۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۶۸۳۹۱
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

شایعه پراکنی مهمترین ابزار دشمنان برای ضربه زدن به نظام است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که منافقان در زمان پیامبر همیشه از شایعه سازی برای ضربه زدن به دین استفاده می‌ کنند، گفت: امروز نیز شایعه پراکنی مهمترین ابزار دشمنان برای ضربه زدن به نظام است.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در آخرین جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات سی‌و‌هفتم، سی‌وهشتم و سی‌ونهم سوره توبه اظهار داشت: بحث ما در مورد عبارت «نسیء» به معنای جا به جا کردن ماه های حرام بود که عرض کردیم با توجه به عبارت «ذلک الدین القیم» بحث ماه های حرام از سوی خدا مطرح شده و نباید جا به جا شود.

وی عنوان کرد: برخی اوقات کسانی که صاحب بیت الله بودند مثل جناده مبلغی را می‌ گرفت و ماه صفر را به جای ماه محرم، حرام اعلام می‌ کردند چراکه برخی اوقات جنگ هایی را در محرم به صلاح خود می‌ دانستند و به این وسیله مردم را گمراه می‌ کردند ولی خداوند از این امر به صورت شدید نهی می‌ کند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که بازی کردن با ماه های حرام و تصرف در آنها موجب کفر انسان می‌ شود، گفت: طبق عبارت «فیحلو ما حرّم الله» در این آیه آنها قانون گذاری که تنها حق خدا است را برای خود می‌ دانستند و در قلمرو کار خدا دخالت می‌ کردند و این کار تا جایی پیش می‌ رفت که این کار زشت در نظر آنها خوب جلوه می‌ کرد.

وی با بیان این که نباید در برابر معصیت خداوند سکوت کرد، خاطرنشان کرد: طبق روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) برخی اوقات مردم از کارهای بعد تبری نمی جویند، امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند و گویا همیشه ساکت هستند؛ بدتر از آن زمانی است که به جای امر به معروف، به منکر امر می‌ کنند و به جای نهی از منکر، نهی از معروف می‌ کنند ولی بدتر از همه آنها زمانی است که اصلا دستگاه تفکر انسان عوض شده و معروف و منکر جای خود را عوض کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: بحث مورد نظر در آیه مورد بحث همین دسته سوم است که گاهی اوقات برای برخی افراد دستگاه تفکر عوض می‌ شود و اعمال سوء و معصیت در نظر انسان، حَسَن جلوه می‌ کند؛ خدا نکند که تبلیغات دشمن از طریق فضای مجازی و غیر آن به جایی برسد که بدی ها و خوبی ها جای خود را عوض کند.

وی با تأکید بر این که این سوره دو هدف را دنبال می‌ کرد، گفت: هدف اول رفع امان از مشرکان و بت پرستان و هدف دوم مربوط به معرفی منافقان و رونمایی چهره آنها برای مردم است؛ از آیه 38 به بحث معرفی چهره پلید منافقان می‌ رسیم، آنها که در ظاهر مسلمان هستند ولی در باطن هیچ اراداتی نسبت به دین ندارند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این آیه مطرح می‌ شود که چرا برخی اوقات که از شما می‌ خواهیم در راه خدا هجرت کنید بهانه می‌ آورید؟ این آیه مربوط به جنگ تبوک با رومیان است و می‌ توان گفت این آیات قبل از آیات ابتدای سوره است چراکه این آیه پیش از برداشته شدن امان از مشرکان و در ماه رجب سال نهم نازل شده، در حالی رفع امان از مشرکان در ذیحجه سال نهم هجری بوده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: این افرادی که در راه خدا هجرت نمی کنند گویا به زندگی دنیوی به جای زندگی آخرت رضایت داده بودند در حالی که حیات واقعی در قیامت است؛ جنگ تبوک جنگی بود که مسلمانان واقعی از غیر واقعی جدا شد، برخی که عاشق دنیا بودند ماندند و آنهایی که دل به آخرت داده بودند همراه پیامبر شدند.

وی با بیان این که منافقان همیشه از شایعه سازی استفاده می‌ کنند، ابراز داشت: در جنگ تبوک پیامبر گرامی اسلام(ص) بنا به مصالحی از جمله حمایت از زنان و کودکان مجاهدان از شر منافقان و مشرکان، به امیرمؤمنان دستور داد که در مدینه بماند؛ در این هنگام منافقان شایعه کردند که بین پیامبر و حضرت علی(ع) اختلاف ایجاد شده است ولی پیامبر به این شایعات با جدیت پاسخ داد؛ امروز نیز شایعه سازی علیه نظام  ابزار دشمن است.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کرد: در آیه بعد خداوند بیان می‌ کند که اگر شما منافقان نروید هیچ ضرری به خدا نمی رسد و خداوند قومی بهتر از شما را جایگزین می‌ کند که به پیامبر گرامی اسلام(ص) یاری می‌ رسانند؛ این آیه به همراه آیه ای که در سوره جمعه آمده با توجه به برخی روایات مربوط به رجالی از ایران است.

وی در پایان ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جلسه تفسیر در ماه رمضان یادآور شد: امروز آخرین جلسه تفسیر قرآن بود و باید بگوییم که این گونه کارهای ارزش زیادی دارد و امیدواریم کسانی که در این مسیر گام برمی دارند به ویژه مدیران این مدرسه با عظمت همیشه صاحب توفیق و برکت در زندگی باشند./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات