۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۶۸۰۷۲
حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی:

بیش از ۵۰ مثل در قرآن برای هدایت بشر آمده است

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه در قرآن بیش از ۵۰ نوع مَثل وجود دارد، گفت: هدف از مثال های قرآن تذکر، تفکر و تعقل است
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، شب گذشته در مسجد بعثت خرم آباد و در تفسیر آیه ۲۷ و 28 سوره زمر با عنوان «وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» و «قُرْآنًا عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» گفت: با توجه به معنای آیات خداوند از هر نوع مثلی که برای هدایت انسان ها لازم باشد در قرآن استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه هدف از ذکر مثال های متعدد در قرآن تذکر، تفکر و تعقل است، افزود: در قرآن بیش از ۵۰ نوع مَثل وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان قرآن را برای تأثیر گذاری دانست و عنوان داشت: برای تأثیر گذاری سه مرحله لازم است، ابتدا یادآوری و تذکر، وادار کردن به اندیشه و فکر، پذیرش، عمل کردن و تعقل است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان اینکه قرآن از هر گونه انحراف به دور است، اظهار داشت: فرآن آنقدر محکم، استوار و متقن است که انحرافی در آن وجود ندارد و قابلیت انحراف و کجب ندارد.

وی با اشاره به اینکه در آیه ۲۹ سوره «زمر» با عنوان «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» یک مثال ذکر شده است، افزود: این مثال با عنوان اینکه شخصی یک ملک دارد که در آن چند شریک دارد، این شریک ها ناسازگار هستند و در نتیجه آن ملک معطل می ماند، کسی نیز بوده که خود به تنهایی یک زمین و یک ملک دارد که آن ملک آباد می شود، این مثال برای اثبات توحید است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: مفسران می گویند این مثال معروف به برهان «تمانع» است، معنای برهان «تمانع» این بوده که دو خدا یکدیگر را منع می‌ کنند، عالم هستی یک خدا دارد، اگر فرض کنیم چند خدا داشته باشد، چند صورت متصور می شود، یکی این بوده که هر کدام از این خدایان می خواهند اراده خود را اعمال کنند و نتیجه آن فساد و درگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به آیات قرآن یادآور شد: جهان هستی یک مدیر و مدبر دارد و قرآن اثبات می کند که جهان هستی یک مدیر، مدبر و خالق دارد و وجود دو خالق منجر به فساد می شود/.۹۴۵۱//۳۰۳/خ

ارسال نظرات