۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۷۹۷۵۸
جانشین معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه خبر داد؛

جذب بیش از ۱۳۰۰ طلبه در جامعه المصطفی| راه اندازی ۴۰۰ رشته جدید در ۶ حوزه دانشی

حجت الاسلام خالق پور با اشاره به جذب بیش از ۱۳۰۰ طلبه جدید الورود در جامعه المصطفی العالمیه از فارغ التحصیلی بالای ۵۰ هزار طلبه از بیش از ۱۰۰ ملیت خبر داد.
حجت الاسلام خالق پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام خالق پور جانشین معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مجتمع های آموزشی و مراکز تحت نظر جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، با بیان این که رسانه های مختلف کشور در اطلاع رسانی برنامه های المصطفی و ارتقای فعالیت های آن تأثیر زیادی می‌ گذارند، ابراز داشت: اطلاع رسانی صحیح رسانه های مختلف موجب رغبت بیشتر مردم جهان نسبت به این مرکز علمی بزرگ شده است.

حجت الاسلام خالق پور در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت جایگاه المصطفی گفت: انتظار جامعه المصطفی از طلبه های خروجی خود فعالیت های اثر بخش در کشورهای خودشان است، البته نیروهای ما در کشورهای مختلف از رده های بلند دولتی تا رده های علمی بزرگ جامعه مشغول فعالیت هستند که در تصمیم گیری های مختلف، قانون گذاری، مسائل مدیریتی و در سطح جامعه اثر بخش بوده اند.

جانشین معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: این از شاهکارهای المصطفی است که در عین حالی که نظامی چند فرهنگی دارد، ولی توانسته این تنوع فرهنگی را به خوبی مدیریت کند؛ در حقیقت این کار را می‌ توان به عنوان مجموعه موفق مدیریتی جامعه المصطفی نامید که هم مدیریت آموزشی و هم مدیریت تربیتی فرهنگی و از همه مهمتر مدیریت عاطفی داشته است.

حضور طلاب بیش از ۱۱۰ کشور جهان در جامعه المصطفی

وی تصریح کرد: در جامعه المصطفی از بیش از 110 کشور جهان مشغول تحصیل هستند که اعتقاد داریم همگی این افراد می‌ توانند در آینده راهنمای فرهنگی و اجتماعی در محیط خودشان باشند و اثر گذاری ویژه ای ایجاد کنند.

حجت الاسلام خالق پور با تأکید بر این که امروز در سطح جهان نسبت به المصطفی حساسیت های زیادی پیدا شده است، خاطرنشان کرد: این مسأله در حالی است که در المصطفی تنها تفکرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اهل بیت(ع) ارائه می‌ شود و کاری به خطوط سیاسی نداریم ولی دشمنان روی مکتب اهل بیت(ع) حساسیت دارند.

وی بیان داشت: المصطفی امروز نزدیک به 500 مرکز علمی و دانشی دارد و برخی مراکز با وجود این که ارتباط ساختاری با ما ندارند ولی در اجرای رشته های ما همکاری می‌ کنند که این مراکز 183 مورد هستند، این تعداد به همراه مجموعه هایی پیوسته و  نا پیوسته المصطفی در مجموع نزدیک به 500 مرکز می‌ شود.

جانشین معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: مقاطعی که نظام آموزشی المصطفی دارد در دو سطح تعریف می شود، یکی سطح رشته ای و یکی نظام سنتی یا همان سطوحی است که در حوزه مطرح است که از سطح یک تا پنج یعنی از کاردانی تا دکتری می شود.

وی با بیان این که المصطفی به سه شکل برنامه های آموزشی خود را ارائه می‌ دهد، ابراز داشت: نخست شیوه حضوری است و دوم شیوه غیر حضوری و الکترونیکی از طریق دانشگاهی مجازی المصطفی است که در غالب کشورهای جهان اجرا می‌ شود و نوع سوم نیز دوره کوتاه مدت است.

