۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۷۵۰۷۱
استاد حوزه علمیه قم:

سنت مباحثه باید در حوزه تقویت شود

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی‌نسب الزام به حضور و غیاب طلاب را منحصر به کلاس درس ندانست و گفت: طلاب باید با برنامه‌ریزی مناسب ملزم به شرکت در مباحثه شوند.
اسدی نسب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه از دهم شهریور، طلاب علوم دینی را به درس خواندن صحیح همراه تعمق و تأمل در متون درسی توصیه کرد.

وی نقش زهد و قناعت، و تحمل سختی‌ها را برای رسیدن به مراتب عالی تحصیلی بسیار مؤثر خواند و افزود: اگر یک طلبه درس‌هایش را به خوبی بخواند و فراگیرد در مدت 10 سال مجتهد و صاحب‌نظر می‌شود اما اگر اهمیتی ندهد صد سال هم درس بخواند فایده‌ای ندارد.

این پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه از اهمیت ایجاد نشاط علمی در بین طلاب سخن گفت و اظهار داشت: نشاط علمی نیازمند به انگیزه و انگیزه نیازمند به معرفت است و معرفت نیز از ناحیه استادان حاصل می‌شود.

وی گفت: استادان باید ضرورت فراگیری علوم دینی را به طلاب و دانش‌پژوهان گوشزد کنند و متذکر شوند که هیچ علمی مانند علم دین در سرنوشت آنان مؤثر نیست و همواره طلاب در هر وادی که وارد شوند نیازمند این علم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی‌نسب با اشاره به این‌که طلبه‌ها مشکل معاش دارند، نقش تبیین روحیه اخلاقی و زهد را برای آنان مهم دانست و خاطرنشان کرد: انگیزه طلاب باید انگیزه الهی و دینی باشد و بدانند آنچه می‌خوانند بهترین سرمایه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش مباحثه در فراگیری علوم دینی و برنامه‌ریزی برای تقویت این سنت حسنه اشاره کرد و گفت: حضور و غیاب طلاب نباید تنها منحصر به حضور در کلاس درس شود بلکه در مباحثه هم حضور و غیاب صورت گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: طلاب باید بدانند که درس حوزه مانند دروس دانشگاهی نیست باید چند نفر با هم بنشینند و به آنچه خوانده‌اند را برای یکدیگر بازگو کنند تا به نتیجه برسند در غیر این صورت آنچه می‌خوانند را نمی‌توانند درست بفهند و حفظ کنند./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات