۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۶۸۳۵۲

واکنش جنبش عصائب اهل‌الحق به وقایع انتخابات عراق

جنبش عصائب اهل الحق عراق طی بیانیه‌ای، مخالفت صریح خود با برگزاری مجدد انتخابات و بازشماری دستی کلیه آراء را اعلام کرد و خواستار توجه به نقاط مثبت این انتخابات شد.
مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش عصائب اهل الحق عراق، موضع خود درباره تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر کشور و ملاحظات خود درباره برگزاری انتخابات مجدد در کشور یا بازشماری دستی آراء را طی بیانیه‌ای اعلام کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری عراقی «این» منتشر شد، آمده است: بی تردید انتخابات اخیر شاهد تخلفات و دستکاری‌هایی بوده، همان‌گونه که شکی نیست، در انتخاباتهای پیشین نیز بیش از این انتخابات، تخلف شده است، لذا معتقدیم که صحبت درباره این تخلفات باید در چارچوب این سوال بررسی شود: آیا دستکاری‌های صورت‌گرفته در حوزه‌هایی بوده که بر روند کلی انتخابات تاثیرگذار بوده یا خیر؟

لازم است به مسأله دستکاری در انتخابات این مسأله را نیز اضافه کنیم و آن نوع دیگری از بازی با انتخابات است؛ انتخابی اجباری و بااکراه. دبیرکل سازمان ملل نیز به این مسأله اشاره کرده است. در این اقدام، رأی دستکاری نمی‌شود بلکه حتی بدتر و فراتر از آن است زیرا از نظر قانونی و حقوقی نمی‌توان آن را پیگیری کرد زیرا از نظر فنی، به معنای دستکاری در انتخابات نیست.

موضع رسمی ما درباره این مسأله، اقدام در چارچوب قانون اساسی، برای افشای هرگونه دستکاری در انتخابات و بازگرداندن اعتماد به پروسه انتخابات است. در این راستا ما درباره دو مسأله اساسی اعتراض داریم.

اول: بازشماری کامل آراء؛ زیرا این مسأله بسیار زمان‌بر است و ما را وارد یک خلأ قانونی می‌کند؛ لذا معتقدیم که بازشماری آراء باید در حوزه‌هایی که درباره آنها شکایت شده و شمار آنها کم نیز نیست، صورت گیرد که شامل 10 درصد آراء خواهد شد. اگر در این روند، ثابت شود که دستکاری زیادی در نتایج انتخابات صورت گرفته، بازشماری کامل آراء منطقی خواهد بود.

دوم: برگزاری مجدد انتخابات؛ این درخواست کاملا غیرقابل توجیه است. زیرا تا به این لحظه، وقوع دستکاری با تقلبی بزرگ ثابت نشده که مجبور به انتخاب این گزینه شویم.ما معتقدیم که برگزاری مجدد انتخابات در شرایط کنونی که شاهد ناامیده در جامعه عراقی هستیم، درصد مشارکت مردمی در هرگونه انتخابات احتمالی، بسیار کمتر از انتخابات اخیر خواهد بود. ضمن اینکه مشارکت مردمی در انتخابات اخیر بسیار کم بود و برگزاری مجدد انتخابات و سطح مشارکت کمتر موجب خواهد شد که پروسه سیاسی نابود  و کشور وارد مسیری نامعلوم شود. 

لذا باید به یک نکته مهم اشاره کنیم و آن این است که کسی که تصور می‌کند، گزینه برگزاری انتخابات مجدد، یک خواست مردمی و جمعی است، اشتباه می‌کند. زیرا توده مردم عراق اکنون به دو دسته تقسیم شده‌اند. قسمت اول، از مشارکت در انتخابات خودداری کرده‌اند و پیروز و ناکام این انتخابات برایشان اهمینی ندارد لذا برگزاری انتخابات برایشان نیز مطرح نیست. بخش دومی نیز که در انتخابات شرکت کرده‌اند، اغلب مخالف آشکار برگزاری مجدد انتخاباتند. کسانی که خواستار انتخابات مجددند، بسیار اندک هستند که به حق یا ناحق در انتخابات اخیر متضرر شده‌اند. آنها حق دارند که دیدگاه‌های خود را طرح کنند اما نباید فکر کنند که به جای اکثریت مردم عراق حرف می‌زنند.

ما معتقدیم که در هرگونه اظهار نظر درباره سرنوشت انتخابات باید مجموعه نکات مثبتی را مد نظر قرار داد که عبارتند از: 

- سرعت اعلام نتایج اولیه

- تغییر چهره‌ها از سال 2003 بسیار زیاد بوده تا جایی که به اندازه 70 درصد از چهره‌های قدیمی از قدرت دور شدند

- شخصیت‌های سیاسی عالی‌رتبه و دارای نفوذ و نقش در کمیساریای عالی انتخابات نیز از دستیابی به کرسی در پارلمان جدید، باز ماندند و این نکته‌ای است که از شدت اتهامات کمیساریا می‌تواند بکاهد

- اعلام میزان مشارکت هرچند که کم بود؛ اما یک درصد واقعی بود که اعلام شد و  تغییری در آن اعمال نشد زیرا سیستم برگزاری این انتخابات الکترونیکی بود و امکان خطا وجود نداشت. در حالی که درصد مشارکت در انتخابات‌ پیشین به دلیل دستکاری‌های صورت گرفته، غیردقیق بود. زیرا در بازشماری دستی آراء به راحتی می‌توان اعداد و ارقام را تغییر داد./۸۴۷/ب۱۰۱/ر

 

ارسال نظرات