۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۵۸۰۶۲۵
تولیت حوزه علمیه امام رضا:

عمل صالح سرنوشت انسان را تغییر می‌دهد

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه ذات و سرشت همه انسان‌ ها یکی است، گفت: انسان‌ها با انجام عمل صالح می‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی(ع) فرمودند: در زمره کسانی نباش که سعادت اخروی را بدون آن که عملی انجام دهند به صورت مجانی از خداوند مطالبه می‌کنند.

وی افزود: همچنین فرمودند: چنین افرادی توبه را به تاخیر انداخته و آن را به عنوان یک آرزو بلند و طولانی تلقی می‌کنند و از گناهان انجام داده توبه نمی‌کنند، این افراد در کلام همانند زاهدان سخن می‌گویند اما در عمل مانند دنیا پرستان رفتار می‌کنند، چنین افرادی نسبت نعمات الهی سیری ندارند و هر آن چه به آنان بدهند باز مطالبه می‌کنند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: این افراد به داشته خودشان قناعت نکرده و از آن چه که ندارند صرف نظر نمی‌کنند و پیوسته در پیگیری برای دستابی به آنها هستند. اینان از شکر نعمات الهی عاجزند با این حال نعمت بیشتری از خداوند می‌خواهند.

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران در ادامه با بیان اینکه این افراد انسان‌های صالح و شایسته را دوست دارند اما خودشان عمل آنان را انجام نمی‌دهند که در زمره این افراد قرار بگیرند، گفت: این افراد بدکاران و معصیت کنندگان را دوست ندارند و از مذنبین متنفرند در حالی که خود در زمره مذنبین قرار دارند؛ همه بیانات امام علی(ع) عالمی از معنا و آسیب شناسی رفتاری انسان‌هایی است که مدعی ایمان هستند ولی خود ملتزم به لوازم ایمان نیستند.

وی در ادامه بیان داشت: اکثر مردم درباره دیگران با حسرت، آرزو و توام با رشک سخن می‌گویند و آنان را تمجید می‌کنند گویی آرزویشان این است که ای کاش خودشان هم صفات و ویژگی‌های آنان را داشتند اما عجیب است که خودشان ملتزم به انجام عمل آنان نیستند و تصور می‌کنند که این افراد موجوداتی آسمانی بوده و کسی نمی‌تواند همانند آنان شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه انسان‌های صالح از میان همین مردم برخواسته و سرگذشت و سرشتی غیر از انسان‌ها ندارند، عنوان کرد: انسان‌های صالح با عمل نیکو سرشت و سرنوشت خود را تغییر و ارتقا می‌دهند؛ بنابراین ذات و سرشت همه انسان‌ یکی است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات