۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۵۶۹۰۰۳

معرفی کتاب "خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره احمد بن بلا"

احمد بن بلا، قهرمان جهاد آزادی ‏بخش مردم الجزایر و فرمانده نیروهای مسلح ضد استعمار از شخصیت‌‏های بزرگ تاریخ معاصر است که پس از ۸۰ سال مبارزه و جهاد و تبعید و زندان درگذشت.
بلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کلبه شروق قم جلد دوازدهم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان «خاطرات مستند استاد سیدهادی خسروشاهی درباره احمد بن بلا (فرمانده جهاد آزادی‏ بخش مردم الجزایر)» را منتشر کرد.

احمد بن بلا، قهرمان جهاد آزادی ‏بخش مردم الجزایر و فرمانده نیروهای مسلح ضد استعمار از شخصیت‌‏های بزرگ تاریخ معاصر است که پس از 80 سال مبارزه و جهاد و تبعید و زندان، در تاریخ 30 فروردین 1391 درگذشت. وی مجاهدی مسلمان و انقلابی بزرگ تاریخ معاصر بود و اگرچه ظاهراً به اشتراکیت یا سوسیالیسم علمی علاقه مند بود، اما آن را در چارچوب تعالیم اسلامی قبول داشت. او مدافع سرسخت انقلاب اسلامی ایران بود و آن را مایه امید و عامل بیداری ملل مظلوم جهان می ‏دانست.

 با توجه به رابطه دیرینه استاد خسروشاهی با «سازمان آزادی‏ بخش ملی الجزایر» و سابقه آشنایی با احمد بن بلا، استادخسروشاهی گوشه‏ای از خاطرات خود درباره زندگی و مبارزه با عقاید و اندیشه‏ های او را نگاشته است تا شاید اهالی تاریخ معاصر و علاقه مندان به شناخت زندگی و مبارزه با شخصیت ‏های اسلامی از آن استفاده کنند. وی در این کتاب بخش‏ هایی از مصاحبه‏ های احمد بن بلا درباره ایران، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را نیز ضمیمه این کتاب کرده است تا مخاطبان شناخت جامع ‏تری از زندگی و اندیشه ‏های این رهبر بزرگ جهادی مردم الجزایر داشته باشند.

احمد بن بلا؛ مجاهدی بزرگ، مقدمه استاد خسروشاهی، آشنایی با جهادگران الجزایر، گزارش نخستین دیدار در پاریس، گزارش دومین دیدار در سوئیس، سید جمال ‏الدین و بن بلا، گفتگویی درباره مسأله شیعه و سنی و فلسطین، گزارش حضور بن بلا در ایران، گزارش سومین و آخرین دیدار، توصیه‏ ها: یک مصاحبه، امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران، تغییر در اندیشه، ضرورت مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم و مشکلاتی که ایران با آنها روبروست عنوان های مطالب کتاب است و در پایان هم عکس ‏هایی از احمد بن بلا در مکان‏ ها و زمان‏ های مختلف و اسنادی در این باره آمده است که بر غنای اسنادی کتاب می ‏افزاید.

نظرات مهم احمد بن بلا

با توجه به اینکه در دو دهه اخیر کتاب مستقلی درباره این شخصیت منتشر نشده و مطالب این کتاب نیز گویای برخی نظرات و دیدگاه های بن بلاست که تاکنون در کمتر جایی بیان شده است، اهمیت این کتاب بیشتر مشخص می شود. در ادامه به برخی از این مطالب اشاره می شود:

ـ «مبارزه [را] باید [مانند] آقای خمینی از سکونت در اتاق گلی و حضور در میان مردم رهبری کرد، نه از کاخ اشرافی.»(ص44)

ـ «مذاکره با صهیونیست‏ ها، هیچ نتیجه‏ ای جز بدبختی و ذلت نخواهد داشت و هر نوع گفتگو با اسرائیل، خیانت به آرمان ملت فلسطین و عرب خواهد بود؛ چون اصل وجود اسرائیل در قلب بلاد عربی و اسلامی یک خیانت است.»(صص44ـ43)

ـ در پایان بخش «مسأله شیعه و سنی و فلسطین» که گفتگویی با بن‌بلاست، بن بلا می‏گوید: «من اعتقاد دارم که در ایران همه علما و روحانیون نباید خود را درگیر مسائل اداری و روزمره کشوری بکنند که دچار مصیبت خواهند شد. بگذارید غیر از گروهی از علمای برجسته که صلاحیت تصدی امور یا رهبری را دارند، بقیه به عنوان پناهگاه همیشگی مردم در پایگاه‏های مساجد، در کنار مردم باقی بمانند و از تصدی کارهای اجرایی و اداره کشور دور شوند و به ارشاد و نظارت بپردازند.»(ص45)

ـ «در این شیخ ‏نشین‏ها [خلیج فارس]، مزدورانی بر سر کار گذاشته شده‏اند که اهداف نفت‏ خوران غربی را برآورده سازند و به دستور آنها نفت استخراج نایند و در مقابل، اسلحه خریداری کنند؛ بدون آنکه بدانند این سلاح‏ها به چه دردشان می‏خورد.»(ص47)

ـ در دومین دیدار در سوئیس، بن بلا می‌گوید: «امام خمینی بزرگ‏ترین مرد تاریخ معاصر است و فکر می‏کنم که امام دیگری چون او نخواهد آمد. انقلاب اسلامی به نظر من، خیلی مهم‏تر از انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب نوامبر الجزایر است؛ چون این انقلاب فقط مخصوص ایران نیست، بلکه مربوط به همه ملت‏هاست و آثار آن در چهارچوب جغرافیایی ایران محدود نخواهد ماند. این آغاز حرکت جدید اسلام در همه دنیا خواهد بود.»(ص31)

ـ بن بلا درباره مسأله شیعه و سنی معتقد است: «مسأله ایحاد نزاع بین شیعه و سنی یک پدیده سیاسی است و اصل آن توسط حکومت‏های استبدادی و ضد مردمی پیشین به وجود آمده و اکنون هم ارتجاع عرب و دشمنان انقلاب که همان شیاطین شرق و غرب هستند، به آن دامن زده می ‏شود تا انقلاب اسلامی ایران در چهارچوب مناطق شیعه محدود بماند و صدور انقلاب که آرزوی ما و شما بوده و ضرورتی برای حفظ و استمرار انقلاب است، غیرممکن گردد.»(ص32)

مشخصات کتاب

چاپ اول این کتاب در 136 صفحه، قطع رقعی، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 2700 تومان عرضه شده است. گفتنی است: تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است:  علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، حزب خلق مسلمان و به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) هم منتشر خواهد شد.

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت مرکز بررسی‌های اسلامی (www.iscq.ir) و یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید./925/ن 603/ش

 

ارسال نظرات