شش حوزه دانشی جدید در المصطفی

حجت الاسلام خالق پور یادآور شد: مجموعه رشته هایی که در حال حاضر فعال است 170 مورد می شود ولی در طرح تحول آموزشی المصطفی نیز که به تصویب رسیده و مراحل ابلاغی آن در حال اجرا است نزدیک به 400 رشته طراحی کرده ایم و در این طرح در حقیقت المصطفی دارای شش حوزه دانشی شد که عبارت از فقه و اصول، قرآن و حدیٍث، علوم انسانی، زبان و ادبیات و فرهنگ شناسی، حکمت، تاریخ، سیره و تمدن اسلامی است.

وی افزود: تمام واحدهای ما بر اساس همین حوزه های دانشی ترکیب بندی می‌ شود، به همین جهت امروز شش مجتمع آموزش عالی ناظر به این شش حوزه دانشی در قم داریم که از جمله آنها مجمتع آموزش عالی تاریخ و سیره و تمدن اسلامی است که خود این مجتمع ها دارای مدارس عالی است، بنابراین در نظام جدید آموزشی شش مجتمع آموزش عالی حوزه دانشی داریم و الباقی نمایندگی های این مراکز هستند، این نمایندگی ها در شهرهای مشهد، اصفهان و تبریز و برخی استان های دیگر بنابر نیاز موجود راه اندازی شده اند.

وی با اشاره به این که 50 هزار طلبه در دوره های مختلف المصطفی در حال تحصیل هستند، ابراز داشت: البته تعداد زیادی هنوز متقاضی تحصیل در المصطفی هستند که کد تحصیلی دریافت نکرده اند و ما تقریبا به همین اندازه فارغ التحصیل داریم که اعم از محصّلان داخل یا خارج ایران هستند.

آموزش دقیق زبان فارسی به طلاب جدیدالورود

جانشین معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: ورودی امسال نیز تا به الان بیش از 1300 طلبه بوده اند؛ شکل ورودی ما نیز این گونه است که ابتدا متقاضیان در سامانه اینترنتی ثبت نام می‌ کنند، در ادامه با احراز شرایط در دوره تمهیدی یک ساله شرکت می‌ کنند که این دوره شامل آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی می‌ شود.

وی با بیان این که المصطفی این امتیاز را دارد که به بیش از 110 ملیت در شش ماه زبان فارسی را به صورت کامل و دقیق آموزش می‌ دهد، ابراز داشت: در ادامه افرادی که برای دوره بلند مدت یا کوتاه مدت شرایط لازم را کسب کنند، مشغول به تحصیل می‌ شوند.

حجت الاسلام خالق پور ادامه داد: به لحاظ تدوین متون نیز یکی از امتیازات جامعه المصطفی این است که حتی در رشته هایی که الزامی در ارائه متن وجود ندارد، صاحب مواد درسی دارای متن پیشنهادی یا الزامی شده است تا جایی که امروز نزدیک به هزار اثر علمی از سوی المصطفی تدوین شده و در اختیار دانش پژوهان و طلاب المصطفی قرار گرفته است.

وی با تأکید بر این که در المصطفی بیش از شش هزار پایان نامه دفاع شده است، ابراز داشت: این میزان افزون بر تحقیقات علمی و تحصیلی است که در دوره های کاردانی و کارشناسی تدوین می‌ شود؛ هدایت و آموزش به طلاب را نیز بیش از 300 استاد برجسته حوزه اعم از اعضای هیأت علمی و اساتید حق التدریسی برعهده دارند.

فعالیت ۶۵ مرکز علمی در سراسر جهان تحت نظارت المصطفی

جانشین معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: المصطفی نزدیک به 65 مرکز علمی در سراسر دنیا دارد که 65 سند راهبردی نیز به تعداد همان مراکز تدوین شده است تا مأموریت های آموزشی و پژوهشی هر مرکز به صورت مجزا و با توجه به شرایط آن کشور به صورت کامل پیاده شود.

وی عنوان کرد: جامعه المصطفی سیاست های کلان 500 مرکز آموزشی خود را با نگاه حوزوی طراحی می‌ کند یعنی در ظاهر شاید نظامی شبیه به دانشگاه داشته باشیم ولی روح حاکم بر آن حوزوی است تا جایی که توانسته دیدگاه اسلامی خود را در قالب رشته های مختلف علوم انسانی به تشنگان علم و دانش ارائه بدهد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات