۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۳۱۰
​استاد حوزه علمیه:

خوف و رجا، ذکر روح است

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: خوف و رجا، ذکر روح است؛ اگر رجا در انسان بیشتر از خوف شود، سبب افزایش منیّت و عُجب و دلیل زمین خوردن انسان می‌شود.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: کفر با ظاهر بسیار قدرتمندی که دارد در مقابل حق هیچ گاه نمی‌تواند پایدار و پیروز باشد.

وی افزود: در برابر شیطان هر اندازه که زمین خوردیم نباید ناامید شویم و باید به راه خود ادامه دهیم؛ یکی از تفاوت‌های اولیای الهی با مردم عادی این است که آنها به قدری متکی به خدا بودند که اصلا ترس برای آنها معنی نداشت.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: یکی از دلایل خوف اولیای الهی از خداوند، خوف از گمراهی مردم بود؛ خوف و رجا، ذکر روح است. اگر رجا در انسان بیشتر از خوف شود، افزایش منیّت و عُجب سبب زمین خوردن انسان می‌شود اما خوف برای مومن امنیت به بار می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: در برابر حرام با تمام قدرت باید ایستاد و خوف از جمله مواردی است که سبب ترک حرام می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: در این دنیا هر آسیبی متوجه انسان شود خیلی بهتر است که در قیامت مورد عذاب قرار بگیرد؛ عذاب قیامت طولانی و ابدی است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: خوف سبب انجام وظایف الهی می‌شود؛ براساس آیات قرآن کریم خوف و تشویق به خوف در دیگران، امری واجب است؛ در روایت آمده خوف از خدا ریشه تمام خیرات دنیوی و اخروی است.

وی در ادامه بیان داشت: خوف به معنای افسردگی و یاس نیست بلکه محرکی است که انسان را از گناه و سرپیچی از امر خدا بازمی‌دارد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: اگر انسان در مقابل خوف، رجای کافی نداشته باشد، سبب ناامیدی و یاس او از رحمت الهی می‌شود؛ خوف و رجا باید به یک اندازه در انسان وجود داشته باشد تا سبب رستگاری انسان شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر کاری سعی کنیم برای رضای خدا بهترین نمره را بگیریم؛ طلب کمال در هر رشته‌ای از جمله ورزش، علم، معرفت و... بر تمام زنان و مردان لازم است و باید در پی کسب آن باشند./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات