۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۸۲۹۴۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وقف محور حرکت به سوی الگوی پیشرفت و تمدن سازی است

صالحی با بیان اینکه وقف تمدن ساز است، گفت: وقف می‌تواند محور حرکت ما به سوی الگوی پیشرفت و تمدن سازی باشد.
سخنرانی سید عباس صالحی وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان اوقاف و امور خیریه که در ساختمان همین سازمان برگزار شد، گفت: اسلام به امر وقف سرعت بخشید و این امر به حدی در دوران رسول خدا گسترش یافت که کمتر صحابی بود هنگام مرگ مال وقفی نداشته باشد.

وی افزود: جریان وقف در تمدن سازی اسلامی بسیار حائز اهمیت است چرا که زیر ساخت‌ها و نرم افزارهای تمدن اسلامی را وقف تشکیل می‌دهد.

صالحی با بیان اینکه وقف در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابراز کرد: برای مثال در حوزه جهاد و امنیت می‌توان از وقف برای کانون سازی نظامی، پیشرفت تسلیحات و غیره بهره برد. عملا وقف به عنوان عنصر جهش ساز تمدن اسلامی مطرح شده و ما نمیتوانیم تمدن سازی اسلامی را بدون وقف مطالعه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: تفکر اسلامی به قدری در زمینه وقف فرهنگ سازی میکند که از آن به عنوان گوهر تمدن ساز یاد می‌شود. اگر ما بخواهیم به سوی تمدن سازی نو بر مبنای الگوی پیشرفت ۵۰ ساله‌ای که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند حرکت کنیم حتما باید به مساله وقف توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: همانگونه که وقف در تاسیس تمدن اسلامی بسیار مهم قلمداد می‌شود در نوسازی و بازسازی تمدن ایده آل نیز به عنوان پایه و عنصر محوری مورد توجه قرار می‌گیرد. ما باید راه‌های رفته را در پیشرفت جامعه سرعت دهیم و این امر را می‌توان با تقویت مساله وقف سرعت بخشید.

صالحی با بیان اینکه وقف تنها اختصاص به افراد متمول ندارد، گفت: دامنه وقف بسیار گسترده است حتی در حوزه وقف فقها می‌گویند می‌توان دسته گل خوشبویی را هم وقف کرد. در مساله وقف باید گستره نیازها و انگیزه‌ها مورد توجه قرار گیرد. وقف نیاز فرد و جامعه را تامین می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قالب‌های وقف صرفا سنتی نیست، عنوان کرد: در مساله وقف می‌توان از ابزارهای نوین ارتباطی بهره برد، در عرصه وقف باید اعتمادسازی و شفافیت سازی مورد توجه قرار گیرد، شفاف سازی در هزینه و کارآمدی گسترده آن سبب می‌شود مردم بیشتر به امر وقف اهتمام داشته باشند.

وقف تمدن ساز است، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها در عرصه وقف حضور دارند از این رو لازم است بین آنان هماهنگی بیشتری بوجود آید./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات