۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۷۷۳۳۱
دبیر علمی همایش ملی روانشناسی و فرهنگ زندگی:

فطرت وجودی انسان راهنمای مسائل روانشناختی خانواده و تحکیم و تعالی آن است

دبیر علمی همایش ملی روانشناسی و فرهنگ زندگی گفت: فطرت وجودی انسان راهنمای مسائل روانشناختی خانواده و تحکیم و تعالی آن است.
فقیهی

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه هم افزایی همایش ملی روانشناسی با حضور دبیر علمی، حجت الاسلام علی نقی فقیهی دانشیار دانشگاه قم با موضوع تدوین محورهای ویژه همایش و ضرورت توجه به مسائل روانشناختی خانواده از منظر فطرت وجودی انسان برگزار شد.

در این نشت، حجت الاسلام علی نقی فقیهی دانشیار دانشگاه قم بر ضرورت توجه و تحکیم خانواده مبنی بر فطرت وجودی انسان تأکید کرد و با انتقاد از تک بعدی بودن نگاه برخی عالمان به فطرت الهی انسان فطرت را شامل کلیه حالات روحی و روانی افراد دانست و گفت: «کلیه حالات روحی انسان را باید در فطرت مورد توجه قرار داد؛ یعنی مسائل روانشناختی خانواده از طریق بازشناسی فطرت همه جانبه آدمی و پرورش و بازسازی آن در اعضای خانواده، به صورت واقع بینانه، قابل بررسی است»

دبیر علمی همایش ملی روانشناسی و فرهنگ زندگی در ادامه ابراز داشت: از نکات زیربنایی برای شناخت مسائل روانشناختی خانواده معرفت نسبت به عقل عاطفی است این اصطلاح برگرفته از روایات است که عاطفه از عقل دانسته شده است و این دو باهم تقابل ندارند تعبیر یکی از روایات این است: «و مما اعطی العقل، التعطف» از چیزهایی که به عقل داده شده عاطفه است. همچنین روایاتی وجود دارد که در آن که عاطفه نصف عقل است. بنابراین نباید عاطفه را از عقل جدا بدانیم. تأیید این عقل در حدیث جنود عقل و جهل است که از 75 صفت جنود عقل 67 صفت عاطفی است پس چطور می توان آنها را در مقابل هم قرار داد.

دانشیار دانشگاه قم اضافه کرد که معرفت و عاطفه هر دو از پایه های ایمان هستند این بدین معنی است که تنها معرفه الله معرفت معاد، انبیاء و ملائکه ایمان نیست. عاطفه نیز کنار معرفت لازم و مکمل آن است. یعنی تا خدا دوست نداشته شود و احکام الهی پذیرش نشود، ایمان تحقق ندارد بنابراین باور و اعتقاد و ایمان نسبت به متعلقات آن بر پایه ی معرفت و عاطفه استوار است.

وی در پایان تأکید کرد محتوای همایش های روانشناسی باید با دید اسلامی، قرآنی و روایی باشد و محققان باید به سراغ آیات و روایات بروند و تنها به نظریات پژوهشگران غربی نگاه نکرده و تصور نکنند آنها در زمینه خانواده رشد کرده و ما عقب مانده ایم. بلکه آنها بسیار پراکنده کار کرده اند که ما باید آن را در منظر دین برده و از آن زاویه آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین حجت الاسلام فقیهی آمادگی خود را برای آموزش مسائل زیربنائی روانشناختی خانواده از دیدگاه اسلامی، به صورت کارگاه آموزشی اعلام کرد و سپس با حضور وی محور های همایش مورد بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است همایش ملی روانشناسی و فرهنگ زندگی با محوریت تحکیم و تعالی خانواده از سوی موسسه انوار طاها و از سوی موسسه فرهنگی سفیران مبین در تاریخ 13 آذر 97 برگزار می شود.

محققان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را تا تاریخ 28 آبان به دبیرخانه همایش ارسال کنند. اطلاعات تکمیلی در سایت همایش به نشانی سایت psychology2018.ir و کانال تلگرام https://t.me/Confpsychology2018، موجود است و دبیرخانه همایش نیز با شماره تماس 02128421486 پاسخگوی پژوهشگران می باشد.

 

ارسال نظرات