۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۵۷۶۵۹۰
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی»(۱۹)؛

ناسیونالیسم عربی و تركی، دو لبه قیچی در خدمت صهیونیسم

از عوامل پیدایش اسرائیل، از هم گسستن پیوندها و وحدت اعراب و تركان است كه حاصل تأكید رو به افزایش آنان بر ناسیونالیسم عربی و تركی است.
ناسیونالیسم عربی و تركی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج‌نژاد منتشر کرده است. بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

ناسیونالیسم و زرتشتیگری

جلال‌آلاحمد، داستان نویس معاصر از ترویج زرتشتی‌گری در دستگاه رضاخانی پرده برداشت. فرح نیز کنگره زرتشتیان جهان را در ماه رمضان در تهران و بدین مناسبت مجلس پذیرایی باشکوهی در کاخ سلطنتی برپا کرد. پروفسور «پیترآوری»، استاد ایرانشناسی در دانشگاه کمبریج و مدرّس کالجکینگ در این‌باره می‌نویسد: در سال1320ش برای حکومت پهلوی آشکار شد که می‌توان عشایر را شکست داد، امّا روحانیون باقی مانده بودند. مخالفان اسلام و روحانیت، ناگزیر بودند که ابتدا یک نظام حقوقی را جانشین آن سازند، سپس به متزلزل کردن رکن مذهب بپردازند! بنابراین، رضاخان آموزش-وپرورش غیرمذهبی و تبلیغات ملیگرایانه را برای سستکردن وفاداری مذهبی مردم به نهاد روحانیت به‌کار گرفت! رژیم پهلوی برای «اسلامزدایی» به «باستانگرایی» روی آورد.

ناسیونالیسم عربی و ترکی، دو لبه قیچی در خدمت صهیونیسم!

از عوامل پیدایش اسرائیل، از هم گسستن پیوندها و وحدت اعراب و ترکان است که حاصل تأکید رو به افزایش آنان بر ناسیونالیسم عربی و ترکی است، البته، تأثیر زیانبار ناسیونالیسم عربی بیش از ناسیونالیسم ترکی بوده است؛ زیرا ترک‌ها با وجود پافشاری بسیار بر بسط مؤلّفه‌های ناسیونالیسم ترکی، به حفظ یکپارچگی امپراتوری علاقه‌مند هستند.

تلاش پان‌ترکیسم در تحمیل فرهنگ و زبان ترکی، اعدام برخی از رهبران جنبشهای ناسیونالیستی عرب (مانند سرکوب رهبران ناسیونالیست دمشق و بیروت به دستور جمال پاشا)، ناتوانی آنان در حفظ تمامیت ارضی و دفاع از سرزمین‌های عربنشین (مانند اشغال لیبی و مراکش با لشکرکشی ایتالیا و فرانسه) و نیز گرایش به نهادهای پیش از اسلام، اندیشه جدایی کامل از عثمانی را در ذهن اعراب قوّت بخشید و با اجرای گسترده سیاست پانترکیسم و سرکوب شدید اعراب و نیز آغاز جنگ جهانی و ضعف روزافزون عثمانی در دفاع از قلمرو عربی، ناسیونالیستهای عرب بهتدریج جدایی کامل از امپراتوری عثمانی و استقرار یک حکومت واحد عربی را خواستار شدند.

افزون بر این، ترکان و اعراب برای از میدان به‌درکردن رقیب، خود را به حمایت مالی و سیاسی صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها نیازمند می‌دیدند. این موضوع به تضاد رو به رشدی که میان اعراب و ترکان پدید آمده و آنان را ناتوان ساخته بود، شدت بخشید؛ تضادی که زمینه رخنه و سوء استفاده صهیونیست‌ها و حامیانشان را فراهم می‌کرد. بهرهبرداریهای صهیونیست‌ها از این وضعیت مختلف بود:

1- پس از روی کار آمدن اَنورپاشا، نفوذ صهیونیست‌ها در ترک‌ها افزایش یافت، بهگونهای که یک سال بعد، از سیزده وزیر کابینه سعید حلیم‌پاشا، چهار وزیر وی یهودی بودند؛ در حالی که در همین کابینه، تنها یک وزیر عرب (سلیمان بستانی) حضور داشت!

2- برخی از مسلمانان عضو فراماسونری به انجمن مخفی (تأسیس: 1254 ش) پیوستند که نخستین تلاش سازمان‌یافته ناسیونالیسم عربی علیه ترکان عثمانی بود. این انجمن در برانگیختن حس عربیت و گسترش روحیه ناسازگاری با پانترکیسم بسیار سهم داشت.

افزون بر این، دریافت مجوّز ثبت قانونی زمین‌هایی که یهودیان خریده بودند، بیش از پیش اعراب را به لزوم همکاری با انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها تشویق کرد. به این دلیل، اعراب پیشنهاد اتحاد و همکاری میان مسلمانان و یهودیان را مطرح کردند و در این باره مذاکراتی انجام شد. البته، از سال1292 ش(1913 م) صهیونیست‌ها از همکاری با ترکهای جوان برای سرکوب نهضت عربی خودداری کردند؛ زیرا به ادامه حمایت انگلیس نیازمند بودند و انگلیس برای از پای درآوردن عثمانی به نهضت عربی نیازمند بود.

اندیشه ناسیونالیسم و ملّیگرایی در قرنهای اخیر و بهویژه در اواخر قرن نوزدهم و بیستم، در میان مسلمین رواج یافته، عزت و اقتدار آنان را به شدّت پایمال کرده است.

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه مندان برای خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تقلن تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند./۹۹۸/ن  ۶۰۴/ش

ارسال نظرات