۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۵۶۸۷۵۰
فولادگر در گفت‌وگو با رسا:

با وجود تحریم ها پذیرش محدودیت های جدید معنا ندارد

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی معاهدات بین المللی را ترفندی برای رسیدن به اهداف کشورهای استکباری دانست و گفت: اگر بناست تحریم‌ها باقی بماند دلیلی برای پذیرش محدودیت‌های جدید باقی نمی‌ماند.
حمیدرضا فولادگر

حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه FATF یک نهاد مالی بین المللی است، گفت: یکی از بخش‌های این نهاد بین المللی CFT است که مربوط به لایحه اقدام مالی مبارزه با تروریسم می‌شود.

وی افزود: همه این معاهدات و تفاهم‌نامه‌ها برنامه‌ریزی شده از سوی کشورهای سلطه‌گر برای نظارت و سیطره یافتن بر اقتصاد جهانی است از این رو همه تلاش خودشان را به کار می‌گیرند تا سایر کشورها را وادار به پیروی از این معاهدات کنند.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تاکید بر اینکه حقیقت و ماهیت این گونه معاهدات استعماری است، ابراز کرد: این گونه معاهدات استعماری ترفند نظام سلطه برای رسیدن به اهداف خود در جهان است.

فولادگر با اشاره به خروج موقت ایران از لیست سیاه، اظهار داشت: ایران در اواخر سال ۹۴ پس از تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به صورت موقت از لیست سیاه خارج شد تا بتواند اصلاحات لازم را انجام داده و همکاری‌ خود را با FATF افزایش دهد و امروز برای آنکه به این کنوانسیون بپیوندد و یا عضو آن شود این لوایح مطرح شد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: مجلس برای پالرمو تحفظاتی تصویب کرد اما در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریست آن مهم را تا دو ماه مسکوت گذاشت تا نسبت به این قرار داد بررسی بیشتری صورت بپذیرد.

فولادگر درباره برجام و قرارداد FATF، گفت: درست است که مساله FATF با داستان برجام دو مقوله جدای از هم هستند اما مهم این است که اگر بناست تحریم‌ها باقی بماند دلیلی برای پذیرش محدودیت‌های جدید باقی نمی‌ماند بنابراین اگر اروپا در قضیه برجام خط خود را از آمریکا جدا کند و شرایط برجام را بپذیرد به طوری که ما دیگر تحریم نباشیم پذیرش این پیمان برای ایران آسان می‌شود.

وی اضافه کرد: فعلا رای مجلس شورای اسلامی این است که دو ماه این قضیه به صورت مسکوت باقی بماند تا بتوانیم از مذاکرات با اروپایی‌ها و فشارها و تحریم‌های جدید عبور کنیم و از طرف دیگر  بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی افزود: البته لازم به ذکر است بنده و تعدادی از دوستان هنوز به پذیرش این قرارداد رای نداده‌ایم و اگر روزی اکثریت مجلس بخواهند به این معاهده رای دهند تنها در صورتی امکان پذیر است که حق شرط و حق تحفظ برای ایران لحاظ شده باشد و مورد قبول طرف مقابل قرار گیرد بنابراین در این قضیه ما باید بسیار دقیق، صبورانه و موشکافانه به بررسی جوانب امر بپردازیم تا با پذیرش این پیمان تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید برای کشور ایجاد نشود.

فولادگر با بیان اینکه برجام امتحانی برای اروپاییان است تا ثابت کنند می‌توانند بدون تبعیت از آمریکا به صورت مستقل به لغو تحریمهای ظالمانه علیه ایران اقدام کنند، گفت: در این شرایط ما باید بسیار دقیق و با چشمانی باز ابعاد این قرارداد را بررسی کنیم و تلاشمان بر این امر استوار باشد تا سیاستهای کلی و قوانین بنیادی اقتصادی خودمان را تقویت و تکانهای بیرونی را خنثي كنيم، باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را قدرتمند و تاثیرات بیرونی را بر کشور کاهش می دهد.

وی در پاسخ به این پرسش چرا دولت اصرار بر تصویب سریع این قرارداد از سوی مجلس دارد، خاطر نشان کرد: استدلال دولت این است که اگر ما اتحادیه مالی را نپذیریم تحریم ها علیه بانکهای ما افزایش می‌یابد و مبادلات مالی با جهان سخت می‌شود البته این حق تحفظ را قبول دارند./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات