۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۷۴۹۴۵
کارشناس مسایل سیاسی:

ارتباط با آمریکا راهگشای مشکلات نیست

قدیری ابیانه با اشاره به فقیر بودن برخی کشورها همچون مصر با وجود ارتباط با آمریکا گفت: ارتباط با آمریکا راه‌گشا نیست و تولید ثروت و کار است که فقر را از کشور ریشه‌کن می‌کند.
قدیری ابیانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسن قدیری ابیانه  کارشناس مسایل سیاسی در کمیسیون تخصصی نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که امروز از سوی جامعه ایمانی مشعر در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با اشاره به میزان درآمد دولت از نفت ایران اظهار داشت: تصور هرکسی این است که درآمد نفتی با مدیریت درست در طول یک سال توانایی حل همه مشکلات کشور اعم از مسکن و حوزه دفاعی را دارد.

دیپلمات سابق ایران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات رایج در جامعه عدم درک صحیح مردم از میزان اختلاس‌های انجام شده است، به طوری که تصور اکثر مردم این است که همه به دنبال اختلاس بوده یا میزان اختلاس‌های انجام شده در حدی است که می‌توان با پول‌های این اختلاس‌ها کارهای عجیب و شگفت‌آوری انجام داد.

وی با بیان این‌که اشتباهات محاسباتی مردم، جامعه را در شرایط سختی قرارداده است، مطرح کرد: بر اساس آمارهای رسمی، درآمد نفتی، گاز و میعانات گازی کشور در سال، 96هزار میلیارد تومان است که با تقسیم بر جمعیت کشور، سهم هر نفر در ماه 100هزار تومان می‌شود.

قدیری ابیانه ادامه داد: نکته جالب توجه این است که جامعه ایران هیچ‌گونه تصوری نسبت به این ضرب و تقسیم‌ها نداشته، اما انتظارات و توقعات آنها بالا بوده و نظرات متناقضی نسبت به این مسأله مطرح می‌شود.

وی در تبیین چرایی شکل نگرفتن تصور صحیح مردم نسبت به درآمدهای نفتی و اختلاس‌های انجام شده در کشور بیان کرد: مانع بزرگ در این مسیر، وابستگی ذهنی نسبت به نفت است، با این تصور که سهم هر ایرانی از درآمد نفتی کشور ده میلیون تومان است می توان مطالبه گر بود، باید دقت داشت که تمام مباحث سیاسی و اجتماعی کشور پیرامون توزیع ثروت انجام می‌شود نه تولید ثروت.

کارشناس مسایل سیاسی با بیان این که تصور این‌که پول نفت همه مشکلات را حل می‌کند، تصور اشتباهی است، گفت: در کشور ایران اکثر افراد به دنبال گرفتن دریافت پول هستند، نه تولید پول، بنابراین جنبش‌های مطالبه گر، بایستی نوع هزینه کردها را مطالبه کنند.

وی تأکید کرد: هنگام شکل‌گیری جنبشی خاص، همه می خواهند مطالبه‌گر باشند، اما در مرحله اول ابتدا باید مواخذه صورت گیرد و دلایل بی‌برنامگی در هزینه کردن این منابع جستجو شود.

قدیری ابیانه با تأکید بر این‌که برخی افراد که خود را ذخیره نظام می‌دانند یقینا باعث ورود خسارت به نظام هستند، گفت: حقوق برخی مدیران بانکی در کشور چند برابر حقوق رییس‌جمهور آمریکا بوده است.

وی در ادامه درباره میزان درآمد حاصل از صادرات نفتی کشور مطرح کرد: نسبت صادرات نفت هر ایرانی نسبت به یک اماراتی به اندازه یک سال به هشتاد سال است؛ یعنی میزان صادرات نفت یک ساله یک فرد اماراتی به اندازه میزان صادارات هشتاد سال یک فرد ایرانی است.

قدیری ابیانه با اشاره به هزینه کرد دولت برای هر ایرانی بیان کرد: رفاه، بیمه و درمان و آموزش و پرورش بیش از 150 هزار تومان برای هر فرد هزینه می‌کند که بیشتر از درآمد نفت برای به مردم است.

وی عنوان کرد: اگر 8 و نیم میلیون حقوق بگیر در کشور، نفری یک میلیون تومان دریافتی داشته باشند سالی 100 هزار میلیارد تومان نیاز است و دولت توانایی اداره کشور با این پول را ندارد، از این رو برای پرداخت حقوق به موقع مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده و پول‌های بدون پشتوانه چاپ می‌شود که سبب تورم هنگفت و بدهی‌های دولت شده است.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای دولت برای تأمین حقوق کارمندان، برداشت از صندوق بازنشستگی است که بدهی دولت را به 700 هزار میلیارد تومان رسانده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوران پیش از انقلاب پنج برابر دوران پیش از تحریم کنونی، درآمد نفتی وجود داشته است، اما امید به زندگی و طول عمر مردم بیش از20 سال افزایش پیدا کرده است، در زمان شاه کمتر خانواده ای بود که دانشجو داشته باشد، اما امروز کمتر خانواده‌ای را وجود دارد که دانشجو و یا چند دانشجو نداشته باشد.

قدیری ابیانه اضافه کرد: در این 40 سال تلاش‌های زیادی برای تغییر خط فقر و ارتقای سطح زندگی در کشور صورت گرفته است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی با انتقاد از شیوه اطلاع رسانی در کشور بیان کرد: زمانی‌که خبررسانی و اطلاع‌رسانی در کشور به شیوه صحیح صورت نگیرد، مردم نیز نسبت به قوه قضاییه بدبین می‌شوند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سیاست غربی‌ها درباره اختلاس‌های صورت گرفته در ایران بیان کرد: طبق سیاست غربی‌ها هر کسی که به مردم ضرر مالی و اقتصادی وارد کند، امنیت او توسط غربی‌ها فراهم می‌شود، به همین دلیل زمانی که خاوری از کشور فرار کرد از وی استقبال کرده و از تحویل او خودداری کردند در حالی که طبق قانون بایستی او را تحویل می‌دادند و هدف آنها این است که ایران را سرزمینی اختلاس پرور کنند.

وی با بیان این‌که در شرایط تحریم همیشه امکان سواستفاده افراد سست ایمان وجود دارد، اظهار داشت: اگر تصور شود که ثروت دولت توان تأمین نیازهای ما را دارد، یقینا حوزه کار تضعیف خواهد شد، باید توجه داشت که کره جنوبی و ژاپن با فرهنگ کار پیشرفت کرده‌اند، اما تلاش برخی برای ارتباط دادن پیشرفت این کشورها با آمریکا هستند.

قدیری ابیانه در پایان به نتایج ارتباط برخی کشورها با آمریکا اشاره و بیان کرد: یکی از کشورهایی که با آمریکا رابطه استراتژیک و نظامی دارد، مصر است، اما بیشتر جمعیت این کشور زیر خط فقر است و یک میلیون نفر در قاهره در قبرستان زندگی می کنند، بنابراین رابطه با آمریکا همیشه قدرت زا نیست./876/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات