۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۵۷۴۶۳۰
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس:

مشکلات اقتصادی با رویکرد هدفمند به مناطق آزاد قابل رفع است

نریمانی با بیان این‌که انگیزه تصویب قانون مناطق آزاد در مجلس؛ ایجاد اشتغال، کاهش تعرفه های گمرکی و مالیاتی، سهولت واردات و صادرات از جمله اهداف فعالیت مناطق آزاد بوده است، گفت: مشکلات اقتصادی با رویکرد هدفمند به مناطق آزاد قابل رفع است.
اتاق فکر رسانه

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، محسن نریمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در سومین نشست اتاق فکر رسانه و ارس که با حضور مدیران استانی دفاتر خبرگزاری و مطبوعات همراه بود، اظهار داشت: ظرفیت‌های موجود در منطقه آزاد ارس بهترین زمینه برای عبور از مشکلات اقتصادی کنونی کشور است.

وی با بیان این‌که انگیزه تصویب قانون مناطق آزاد در مجلس؛ ایجاد اشتغال، کاهش تعرفه های گمرکی و مالیاتی، سهولت واردات و صادرات از جمله اهداف فعالیت مناطق آزاد بوده است، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس امتیازاتی دارد که دیگر مناطق فاقد آن هستند، در نقطه ای قرار گرفته ایم که می توانیم از این ظرفیت برای رونق اقتصادی بهره ببریم.

نریمانی با بیان این‌که مشکلات اقتصادی کشور با رویکرد جدی و هدفمند به مناطق آزاد قابل رفع است، افزود: افزایش میزان صادرات در چهار ماهه گذشته در منطقه نشان از رونق اقتصادی ارس دارد، این منحنی اگرچه با تلاش زیادی رخ داده است؛ ولی به نظر می رسد شیب منحنی در حال نزول است که باید با افزایش تلاش ها مانع آن شویم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نوسانات قیمت ارز را یادآور شد و گفت: این وضعیت تاثیر مستقیمی به واردات و فروش کالا در منطقه آزاد ارس داشته است؛ به عنوان مثال زمانی که ارزش واحد پول کشور آذربایجان افزایش می یابد؛ اتباع آن به منظور خرید برخی کالاها سرریز منطقه شده اند که در این خصوص هم مقرر شده تا نظارت ها تشدید شود تا صادرات کالاهای اساسی که دولت به آنها یارانه پرداخت می کند؛ صورت نگیرد.

وی مناطق آزاد را از عوامل نجات اقتصاد کشور خواند و افزود: مناطق آزاد باید عاری از پلشتی ها باشد نه اینکه یک قاچاقجی بستری برای خود فراهم کند که دیگران را فریب دهد و از این ظرفیت به نفع خود بهره برد! کلیت حرکت های اقتصادی در منطقه آزاد ارس باید در راستای پویایی اقتصاد کشور باشد.

نریمانی با تأکید بر این‌که در فضای تحریم، منطقه آزاد ارس می تواند مشکلات اقتصادی استان آذربایجان شرقی را حل کند، افرود: ۱۱ میلیون گردشگر طی سال گذشته وارد منطقه آزاد ارس شده اند که این میزان گردشگر در مقایسه با آمار سایر مناطق آزاد بیشترین تعداد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس شرایط ویژه تاریخی، گردشگری و اقتصادی ارس را عامل اصلی اقبال مردم برای حضور در منطقه دانست و افزود: خبرهای خوشی نیز به مالکان خودروی ارس پلاک داریم، روز گذشته مجوز مرخصی یک ماهه برای خودروهای ارس پلاک برای سراسر کشور بعد از توقف سه ساله ابلاغ شده است.

وی با انتقاد از برخی تنگ‌نظری‌های موجود در استان گفت: قبل از عید نوروز موضوع مرخصی یک ماهه تردد خودروهای ارس پلاک در سراسر استان و کشور در شورای تامین شهرستان و استان نهایی شد و قرار بر اجرا بود که گویا ایراد جزئی به این موضوع گرفته شده که امیدواریم با همدلی مسؤولان استانی موضوع حل و فصل شود.

نریمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اقتصادی بین‌الملل و موضع گیری اخیر رئیس جمهور ترکیه در مقابل تحریم های آمریکا اظهار داشت: موضع گیری اردوغان که گفته بود؛ اگر ما را تحریم کنید ما ایران و روسیه و چین را داریم، اگر شما دلار دارید ما هم خدا داریم، نشان از جایگاه ارزشمند کشور در معادلات منطقه ای دارد.

مدیر عامل سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد ارس ادامه داد: این موضع گیری ها شرایط ویژه ای را برای ما فراهم می آورد که باید از آنها نهایت بهره برداری را به نفع کشورمان ببریم،این اظهارات اثبات می کند که سران آمریکا موضوعات هسته ای را بهانه ای برای تحریم ها قرارداده اند آنها به دنبال سلطه گری هستند./۹۳۵/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات