۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۵۷۰۹۸۱

مراسم سالگرد ارتحال آیت الله مروجی در کوهدشت برگزار می شود

مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ ماشاء‌الله مبلغی مروجی، در جمع مردم شهرستان کوهدشت برگزار می شود.
آیت الله مروجی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، مراسم هشتمین سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ ماشاء‌الله مروجی‌، روز پنجشنبه هفته جاری، به میزبانی شهرستان کوهدشت برگزار می شود.

سخنران مراسم سالگرد ارتحال آیت الله مروجی، آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی‌فقیه و امام ‌جمعه همدان اعلام شده شده است، این مراسم با حضور مردم، مسؤولان استانی و شهرستانی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع شهرستان کوهدشت برگزار می‌شود.

آیت‌الله حاج شیخ ماشاالله مروجی، سال ۱۳۰۰ خورشیدی در محله‌ چهار چنار بروجرد در یک خانواده‌ مذهبی و کشاورز به دنیا آمد و پدرش، مرحوم آقا شیخ جواد در شمار مردان نیک و سرشناس بروجرد بود.

وی برای کسب تحصیلات ابتدایی وارد مکتب‌خانه شد و در دوران اقامت آیت‌الله بروجردی(ره) در بروجرد، برای کسب معارف اسلامی وارد حوزه‌ علمیه‌ نوربخش بروجرد شد.

آیت الله مروجی پس از سال‌ها کسب فیض در محضر عالمان بروجرد ازجمله مرحوم آقا سید ابوالحسن مستجاب‌الدعوه(قدغونی) به همدان رفته تا از محضر عالمان آن دیار نیز بهره مند شود و در این دوران با مرحوم آیت‌الله بهاری همدانی انس و الفت ویژه‌ای داشته است.

آیت‌الله حاج شیخ ماشاالله مروجی برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف می‌شود و در مدرسه صغری نجف اشرف ساکن می شود و در کنار فراگیری دروس حوزه، از محضر عالمان عارفی همچون آیت‌الله حاج شیخ علی‌محمد بروجردی (ره) بهره مند می سود.

ایشان پس از سال‌ها بازگشت به ایران هنگامی‌ که مرحوم آیت‌الله کمالوند(ره) به دستور مرجع بزرگ عالم تشیع مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) به خرم‌آباد عزیمت می‌کند و حوزه علمیه را در این شهر بنا می‌گذارد، برای تقویت این بنای رفیع به خرم‌آباد آمده و تعدادی از فضلای همدانی را نیز با خود به این دیار می‌آورد.

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ ماشاء‌الله مروجی در سال ۱۳۴۰ خورشیدی بر اساس درخواست‌های مردم کوهدشت جهت حضور عالمی دینی در آن دیار به پیشنهاد آیت‌الله کمالوند به کوهدشت مهاجرت می‌کند، این روحانی وارسته پس از حدود نیم ‌قرن سکونت در کوهدشت، منشأ کارهای بزرگ و خوبی برای مردم این منطقه بوده‌ است.

همزمان با ورود آیت الله مروجی به شهرستان کوهدشت به تأسیس حوزه علمیه پرداخت و حدود سال ۴۷ شمسی حوزه‌ علمیه برادران کوهدشت را در حجرات مسجد جامع آن شهر تأسیس کرد

آیت الله حاج شیخ ماشاء‌الله مروجی در سن 71 سالگی در تاریخ 27 فروردین ماه 1380 مطابق با 21 محرم الحرام 1422 در گذشت./9451/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات