده، پر تحرک و دارای ظرفیت های قابلی است و هر کس این حقیقت را انکار کند از حوزه و درون آن بیگانه است.

رسا : همانطور که به درستی اشاره داشتید، شورای عالی موتور محرکه حوزه است و همه نگاه ها به شورای عالی دوخته شده است، پیشنهاد مشخص شما برای بهره گیری شورای عالی از نظرات اندیشمندان و نخبگان جوان حوزه چیست تا این نظرات در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها دخالت داده شود؟

اولین پیشنهادم این است که دبیرخانه شورای عالی مجامع اساتید استانی را راه اندازی کنند، اساتید استان ها مقیم حوزه قم را شناسایی کنند و مجامع استادان را شکل بدهند و با حضورشان از کاستی ها، نباید و بایدها مطلع شوند؛ این کار به پیشرفت محتوای علمی حوزه ها کمک می کند و از سویی دیگر شورای عالی را در جریان مشکلات و مسائل استان ها نیز قرار می دهد.

البته اعضای شورای عالی همگی از استادان برجسته و صاحب درس و مرتبط و مانوس با طلاب هستند، اما این مقدار کافی نیست، عزیزان باید همت کنند و با طلاب و اساتید بیشتر مرتبط باشند.

پیشنهاد دوم؛ طرح ها و لوایح متعددی در مجمع عمومی جامعه مدرسین و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با برنامه ریزی و حضور فرهیختگان و اساتید پی ریزی می شود، ما دوست داریم خروجی این طرح ها در شورای عالی حوزه نشانی از اقدام را به تن خود ببیند و به صحنه میدانی حوزه ها بیاید.

مجمع طرح های مختلفی را در موضوعاتی همچون شهریه، بحث تلبس، تحقیق، پژوهش و دیگر فعالیت های علمی و اخلاقی ترسیم کرده و در قالب های مختلف به شورای عالی ارسال می کند؛ انتظار این است که این طرح ها به مرحله اجرا برسند.

خوشبختانه امروز حوزه علمیه قم به برکت نفس مقدس مرجعیت شیعه یک حوزه بالنده و سرزنده است و طبیعتا هرآنچه که باعث حفظ و تقویت این سرزندگی می شود و استمرار آن را رقم می زند از لوازمی است که باید به آن اهمیت داده شود.

چه اشکالی دارد که اعضای محترم شورای عالی حوزه مستقیم با طلاب جوان مرتبط باشند، میزگردها، جلسات و سلسله نشست هایی را برنامه ریزی کنند و با حضور در نشست های پرسش و پاسخ ها اجازه آزاد اندیشی و ایده پردازی را به طلاب جوان بدهند.

ما همگان را تشنه معنویت می دانیم و تاکید می کنیم حضور بیشتر اعضای شورای عالی در این قبیل نشست ها و جلسات این معنویت را برای حوزویان تداعی می کند و زندگی سلف صالحی را که در کتاب ها می خوانند در برخورد بزرگان شاهد خواهند بود.

رسا: اشاره داشتید به وجود طرح هایی که ساعت ها و یا شاید سال ها روی آن کار کارشناسی شده، گلایه ای که اعضای مجمع نمایندگان طلاب دارند این است که این طرح ها در بایگانی خاک می خورد؛ چقدر امیدوارید با حضور آیت الله بوشهری که خودشان چندین دوره عضو و در دوره های ریاست مجمع را به عهده داشتند، این طرح ها زمینه اجرایی پیدا کند؟

شخصیت حضرت آیت الله حسینی بوشهری شخصیتی مدبر، حکیم و برنامه محور است، امید داریم ایشان در این رده مسؤولیت که قرار گرفته اند، آرزوهای دیرینه خودشان که در مجمع بودند را جامه عمل بپوشانند و مصوبات را مورد بازبینی قرار دهند.

اعضای مجمع نمایندگان طلاب با رای مستقیم طلاب انتخاب می شوند و یقینا سرو کارشان با طلاب بیش از دیگر مراکز و نهادها است؛ در واقع مجمع همه حوزه و خانه اصلی طلاب است، تقاضای ما از دبیر شورای عالی این است که از وکلا و منتخبان طلاب به عنوان مشاوران امین خود در حوزه های علمیه کشور استفاده کنند.

البته جای تشکر دارد که حضرت آیت الله اعرافی مدیریت محترم حوزه در مدت مدیریت کوتاه خود سه مرتبه با حضور در مجمع نمایندگان ما را مفتخر کردند، اما باید معاونین، مشاورین و مدیران ستادی را هم در برنامه های حضور دید و با تقسیم کار و شرح وظایف برای برنامه ریزی بهتر وارد میدان کرد.

نکته دیگری که جا دارد از تریبون ارزشمند رسا اعلام کنیم این است که امروز وضع اقتصادی طلاب به شدت دچار مشکل شده است، باید شورای عالی، مدیریت، جامعه مدرسین، مجمع عمومی، مجمع نمایندگان و مرکز خدمات با تشکیل کارگروه هایی به عنوان حمایت از طلاب وارد میدان شوند و اجازه ندهند رخنه فکری این معضل موجب کندی پیشرفت علمی طلبه ای شود که با یک دنیا امید پا در این میدان و صحنه جهاد در راه خدا گذاشته است.

رسا: تشکر می کنیم از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، در پایان اگر مطلب و نکته ای دارید بفرمایید استفاده می کنیم ؟

نکته ای که جا دارد در پایان به آن اشاره کنم، خلأیی است که به شدت احساس می شود؛ پیشنهاد می کنیم مصوبات شورای عالی حوزه به طرق مختلف از طریق فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ها به سمع و نظر طلاب رسد تا طلاب از نشست ها و فعالیت های اعضای محترم با خبر شوند.

طلاب از مصوبات شورای عالی طلاب مطلع نیستند، زمانی این مصوبات در دسترس مدیران قرار می گیرد ماها طول می کشد تا خودنمایی کند؛ بنابراین این خلاء را آقایان باید جدی بگیرند و اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

پشنهاد دیگری هم که دارم این است که معاونت های مختلف حوزه در جلسات استانی طلاب و فضلا حضور یابند، بنده پیشنهاد می کنم در جلسات مجمع استانی از حضور اعضای شورای عالی حوزه بهره مند شویم و استفاده ببریم.  /۹۲۴/گ۴۰۳/ج

ارسال نظرات