۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۶۹۹۱۷
مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه مطرح کرد؛

ضرورت گسترش تعامل بین حوزه و رسانه ملی در ابعاد مختلف

حجت الاسلام حسینی کوهساری گفت: بایستی تعامل بین حوزه و صدا و سیما، تعاملی نهادینه شده‌ و سازنده‌ باشد، اما این همکاری‌ها بایستی پیشینی باشد نه پسینی.
حجت الاسلام کوهساری حجت الاسلام کوهساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌‌های علمیه، در نشستی صمیمانه با عوامل سریال "سر دلبران" که با حضور عوامل این سریال تلویزیونی در سالن جلسات ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به جایگاه هنر در مجامع جهانی اظهار داشت: هنر در همه مکاتب و مجامع جهانی به خصوص در مکتب اسلام، نگاه به هنر، نگاهی کلیدی و راهبردی است.

نگاه اسلام به هنر

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: دین اسلام هنر را جزء ذات انسان و از ارکان خلقت الهی و بلکه بالاتر از مخلوقات، یکی از اسما و صفات خداوند می‌داند و گرایش به هنر را تعبیه و نهادینه شده در خلقت و فطرت انسان تلقی کرده  و اهتمام ویژه‌ای در امور فطری و طبیعی همه انسان‌ها نسبت به هنر دارد.

وی با بیان این‌که غیر از اهمیتی که در نگاه فردی به هنر وجود دارد، در نگاه اجتماعی هم هنر دارای مبنای بسیار ارزشمند است و ادبیات دینی ما هم لازمه حیات فردی و اجتماعی و هر پیشرفتی است که بخواهد محقق شود، اساسا در نگاه اسلامی هر مقوله‌ای که با هنر عجین نشود، به پیشرفت و تکامل نمی‌رسد.

حجت الاسلام حسینی کوهساری افزود: در قرائت‌هایی که از اسلام وجود دارد، خصوصا قرائت اهل بیت طاهرین(ع) نیز هنر دارای جایگاه ویژه‌ای است، بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر محوریت اسلام ناب مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی(ره)، طبعا نگاه متمایز و جدیدی نسبت به هنر رقم خورد.

وی ادامه داد: در اندیشه‌های هرکدام از شخصیت‌هایی که در معرفی انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای دارند، چه امام راحل و چه رهبرانقلاب و همچنین در اندیشه‌های شهید مطهری نسبت به هنر توجه بسیار ویژه‌ای شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های خوبی در این عرصه مشاهده شده است.

تعامل صدا و سیما با مردم

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه بیان کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی با ساخت سریال‌ها و برنامه‌هایی در بخش‌های مختلف تعامل جدی با مردم ایجاد کرده است، اگرچه حس می‌شود این تعامل کافی نیست و باید پیشرفت کند.

وی با اشاره به نقش تعیین کننده حوزه و صداو سیما در تمدن سازی اسلامی گفت: اساسا در جایگاهی که انقلاب اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در عرصه هنر و بین الملل پیدا کرده و اکنون در یک پیچ تاریخی و قرار گرفته و در آستانه تمدن‌سازی اسلامی است، بایستی نقش دو نهاد حوزه و صداو سیما دیده شود و اگر سهم هریک از دو نهاد در تمدن‌سازی نوین نادیده گرفته شود، امکان تحقق آن وجود ندارد.

حجت الاسلام حسینی کوهساری با بیان این‌که هنر و علم از ارکان اساسی تمدن اسلامی است، اظهار داشت: موضوع تمدن سازی بسیار مهم و راهبردی است و برای تحقق آن چه در سطوح بحث و نظر و تحلیل و چه در مقام برنامه‌ریزی و اجرا و عمل، لازم است که تعامل گسترده‌ای شکل گیرد.

وی ابراز داشت: اگرچه این جلسه به صورت خاص برای سریال «سر دلبران» شکل گرفته است، اما جای امیدواری است که دریچه‌ای برای بحث‌های تعامل و هم‌افزایی و هم فکری بیشتر دو نهاد دین و رسانه باشد.

بازتاب سریال «سر دلبران» در جامعه حوزوی

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه درباره سریال «سردلبران» مطرح کرد: این سریال بازتاب‌های ویژه‌ای در جامعه داشته است و گفت‌وگو درباره آن طبیعتا ضروری بود، در مجموع این سریال با پشتوانه بسیار خوبی به صحنه عمل آمد و همه عاملان سریال از خوش سابقه‌های عرصه هنر هستند و هدف آن به تصویر کشیدن نقش برجسته یک طلبه در عرصه‌های اجتماعی است.

وی افزود: طلبه، روحانی و حوزه‌ای که مورد اعتقاد و معیار است، طلبه‌ای است که در جامعه حضور داشته، مؤثر باشد و چشمش را بر روی مشکلات جامعه نمی‌بندد، اگرچه امکان بروز آسیب‌هایی برای او وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی کوهساری ادامه داد: شالکه کلان فیلم با رویکرد دینی ما هماهنگی دارد، مجموع بازتاب‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی در کلیت جامعه و گروه‌های مخاطب خاص با بازخوردهای متنوعی مواجه شد.

وی در پایان به جمع‌بندی از جلسه پرداخت و اظهار داشت: بایستی تعامل بین حوزه و صدا و سیما، تعاملی نهادینه شده‌ و سازنده‌ باشد، اما این همکاری‌ها بایستی پیشینی باشد نه پسینی، این طرح تعامل توسط طرفین نوشته شده و ضرورت گفت‌وگوی دو طرفه بیشتر حس می‌شود./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات