۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۵۸۴۹۳۸
حجت الاسلام والمسلمین معلمی خبرداد؛

تلاش مجمع عالی حکمت برای ترویج فلسفه های مضاف درحوزه

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اقدامات علمی مجمع عالی حکمت اسلامی از تلاش این مجمع برای آشنایی بدنه حوزه و طلاب با فلسفه های غربی و مضاف برای پاسخ به شبهات خبرداد.
حسن معلمی نشست خبری مجمع عالی حکمت اسلامی نشست خبری مجمع عالی حکمت اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی در نشست خبری ایام بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) که در سالن نشست های مجمع برگزار شد، به معرفی این مرکز علمی در حوزه پرداخت و عنوان کرد: تلاش ما این بوده که اساتید علوم عقلی در یک مجموعه فراجناحی بحث و گفت‌وگوی علمی در موضوعات عقلی داشته باشند که رهبر معظم انقلاب هم روی این جنبه توجه داشتند.

وی افزود: اساتید برجسته فلسفه و علوم عقلی در این مرکز می‌ نشینند و روی مسائل مختلف فلسفی، کلامی، عرفانی و به طورکلی علوم عقلی نقد و بررسی می‌ کنند و این مسأله بین اساتید جا افتاده است که نه فقط در بین شاگردان بلکه در بین اساتید دیگر یک علم هم باید سطح دانش خود را ارائه کنند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی از فعالیت 12 گروه علمی در مجمع عالی حکمت اسلامی خبرداد و گفت: این گروه های علمی دو هفته یک بار با حضور اساتید فن جلساتی را برگزار کرده و آراء خود را بررسی می‌ کنند یا حتی کسی که پایان نامه ای نوشته اند، رساله علمی خود را مطرح و آن را مورد نقد و بررسی قرار می‌ دهند، از این رو به جهت ایام بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) به گروه ها گفتیم یکی دو جلسه به ایشان نیز اختصاص بدهند.

وی ادامه داد: در بحث های فلسفه، اخلاق و عرفان نظرات علامه طباطبایی(ره) در گروه های مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای همین ویژه نامه جلساتی برگزار شده است، بحث بعدی مورد توجه در مجمع تجلیل از اساتید و بزرگان حوزه فلسفه و علوم عقلی است که در سال های قبل نیز برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی یکی از فعالیت های اصلی مجمع را احیای آثار بزرگان دانست و تأکید کرد: آخرین همایش احیای آثار مربوط به حکیم زنوزی از فلاسفه برجسته ایرانی بود که اتفاقا به نتایج خوبی هم رسیدیم و رهبر معظم انقلاب نیز از این طرح استقبال کردند، به هرحال تلاش می کنیم آثار فیلسوف های برجسته و دیدگاه های بزرگان علوم عقلی را احیا کنیم تا این افراد و آثارشان از حالت گمنامی و مهجوری خارج شوند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای مجمع پشتیبانی از اساتیدی بود که در حوزه علمیه به تدریس و تحقیق در حوزه علوم عقلی مشغول هستند به این صورت که دروس آنها را ضبط و پشتیبانی کرده و در حد وُسع از آنها تقدیر و تشکر کرده ایم و امروز کار به جایی رسید که در شورای عالی اگر استادانی فلسفه و علوم عقلی را تدریس بکنند به مجمع عالی حکمت اسلامی ارجاع می دهند تا مهر تأیید بگیرند.

استاد فلسفه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: البته ما فقط کار سلبی نکردیم که شاید به نظر هم کار خوبی نباشد یعنی این که بخواهیم عده ای را از درس دادن بیاندازیم بلکه کار اصلی ما در حوزه اثباتی است، یعنی اساتیدی را که می‌ شناختیم معرفی کردیم تا هم ساماندهی خوبی صورت بگیرد و هم طلاب بدانند که چه اساتیدی در حوزه علوم عقلی در حوزه علمیه قم مشغول تدریس هستند.

وی در ادامه از راه اندازی کتابخانه علوم عقلی با بیش از 15 هزار عنوان و 21 هزار جلد خبرداد و عنوان کرد: هرچند مکان ما برای کتابخانه گسترده نیست ولی در حد خود کتابخانه خوبی است و خواهران و برادران علاقه مند می توانند به صورت رایگان از این ظرفیت استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین معلمی در ادامه یادآور شد: مجمع عالی حکمت اسلامی نمی خواهد در عرض مؤسسات آموزشی و پژوهشی باشد ولی اگر دید کاری روی زمین مانده حتما در مورد آن تلاش می کنیم که از جمله آن تلاش برای آشنایی طلاب با فلسفه های غرب و مضاف در بدنه حوزه است که چشم اندازی هم داریم که در آینده مجمع می خواهیم به کجا برسیم./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات