۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۵۸۲۰۸۰
آیت الله اعرافی خبر داد؛

اجرای طرح کمک هزینه هدفمند تحصیلی طلاب| طرح هدایت تحصیلی به زودی نهایی می شود

مدیر حوزه های علمیه نسبت به اجرای طرح کمک هزینه تحصیلی در دو سه ماه آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: در این طرح چند شاخصه وجود دارد که یکی از آن ها هدایت علمی و تربیتی است.
آیت الله اعرافی در دیدار اساتید آیت الله اعرافی در دیدار اساتید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی مدرس مصلای قدس با ابراز خرسندی از دیدار با اساتید گفت: مدیریت در شرایط بسیار سخت و بی سابقه فشار مالی قرار دارد.

وی افزود: چنین تنگنایی سابقه نداشته و از سوی دیگر زمینه های برای اجرای طرح های جدید و برنامه با مشکلات و چالش هایی مواجه است، با وجود همه این مشکلات با همتی که دوستان در مدیریت داشتند و با استفاده ای که از افکار عمومی حوزه انجام شده و با عنایت به رهنمودهای مراجع تقلید و بزرگان حوزه به ویژه رهبر انقلاب در حدود 2 سال گذشته مجموعه ای از پروژه ها و طرح ها مطالعه و طراحی شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که برای نخستین بار است که حوزه دارای اسناد راهنما می شود، اظهار داشت: درست است که نقش اسناد راهنما 40 درصد است اما باید ریل درست و تعریف شده ای برای امروز و آینده حوزه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بخشی از این کار انجام شده و امیدواریم که تا پایان سال حدود 100 عنوان طرح و برنامه که در قالب برنامه 5 ساله است نهایی شود و برای حوزه تا سال 1414 دورنمایی تصویر شده که بر اساس آن حرکت می شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که امروز یک منظومه فکری از سند چشم انداز و منشور تا طرح و برنامه داریم، ابراز داشت: باید جلساتی برگزار شود تا دوستان و اساتید توجیه شده و همچنین از نظرات آنها استفاده شود و راه برای اصلاح و تکمیل باز است.

وی عنوان کرد: ما نه تنها در سطوح عالی بلکه در پایه های پایین تر معتقد به بازگشت به سنت حوزه البته با نظارت و مراقبت هستیم، در اینجا 3 رویکرد وجود دارد، یکی این است که سطوح عالی مانند مدارس سطح یک شود، رویکرد دیگر این است که اصلا کاری نداشته باشیم و دست به هیچ چیز نزنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رویکرد ما راه سوم است که هدایت علمی و تربیتی نام دارد، در این رویکرد طلبه باید آزادی انتخاب استاد داشته باشد چرا که در این آزادی انسان های بزرگ تربیت می شوند، این سنت باید رعایت شود اما با توجه به حجم بالای جمعیت طلاب باید هدایت علمی و تربیتی وجود داشته باشد تا خلأ جبران شود.

وی اضافه کرد: اصل کار استاد است و نباید به گفت و گوهای علمی در کلاس بسنده شود بلکه طلاب باید مشاوره هایی داشته باشند تا راهنمایی شوند و ابعاد علمی، معرفتی، پژوهشی و اخلاقی مورد توجه باشد، این طرح به زودی نهایی می شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب گفت: امید است که به زودی رهبر معظم انقلاب و برخی مراجع تقلید کمک هزینه هدفمند را آغاز کنند، شهریه مسأله ای عمومی است، طرحی آماده و به بزرگان حوزه عرضه شد که طرح کمک هزینه تحصیلی، تدریسی، تحقیقی و تبلیغی به صورت هدفمند است.

وی نسبت به اجرای طرح کمک هزینه تحصیلی در دو سه ماه آینده ابراز امیدواری کرد و افزود: در این طرح چند شاخصه وجود دارد که یکی از آن ها هدایت علمی و تربیتی است، طلبه ای که انتخاب کرده در این قالب قرار گیرد کمک هزینه تشویقی دریافت خواهد کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که طلبه آزاد است که در طرح هدایت علمی شرکت کند، اظهار داشت: اگر طلبه وارد این طرح شد تکالیف مضاعفی خواهد داشت و حمایت های ویژه ای هم می شود، مقید هستیم در طرح ها پول دولت را در کار نیاوریم و هزینه ها از سوی رهبر انقلاب و مراجع تقلید تأمین می شود.

وی ادامه داد: به دنبال اجرای طرح کمک هزینه تدریسی نیز هستیم و ملاحظات باید در آن رعایت شود، در امتحانات شفاهی پایه های 6، 8، 10 و در مصاحبه های 4 سال درس خارج 5 نمره پژوهشی به شکل اختیاری گذاشته شده که باید مقاله شود، اساتید باید کمک کنند که طلاب دست به قلم شوند.

آیت الله اعرافی در پایان ابراز داشت: حدود  200 گرایش و رشته در نقشه جامع وجود دارد که تا دو ماه دیگر عرضه می شود، امیدواریم که بخشی از این ها به متن حوزه آمده و متن و قلب حوزه باید تپنده تر شود./1323/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات