۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۷۰۷۷۴

تقویت فعالیت های قرآنی، گره ای که به دست واقفان باز می شود

فعالیت های قرآنی نیازمند پشتوانه مالی قوی است که استمرار آن را در هر شرایطی از اوضاع جامعه تضمین کرده و از اثربخشی برنامه های قرآنی در جامعه نکاهد که بهترین راهکار در این زمینه، وقف قرآنی است.
وقف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که به جهت وجود بیشترین تعداد قاریان بین المللی، در کشور پرآوازه است؛ قاریانی که با تلاش اساتید در جلسات سنتی و مساجد تربیت شده و به نمایندگی از ایران در عرصه بین المللی درخشیده اند.
 
با توجه به وجود صبغه قرآنی استان آذربایجان غربی و فعالیت بیش از ۲۵۰ موسسه وتشکل قرآنی در استان انتظار می رود درخشش جوانان قرآنی استان در رقابت های ملی و بین المللی کماکان ادامه داشته باشد اما متاسفانه این اتفاق در سال های اخیر محقق نشده و امروز علی رغم آمارهای ارائه شده از برگزاری کلاس های آموزش قرآن در رشته های مختلف، قرآن آموزان موسسه های قرآنی توفیقات چندانی در رقابت های رسمی ملی و بین المللی نداشته اند.
 
واقعیت این است که موسسه و تشکل های قرآنی استان بازدهی مناسبی ندارند و اگر اعطای مجوز موسسه های قرآنی به افراد غیرمتخصص را که صرفا با نگاه مادی به این کار روی آورده اند به عنوان متهم ردیف اول بدانیم، نمی توان از عدم حمایت های مادی از موسسه های قرآنی، موازی کاری ها و بعضا فقدان مربیان مجرب قرآنی در ارائه کارنامه ناموفق موسسه ها در سهم ناچیز موسسه ها در توفیقات عرصه قرآنی و یا نبود اثربخشی ملموس و روشن در فعالیت ها و امورات قرآنی نام ببریم، چشم پوشی کرد.
 
با این وجود حفظ جایگاه آذربایجان غربی در عرصه قرآنی و حضور موفق جوانان در رقابت های ملی و بین المللی قرآن نیازمند تقویت موسسه های قرآنی، تخصصی شدن آنها و همچنین حمایت های مادی است.
 
تدوین اطلس جامع قرآنی و ساماندهی موسسه های قرآنی، تدوین سند راهبردی فعالیت های قرآنی، تهیه بانک اطلاعات فعالان قرآنی به عنوان برنامه بلند مدت و برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی با حضور اساتید مجرب، بکارگیری چهره ها و اساتید قرآنی بنام در موسسه های قرآنی در قالب برنامه های کوتاه مدت می تواند در تقویت و تخصصی شدن فعالیت های موسسه ها اثر گذار باشد.
 
اما در باب حمایت های مادی نباید صرفا توقع بودجه دولتی داشت چراکه انتظار تزریق بودجه دولتی برای اجرای برنامه های قرآنی، بیشترین آسیب را در سالهای اخیر به موسسه های قرآنی زده و حتی تعدادی را به ورطه تعطیلی کشانده است.
 
فعالیت های قرآنی نیازمند پشتوانه مالی قوی است که استمرار آن را در هر شرایطی از اوضاع جامعه تضمین کرده و از اثربخشی برنامه های قرآنی در جامعه نکاهد که طبق اذعان فعالان قرآنی و همچنین متولیان امر بهترین راهکار در این زمینه، وقف قرآنی است.
 
متاسفانه استان آذربایجان غربی با وجود بالغ بر 6 هزار موقوفه و 33 هزار رقبه، تنها یک وقف قرآنی دارد، زهرا عیسی زاده یادگاری تنها حامی فعالیت های قرآنی شهر ارومیه است که شش دانگ ساختمان هفت میلیاردی اش را وقف جامعه القرآن شهر کرده است.
 
البته سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور ایجاد تحول در عرصه وقف قرآنی، همزمان با برگزاری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم در ارومیه طرح وقف مشارکتی را آغاز کرد تا هر کس به اندازه وسع و توانش در فعالیت های قرآنی سهیم باشد که به نظر می رسد در صورت فرهنگسازی  این طرح کارگشا باشد. 
 
از آنجایی که بسیاری از مشکلات فعالیت های قرآنی با فقدان منابع مالی گره خورده است، امیدواریم خیرین در این زمینه نیز آستین ها را بالا زده و با وقف، پشتوانه مالی برای فعالیت های قرآنی تعریف کرده و در اجر و پاداش دنیوی و اخروی تربیت جامعه قرآنی و درخشش نخبگان قرآنی در عرصه ملی و بین المللی بهره مند شوند. ان شاءالله/۹۳۶/پ۲۰۲/ب۱
 
طاهره زینالی
ارسال نظرات