۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۸۴۷۲۴
آیت‌الله رشاد:

برخی برای به دست آوردن پست و مقام دست به هر کاری می زنند

آیت الله رشاد برخی برای به دست آوردن پست و مقام تمام عمر و فعالیت سیاسی خود را صرف به دست آوردن آن می‌کنند و فعالیت‌ها، خدمات و سخنان خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا به آن پست و مقام برسند.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به حکمت 157 نهج البلاغه گفت: حضرت در این فراز می‌فرمایند از کسانی نباش که عبرت را بسیار وصف می‌کنند اما خود عبرت نمی‌گیرند.

وی افزود: این افراد خود می‌نشینند و از اینکه دنیا بی وفا، زودگذر و بی ارزش است و از سرگذشت گذشتگان سخن می‌گویند و به دیگران توصیه می‌کنند که باید از سرگذشت و سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند. اینان بسیار از عبرت گیری و عبرت آموزی سرگذشت و سرنوشت افراد مثال می‌زنند و سخن می‌گویند اما عجیب که خود هرگز عبرت نمی‌گیرند.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: همچنین از جمله کسانی نباش که در مقام سخن ترکتازی می‌کند اما در مقام عمل کوتاه می‌آید چنین فردی در حرف زدن ید طولانی دارد اما در عمل کردن به شدت پیاده است، متاسفانه این کلام در حال و وصف برخی طلاب و روحانیان نیز معنا می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: چنین فردی منافسه دارد، او در مورد چیزی که فانی و از بین رفتنی است رغبت شدید دارد و می‌خواهد آن را به چنگ بیاورد مانند مال دنیا که عمر طولانی ندارد و می‌خواهد به دست بیاورد از این رو تمام عمرش را صرف چیزی می‌کند که عمری کوتاه دارد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: جاه و مقام که عمر و حیاتی کوتاه دارد و به صورت موقتی به انسان عطا می‌شود گاهی همه عمر را صرف آن می‌کند که این جاه و مقام را به دست بیاورد و گاهی نیز برای به دست آوردن جاه، مقام و جیفه آبروی خود را نیز صرف می‌کند و بدتر و فراتر از آن گاهی دین خود را نیز برای مال و مقام دنیوی از دست می‌دهد؛ چنین افرادی در جامعه کم نیستند.

وی در ادامه بیان داشت: ما با افرادی که به این گونه رفتارها شهره هستند بارها مواجه شده‌ایم و زمانی که چنین سخنانی را می‌شنویم معمولا ذهنمان به سراغ آنها می‌رود اما زمانی که انسان رفتار خویش را مورد ارزیابی و تفحص قرار می‌دهد متوجه می‌شود که خود نیز گاها به چنین بیماری مبتلا است.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: حال کسی برای به دست آوردن پست کلان رییس جمهور می‌شود و احیانا تمام عمر و فعالیت سیاسی خود را صرف به دست آوردن آن می‌کند و فعالیت‌ها، خدمات و سخنان خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا رییس جمهور شود. حتی آبروی خود را صرف آن می‌کند تا بتواند به این مقام دست یابد و گاهی دین و ایمان خود را از دست می‌دهد اما در ظاهر همچنان مومن و مسلم نشان داده می‌شود تا به این مقام دست یابد که همه این امور آشکار است اما گاهی مردم نیز به همین نوع ابتلائات مبتلا هستند اما چون آشکار نیست و پنهان است دیده نمی‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران اضافه کرد: بنابراین ممکن است آنان برای جاه و مقام بسیار مهم عمر و دین خود را از دست بدهند اما در مقابل برخی افراد عمر و دین خودشان را تنها برای به دست آوردن مراتب پایین‌تر و مسائل جزئی‌تر صرف می‌کنند گرچه دسته اول بد می‌کنند و آثار رفتار سوءشان به اقتضای گستره موقعیتی که به دست می‌آوردند و یا هزینه‌ای که می‌کنند وسیع‌تر است اما دسته دوم نیز برای همان مقام و موقعیتی که تلاش می‌کنند گاهی چنین سرمایه‌هایی را هزینه کرده و به آن مبتلا می‌شوند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در ادامه ابراز کرد: گاهی برخی از طلاب و روحانیان برای آنکه منبر و محرابی به دست بیاورند دچار حرص و طمع می‌شوند در حالی که به دست آودن چنین منبری که محل حرب با شیطان و فساد است ارزش ندارد که انسان عمر و ایمان خود را نابود کند.

وی بیان داشت: افرادی را در طول تاریخ داریم که برای به دست آوردن جایگاه‌های مقدس که تنها از روش‌ها و طرق مقدس می‌توان به دست آورد تلاش کردند. برای مثال مرجعیت حقیقی تنها با عنایت الهی و رضایت حضرت حجت امکان پذیر است و اگر مرجعیت به طرق دیگری به دست آید چنین مرجعیتی حتما مرضی حضرت حجت نیست و بی شک چنین مرجع و فقیهی نمی‌تواند نائب حضرت حجت باشد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات