۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۵۸۴۹۶۹
آیت‌الله رشاد:

کمال طلبی از تمایلات فطری انسان است

آیت‌الله رشاد کمال طلبی را یکی از تمایلات فطری انسان بیان کرد و گفت: کسانی که به حقیقت آخرت شناخت دارند و از فرصت‌های طلایی دنیا نهایت استفاده را می‌برند و هرگز از مرگ هراس ندارند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت 157 نهج البلاغه گفت: حضرت در این فراز می‌فرمایند از کسانی نباش که عبرت را بسیار وصف می‌کنند اما خود عبرت نمی‌گیرند.

وی افزود: این افراد خود می‌نشینند و از اینکه دنیا بی وفا، زودگذر و بی ارزش است و از سرگذشت گذشتگان سخن می‌گویند و به دیگران توصیه می‌کنند که باید از سرگذشت و سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند. اینان بسیار از عبرت گیری و عبرت آموزی سرگذشت و سرنوشت افراد مثال می‌زنند و سخن می‌گویند اما عجیب که خود هرگز عبرت نمی‌گیرند.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: همچنین حضرت فرمودند: از جمله کسانی نباش که از مرگ می‌ترسند اما از این که فرصت‌ها از دست بروند نگرانی ندارند و تلاش نمی‌کنند تا از فرصت‌هایی که در قبضه آنها قرار گرفته استفاده کنند؛ از مسائل مهم در اندیشه بشر از آغاز خلقت تا به امروز موضوع مرگ اندیشی و مرگ هراسی بوده است.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اصولا بشر عادی از مرگ خوف دارد زیرا حقیقت مرگ را درست نمی‌فهمد و یا درباره آن بد تفسیر می‌کند از این جهت ترس از مرگ یک امر عادی و طبیعی بشر از اول خلقت تا به امروز بوده است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه آدمی از مرگ به تصور و توهم این که نیستی و عدم است نگرانی دارد، گفت: کسی که نسبت به مرگ تصور درستی دارد نه تنها نگران مرگ نیست بلکه چشم انتظار مرگ نیز هست و می‌نگرد ببیند چه زمانی مرگش فرا می‌رسد و حالت انتظار نسبت به این قضیه پیدا می‌کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه انسان به صورت فطری می‌داند باید به سوی کمال حرکت کند، ابراز کرد: انسان می‌داند که با حرکت به سوی کمال باید به درجات نامتناهی دست یابد و می‌فهمد که همه امور در عالم مادی محدود و متناهی است و در عالم دنیا امکان دستیابی به امور نامتناهی وجود ندارد و قهرا کسی با چنین تعقلی نسبت به مرگ در انتظار مرگ به سر می‌برد.

وی افزود: اما انسان عادی چنین نیست و مرگ را فوت و نیستی قلمداد می‌کند و چون آدمی به طور طبیعی از نیستی به هستی گریزان است از این جهت از مرگ می‌هراسد در حالی که اگر در این مورد تعقل و توجه به خواسته فطری داشته باشد هرگز نمی‌ترسد.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: فرصتهای فراوانی در اختیار انسان است که اگر آن را قدر نداند آن فرصت‌های بی‌شمار یکی پس از دیگری نابود و ضایع می‌شود. کسانی که فرصت‌ها را از دست می‌دهند و نسبت به آنان احساس خسران و زیان نمی‌کنند در بدترین حالت به سر می‌برند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات