۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۷۸۱۶۴
مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها خبر داد؛

تشکیل ۱۸۰۰ پرونده تبلیغی | راه اندازی مرکز علوم اسلامی دانشگاهیان

حجت الاسلام رستمی از فعالیت فرهنگی و تبلیغی طلاب فاضل در دانشگاه های سراسر کشور با تشکیل ۱۸۰۰ پرونده تبلیغی و همچنین راه اندازی مرکز علوم اسلامی دانشگاهیان خبر داد.
حجت الاسلام مصطفی رستمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی رستمی مسؤول جدید نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها عصر دوشنبه با حضور در شهر مقدس با حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام رستمی در این دیدارها با بیان این که امروز حدود چهار میلیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند، اظهار داشت: این میزان اعم از دانشگاه های دولتی و غیر دولتی، تمام وقت و پاره و قت و پیام نور است و نهاد نمایندگی با توجه محدودیت های زیاد از جمله مسائل مالی تمرکز جدی خود را روی دانشگاه هایی گذاشته که از نظر ورودی مهمتر هستند و حضور بیشتری از دانشجویان را دارند.

فعالیت 210 دفتر نمایندگی در دانشگاه های کشور

مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها افزود: در حال حاضر 210 دفتر نمایندگی در مجموع دانشگاه های سراسر کشور وجود دارد که در دانشگاه های غیر دولتی استان ها و پیام نور یک دفتر به صورت کلی و در دانشگاه های دولتی و پزشکی که حد از نصاب بیشتر هستند در هر دانشگاه یک دفتر نهاد حضور دارد.

وی با بیان این که 210 طلبه فاضل از میان افراد موفق و فعال حوزه در دانشگاه ها فعالیت تبلیغی دارند، خاطرنشان کرد: این طلاب از میان افرادی انتخاب می‌ شوند که در فضای دانشگاهی توانمندی خوبی دارند و توانایی آنها در ارتباط با نسل جوان احراز شده است؛ در امر جذب استاد غیر از اساتید معارف، در جذب استادهای دیگر نیز نظارت های جدی از سوی نهاد صورت می گیرد.

حجت الاسلام رستمی در ادامه بیان داشت: امروزه مسائل پیچیده تر شده است و شبهات و درگیری نسل جوان عمیق تر از گذشته شده است و شبهات مربوط با نسل جوان به خلاف گذشته که علنی بود و در دانشگاه می‌ شد پاسخ پیدا کرد بیشتر در فضای مجازی مطرح می‌ شود که خیلی از این افراد ممکن است دوست‌داران انقلاب و دین نباشند به همین جهت نیاز است که کار دارای ظرافت بیشتری باشد.

تدوین متون درسی و تأیید اساتید معارف

وی با بیان این که تدوین متون و تأیید اساتید دروس معارف در فضای دانشگاهی به عهده نهاد است، ابراز داشت: این هم یک کار بزرگی است، چراکه یک دهم دروس دانشگاهی از مربوط به معارف اسلامی شود و دانشجویان 14 تا 16 واحد درسی معارف را می‌ گذرانند.

مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها اضافه کرد: بنابراین تهیه محتوای دروس معارف و مجوز به اساتید معارف به عهده ما است و حدود 10 هزار استاد و مدرس در فضای دانشگاهی داریم که از این میزان 1300 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های خودشان و بقیه اساتید حق التدریسی هستند.

وی با بیان این که بخش زیادی از جریان دینی دانشگاه ها از جمله تبلیغ و مشاوره و پاسخگویی به عهده نهاد است، خاطرنشان کرد: در سال حدود 100 هزار واحد معارف به دانشجویان ارائه می‌ شود که این تعداد در 50 هزار کلاس درس است.

حجت الاسلام رستمی بیان داشت: برای اساتید دانشگاه ها نیز از سال 92 کاری شروع شد که کلاس های معرفت افزایی از آن یاد می‌ شود به این معنا که اساتید برای ارتقای خود بعد از ورود به دانشگاه با حوزه ارتباط خود را قطع نکنند که در این دوره عناوینی از جمله نظام سیاسی اسلام، اخلاق حرفه ای در اسلام و تاریخ تمدن اسلامی به عنوان سرفصل ها در کارگاه هایی با حضور اساتید برجسته حوزه ارائه می‌ شود؛ این مسأله هم تقریبا به صورت الزامی درآمده و یک فرصت خوبی برای ارتباط اساتید حوزه و دانشگاه بود که اساتید دانشگاه ها نیز استقبال خوبی کردند.

ثبت نام 700 هزار دانشجو در پایگاه مجازی معارف اسلامی

وی با بیان این که بیش از 80 هزار طلبه فاضل به عنوان اساتید کارگاه ها مشغول کار هستند، گفت: بخشی از ارائه دروس مجازی شده است چراکه برخی اوقات استاد خوبی که هست کم است یا علاقه مندان به یک استاد زیاد است، بنابراین دانشجویان علاقه مند به یک استاد در پایگاه مجازی عضو می‌ شود و متون را مطالعه می‌ کند که تا کنون 700 هزار دانشجو عضو این پایگاه شده اند که این سامانه از نظر پایگاه های آموزشی در کشور اول است.

مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها تأکید کرد: در بخش های علمی و پژوهشی نیز فعالیت های زیادی صورت گرفته که از جمله آنها تأسیس پژوهشگاه علمی و دانشگاه معارف اسلامی است که هشت نشریه علمی پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم دارند؛ موضوعات این نشریات نیز مبانی اندیشه اسلامی، تفسیر، تاریخ تمدن اسلامی تاریخ اسلام است.

وی با بیان این که دانشگاه معارف نیز 1250 دانشجو دارد، خاطرنشان کرد: این دانشگاه ویژه طلاب راه اندازی شده و طلبه ها دروس معارف اسلامی را برای مدرسی معارف اسلامی در دانشگاه ها فرا می‌ گیرند که از این میزان  350 نفر دانشجوی دکتری و 900 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد هستند.

تهیه بانک پرسمان دانشجویی با 900 هزار سؤال و جواب

حجت الاسلام رستمی در ادامه یادآور شد: همچنین یک مجموعه ای آماده شده از سؤالاتی معارفی که دانشجویان در حوزه مطالعات دین مطرح کرده و پاسخ گرفته اند؛ به همین جهت مرکز مطالعه و پاسخ به سؤالات از سال 70 به مرور بانک اطلاعاتی را آماده کرده و تا به امروز 900 هزار سؤال و جواب با حذف تکراری ها چند محصول ارائه شده است.

وی از راه اندازی 25 هزار پرسش و پاسخ در قالب 75 جلد کتاب پرسمان دانشجویی خبر داد و عنوان کرد: ما در سال اعزام مبلغ نیز به محیط های دانشگاهی اعم از محیط های آموزشی و خوابگاه نیز داریم که مکانیزمی نیز برای این کار در نظر گرفته شده به این صورت که از طلاب پرتوان و دارای قدرت بیان که سطح علمی مناسبی برخودار هستند دعوت می کنیم تا در طرح های مختلف دانشجویی شرکت کنند.

مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها اضافه کرد: تا به امروز  1800 پرونده تبلیغی از سوی طلاب تشکیل شده است که در ایام مختلف اعم از دهه اول محرم، دهه سوم صفر، ماه رمضان و ایام فاطمیه البته در ایامی که درس ها برقرار باشد به دانشگاه ها اعزام می شود و همچنین در مقاطعی به صورت طرح حکمت به صورت مداوم با دانشجویان در ارتباط هستند.

راه اندازی مرکز علوم اسلامی دانشگاهیان

وی همچنین از راه اندازی مرکز علوم اسلامی ویژه دانشجویان خبرداد و یادآور شد: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ویژه دانشجویانی است که سطح دروس معارف آنها را قانع نمی کند و می خواهند با سطح بالاتری از علوم و معارف دینی آشنا شوند، این افراد در طی سه سال چهارشنبه ها و پنجشنبه ها در مراکز حوزوی حاضر می‌ شوند و دروسی را فرا می گیرند.

حجت الاسلام رستمی اضافه کرد: هدف از این دروس این است که با بخشی از معارف دینی به صورت عمیق آشنا شوند و در کنار فراگیری عملی اخلاق آمادگی ورود به فعالیت های جهادی را پیدا کنند؛ به هر حال با توجه به تلاش دشمنان برای سکولار و ضد دین کردن دانشگاه ها با محیط سختی مواجه هستیم.

وی با بیان این که دانشگاه عرصه ای است که دشمن روی آن سرمایه گذاری زیادی کرده است، ابراز داشت: بدون تعارف دشمن ناکارآمدی های زیادی را ایجاد کرده است و به همین جهت طلاب و سربازان امام زمان(عج) در این عرصه وارد شده اند تا بتوانند گام های بلندی را برای معنوی سازی دانشگاه ها بردارند.

مسؤول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها در پایان خاطرنشان کرد: البته با تمام تلاش های دشمنان در غالب دانشگاه های ما، فضای معنوی حاکم است تا جایی که نماز جماعت های پرشوری در دانشگاه برگزار می شود و در نماز جماعت ظهر دانشگاه شریف گاهی اوقات نزدیک به 1500 نفر شرکت می کنند که به دلیل عدم ظرفیت نماز خانه گاهی اوقات دو نوبت نماز برگزار می شود و همین طور هیأت های و حلقات معنوی دانشجویی نیز فعالیت خوبی دارند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات