۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۷۱۷۱۱
در گفت‌و‌گو با فرزند استاد دشتی بررسی شد؛

سبک زندگی مترجم فقید نهج البلاغه

مدیر مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به زندگی اقتصادی مرحوم محمد دشتی، تلاش‌های وی را در جهت فرهنگ سازی کار در جامعه، استفاده از تولید داخلی و حاصل دسترنج جامعه در مراتب مختلف زندگی خود عنوان کرد.
محمدمهدی دشتی

حجت الاسلام محمد مهدی دشتی، مدیر مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، در گفت‌وگو به خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سیره علمی و سیاسی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد دشتی، مترجم نهج‌البلاغه گفت: بهترین سرمایه مرحوم استاد محمد دشتی «عمرشان» بود، استاد در طول عمر شریف خود تلاش کردند تا شخصیت امیرالمؤمنین(ع) و نهج‌البلاغه را به جامعه معرفی کنند.

سبک زندگی مرحوم دشتی

مدیر مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) با بیان این‌که هرکس با مسیر اهل بیت‌ طاهرین(ع) مأنوس و محشور باشد، زندگی‌ و شخصیت او نیز متحول می‌شود، گفت: مرحوم دشتی وقتی تلاش‌های حضرت علی(ع) را در معیارهای مختلف زندگی اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی مشاهده می‌کردند، بارها این حقایق را برای خانواده و آشنایان خود مطرح و الگوسازی کرده و خود مرحوم دشتی هم در مراتب و محورهای مختلف زندگی خانوادگی خود به آن عمل می‌کردند.

وی ادامه داد: تلاش و سعی استاد دشتی در زمینه‌های اقتصادی نشان دهنده پیاده سازی و عملی کردن درس‌های گرفته شده از زندگی حضرت امیر(ع)، در زندگی فردی خویش بود.

موفقیت‌های استاد در زمینه‌های علمی

حجت الاسلام دشتی با اشاره به موفقیت‌های استاد دشتی در زمینه‌های علمی مطرح کرد: از زمان جوانی که وی مشغول تحصیل در امور طلبگی و نوشتن کتاب و مقاله شده بود، به تمام مراتب ورود و در تمام مراحل زندگی موفق عمل کرده است.

وی درباره اعتقاد استاد دشتی به استفاده از تولید داخلی بیان کرد: نگاه مرحوم دشتی در زندگی فردی و اجتماعی این بود که فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) پیاده شود و کار به عنوان یک فرهنگ در جامعه جا بیافتد و تا می‌توان از تولید داخلی و حاصل دسترنج خود استفاده کرده و این امر را در مراتب مختلف زندگی خود عملی کنند.

مدیر مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) اضافه کرد: یکی از اموری که استاد دشتی مشغول آن بودند، مجموعه نهج‌الحیات به معنی روش‌های زندگی بود که از فرهنگ و سخنان زندگی پیامبران الهی شروع شد و تا زندگی امام زمان(عج) ادامه دارد که 5جلد این اثر چاپ شده و باقی آن در دست چاپ است که نتیجه آن یک مجموعه 15 جلدی می‌شود.

تألیف نهج‌الحیات

وی با بیان این‌که نگاه استاد در مجموعه نهج‌الحیات آموزش سبک زندگی به مردم بود، گفت: نگاه اصلی به عموم و کف جامعه بود، نه فقط قشر نخبه جامعه، چراکه تأثیر عموم بیشتر و دسترسی آنها به منابع روایی کمتر است، از این رو بایستی سبک زندگی را برای این دسته از مردم آسان‌سازی کرد.

حجت الاسلام دشتی با اشاره به اهداف نگارش کتاب نهج‌الحیات بیان کرد: هدف از نگارش کتاب سبک زندگی اهل بیت(ع) در محورهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بهترین الگو در تمام عرصه‌ها ائمه(ع) هستند و راهی جز مراجعه و درس گرفتن از سبک زندگی آنها وجود ندارد، چراکه با به کار بستن این سبک است که می‌توان خود را به زندگی اهل بیت طاهرین(ع) نزدیک کرد.

تابعیت و ارادت به رهبر انقلاب

وی همچنین به پیروی استاد دشتی از سخنان و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: فرمایشات رهبر انقلاب برای مرحوم محمد دشتی فصل‌الخطاب بود، همان‌طور که سخنان امام راحل در زمان قبل از انقلاب و بعد آن را برای خود لازم‌الاجرا می‌دانست.

مدیر مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع) با بیان این‌که استاد محمد دشتی مرید، تابع محض و مقلد رهبر معظم انقلاب بود، اظهار داشت: با توجه به این‌که زندگی مرحوم دشتی دارای ابعاد مختلفی بود، با دقت در زندگی سیاسی استاد مشاهده می‌شود که اجازه اندکی اساعه‌ ادب نسبت به رهبر انقلاب مخصوصا در دوره اصلاحات را نمی‌دادند.

وی در پایان تصریح کرد: در دوره اصلاحات که حرف‌های مختلفی نسبت به رهبر انقلاب و ارزش‌های انقلابی گفته می‌شد، مرحوم دشتی بدون اغماض و با تمام وجود مقابل این جریان ایستاده و خط و پشت پرده فکری آنها را افشا می‌کردند./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات