۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۵۷۵۰۸۰

پیشنهادهای چهارگانه سازمان ملل برای حمایت از فلسطینیان

دبیرکل سازمان ملل متحد چهار پیشنهاد را با هدف حمایت از فلسطینیان در اراضی اشغالی ارائه کرد که استقرار هیأت نظارت، افزایش کمک‌های انسان دوستانه، کمک به توسعه حضور سازمان ملل در منطقه از جمله این پیشنهادات است.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری رسا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل 4 پیشنهاد با هدف حمایت از فلسطینیان در اراضی اشغالی پیشنهاد داده که استقرار هیأت ناظران و افزایش کمک‌های انسانی و توسعه‌ای از جمله این پیشنهادها است.

گوترش در گزارش 14 صفحه‌ای، که به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل و بعد از شهادت 171 فلسطینی در نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی از اواخر ماه مارس، تدوین کرده، این پیشنهاد را ارائه داده است.

پیشنهادهای چهارگانه دبیرکل سازمان ملل برای حمایت از فلسطینیان اراضی اشغالی به شرح زیر است.

- تقویت حضور میدانی سازمان ملل و هیأت ناظران حقوق بشر و مسائل سیاسی با ماموریت ارزیابی اوضاع در اراضی اشغالی.

- افزایش کمک‌‌های انسانی و توسعه‌ای به منظور بهبود رفاه ساکنان.

- تشکیل هیأت نظارت مدنی برای استقرار در مناطق حساس مانند نقاط بازرسی، معابر و نزدیک شهرک‌های یهودی‌نشین با ماموریت تدوین گزارش‌‌هایی درباره مسائل حمایتی.

-استقرار پلیس یا نیروی نظامی با مجوز سازمان ملل متحد، که ماموریت آن ارائه حمایت‌های مادی به غیرنظامیان فلسطینی است. 

گفتنی است تشکیل نیروهای حامی وابسته به سازمان ملل نیازمند صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل است و این امر در سایه استفاده آمریکا از حق وتو در هر پیش‌نویسی ضد اسرائیلی بعید به‌نظر می‌رسد.

در سال 1994 هیأتی کوچک شامل ناظران اروپایی، در شهر «الخلیل » در کرانه باختری مستقر شد ولی اسرائیل از آن زمان تمام درخواست‌ها برای حضور بین‌المللی در مناطق حساس را رد می‌کند.

گوترش این پیشنهادهای خود را همزمان با تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بسی طولانی‌مدت میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه مطرح کرده است./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات