۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۷۱۱۰۵
نماینده مردم تبریز:

تیم اقتصادی دولت مناسب شرایط کنونی کشور نیست

سعیدی کارشکنی‌های برخی از کشورهای منطقه، بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت و عدم پایبندی غربی‌ها به برجام را سه دلیل اصلی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت مناسب شرایط کنونی کشور نیست.
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مجلس

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به این‌که وجود مشکلات اقتصادی در کشور امری بدیهی و غیرقابل انکار است، اظهار داشت: بروز وضعیت کنونی دلایل مختلفی دارد که اصلی‌ترین عامل را می‌توان در بی‌توجهی به توصیه‌های رهبر انقلاب خلاصه کرد.

وی با بیان این‌که سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نباید مورد غفلت واقع شوند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولت در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند، چراکه با وجود یک تیم، باانرژی، تحلیل‌گر و نخبه اقتصادی دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی در کشور نخواهیم بود.

سعیدی با تأکید بر این‌که مسؤولان باید لحظه به لحظه مشکلات اقتصادی را رصد کرده و به دنبال چاره‌اندیشی باشند، افزود: حقیقت امر آن است که تمامی مشکلات به آمریکا برنمی‌گردد، گاه بی‌تدبیری، تنبلی و بی‌برنامگی مسؤولان نظام نیز عمده دلایل مشکلات اقتصادی را شامل می شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این‌که بخشی از مشکلات کنونی به عدم پایبندی کشورهای اروپایی و آمریکا به تعهدات برجام باز می‌گردد، تصریح کرد: علیرغم تعهدات طرف غربی در برجام، همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین المللی و ملی اروپایی انجام نشد و به نظر می‌رسد تنها با چند بانک منطقه‌ای همکاری‌ مختصری انجام شده است.

وی با بیان این‌که عدم برنامه‌ریزی تیم اقتصادی دولت برای کنترل بازار سکه و ارز نیز ناشی از عدم تدبیر درست برای دوران پس از خروج آمریکا در برجام بوده است، تصریح کرد: انتظار داشتیم تیم اقتصادی دولت به جای امید بستن به همکاری غرب باید برای کنترل بازار در بدترین شرایط ممکن نیز برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

سعیدی با بیان اینکه میزان نقدینگی مردم در سال گذشته نسبت به سال 92 حدود سه‌ونیم برابر شده است، گفت: خروج آمریکا از برجام  به لحاظ روانی تأثیراتی در بازار سکه و ارز داشته است؛ همین مسأله موجب شد عده‌ای به نقدینگی‌ را به سمت بازار سکه و ارز هدایت کنند.

این نماینده مجلس افزود: دولت برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از ورود مردم به بازار ارز و سکه سود بانکی را افزایش داد که این سیاست نیز تأثیر چندانی نداشت و مردم خریداری ارز را به سرمایه‌گذاری در بانک ترجیح دادند؛ تیم اقتصادی دولت می توانست با برنامه‌ریزی مناسب، نقدینگی مردم را به سمت رونق اقتصادی هدایت کند.

وی کارشکنی‌های برخی از کشورهای منطقه، بی‌تدبیری تیم اقتصادی دولت و عدم پایبندی غربی‌ها به برجام را سه دلیل اصلی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت مناسب شرایط کنونی کشور نیست و ضرورت دارد افرادی با تجربه، کارشناس، متخصص، جهادی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی کمک‌حال دولت باشند./935/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات