۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۷۴۵۷۵
کارشناس مسائل سیاست خارجی و رسانه:

مسؤولان به توسعه رسانه اعتقاد داشته باشند

کارشناس مسائل سیاست خارجی و رسانه گفت: مسؤولان باید به توسعه رسانه اعتقاد داشته باشند، در کشوری که توسعه رسانه‌ای نباشد، هیچ طرح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به نتیجه نمی‌رسد.
مرتضی غرقی

به گزارش خبرگزاری رسا، مرتضی غرقی در همایش بزرگداشت مقام خبرنگار که به همت بسیج رسانه استان در حال برگزاری است، اظهار داشت: آنچه امروز در اقتصاد کشور اتفاق افتاده تقصیر خبرنگاران نیست، تقصیر سوء مدیریت است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی و رسانه بیان داشت: خبرنگاران عمدتا قشر مظلومی هستند که از طرفی مسئولان آنها را متهم به جو‌سازی می‌کنند و از طرفی مردم انتظار دارند که حرف‌های آنها را بزنیم.

غرقی افزود: خبرنگاران وظیفه اطلاع‌رسانی دارند و مسئول باید شفاف‌سازی کند، درگیری خبرنگار و مسئولان جای تاسف دارد، چون هنوز قانون مشخص و مدونی در مورد حقوق خبرنگار در این کشور تدوین نشده است.

وی خطاب به مسؤولان عنوان کرد: اگر می‌خواهید توسعه و پیشرفتی صورت گیرد، قطعا باید به توسعه رسانه اعتقاد داشته باشید، در کشوری که توسعه رسانه‌ای نباشد، هیچ طرح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به نتیجه نمی‌رسد.

غرقی گفت: اگر دولت در حوزه مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بخواهد کاری انجام دهد، بدون مشارکت عمومی محال است، چون تنها کسانی که قدرت جذب و سازماندهی افکار عمومی را دارند، رسانه‌ها هستند و متاسفانه در دولت و مجلس کمتر به این امر توجه شده است.

وی ابراز داشت: اگر زحمات مسوؤلان یک استان به بیرون استان منتقل نشده، بخشی مربوط به خبرنگاران و بخشی مربوط به دولت است که توسعه رسانه‌ای صورت نگرفته است.

غرقی گفت: مردم نگران هستند و برای همین خرید می‌کنند، اگر دولت اعتمادسازی کرده بود و جلوی فساد را می‌گرفت این شرایط را نداشتیم، در 10 سال گذشته هر مقاله و گزارشی زدیم یا به جناحی بودن متهم شدیم یا اینکه گفتند ارزش‌های انقلاب زیر سوال برده شده است.

غرقی عنوان کرد: خبرنگار هیچ وقت به آرمان‌های این انقلاب خیانت نکرده، مشکل خبرنگار این است که می‌خواهد حق مردم را بگیرد و از حقوق آنها دفاع کند و بعضی از مسؤولان حاضر به پاسخگویی نیستند.

وی تاکید کرد: اگر فرهنگ پاسخگویی را در بین مسوؤلان جا بیندازیم، همه چیز درست می‌شود، زمانی که حباب سکه و ارز در تهران اتفاق افتاد، هیچ مسوؤلی پاسخگو نبود و یک ماه در خلاء کامل خبری بودیم و به هیچ رسانه گروهی بخش خصوصی هم پاسخگو نبودند و طبیعی است که شبکه‌های خارجی آنچه می‌خواهد به مردم القا کنند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی و رسانه با بیان اینکه خبرنگاران چشم‌های ناظر و صادق این ملت هستند و باید به وظیفه خود درست عمل کنند، اظهار کرد: سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را داریم و در بدترین شرایط اقتصادی طی 40 سال گذشته هستیم، لذا نباید کمک به بدتر شدن شرایط کنیم.

وی اظهار داشت: دستی که دچار بیماری می‌شود، نهایتا آن را قطع می‌کنند، اما کل بدن را از حیات نمی‌اندازند، در نظام جمهوری اسلامی هم اینگونه است، به خاطر چهار تا مدیر فاسد، اصل نظام نباید زیر سؤال رود.

غرقی با بیان اینکه منافع ملی را قربانی منافع جناجی کردیم، تصریح کرد: سیاسیون از خبرنگاران سوءاستفاده کرده و در نهایت مسائل شخصی را داشتند و منافع ملی مطرح نبوده است.

وی افزود: آنهایی که اهل فساد بودند از هر دو جناح بودند و همین افراد رسانه‌ها را خراب کردند، وقتی سیاسیون وارد رسانه شدند و رسانه تاسیس کردند، رسانه ضربه خورد، چون نتوانست منافع ملی را دنبال کند.

غرقی ابراز داشت: آنهایی که کار حرفه‌ای می‌کنند و کار بسیار سختی دارند، دو جریان در برابر خود دارند، یکی خارج از کشور که منافع ملی برایشان مهم نیست و دیگری جریان آماتورها که غیرحرفه‌ای عمل کرده و گمان نمی‌کند، انتشار خبر بدون صحت و ثقم چه لطمه‌ای به منافع ملی می‌خورد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی و رسانه اظهار داشت: باید در مورد اقتصاد مقاومتی کار می‌کردیم، 10 سال قبل رهبری در این زمینه سخن گفتند، اما چرا این کار صورت نگرفت.

وی ادامه داد: نظام بر پایه رأی مردم استوار است و مسئولان باید بیدار شوند و شرایط را برای کار آزاد خبرنگاران فراهم کنند، نیازمند قانون صریح و حقوق جامع برای خبرنگاران هستیم، خبرنگار حرف بزند نه تنها ارزش نظام کم نمی‌شود، بلکه راه‌هایی برای پیشبرد پیدا می‌شود.

غرقی ادامه داد: خبرنگاران هم کم‌کاری می‌کنند و حداقل اطلاعاتی که باید برای عرصه خبر داشته باشند، ندارد، خبرنگار باید اطلاعات بالا داشته و تخصصی کار کند.

منبع: فارس

ارسال نظرات