۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۶۷۹۸۰

آرزویی بر جای مانده از استاد احمدی

مرحوم دکتر احمدی بسیار پیگیر بود و اصرار بر تسریع کار داشت و خواسته اش از ما این بود در نهایت کتاب هایی برای هر مقطع تحصیلی برای آموزش عرفان اسلامی در حوزه و دانشگاه تدوین کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مرحوم احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آینه تصاویر

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت پیمان مدیر سابق دارالعرفان شیعی در یادداشتی کوتاه آرزویی به جا مانده از استاد فقید حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی نقل کرد.

این بنده در سال ۹۰ در واشنگتن شبی را در منزل جناب ایروانی استاد دانشگاه کاتولیک  میهمان بودم ، روز قبل مباحثی در مورد سرفصل دروس عرفان و صوفیه در کرسی شیعه شناسی  دانشگاه جرج واشنگتن  داشتیم و در  ابهام بودم که آیا ضرورت دارد این دروس در کرسی گنجانیده شود یا نه.  آقای دکتر حسین نصر و دستیارشان دکتر غفوری  این دروس را تایید کرده بودند و بنده موافق نبودم و نمی دانستم با چه برهانی مخالفت کنم .

با استاد انصاریان تلفنی  صحبت کردم و ایشان راهنمایی کردند ولی توصیه داشتند نظر دکتر احمدی را هم جویا شوم ، با پیگیری آقای ایروانی تماس  برقرار شد و بااینکه وقت تماس مناسب نبود بسیار با حوصله و حتی مشتاق پاسخ میداد و نظرشان این بود که بخواهیم ویا نخواهیم این مباحث هست و ما باید عرفان اهل بیت و عرفان قرآن را به درستی ارائه کنیم تا عرفان های دروغین و انحرافی رشد نکنند ، معتقد بود چون حوزه روی خوش به فلسفه و عرفان نشان نداده و پس زده است ، پرچم فلسفه و عرفان  را دیگران بدست گرفتند و انحراف ایجاد شد ، معتقد بود که بایستی امروز  آخرین نظرات موافقین و مخالفین عرفان با مصاحبه حضوری  اخذ بشود و  کنار هم قرار دهیم و به اهل نظر  ارائه شوند و آنچه مورد قبول و قابل دفاع است به صورت کتاب درسی حوزه و دانشگاه ارائه شود و این کار را بسیار واجب و ضروری میدانست . با راهنمایی آن فرزانه گرامی  گروهی اندک از صاحب نظران مباحث عرفان اسلامی را با اشراف استاد حسین انصاریان دعوت کردم و جلسات زیادی پیرامون نحوه  بررسی و مطالعه و تدوین عرفان اسلامی مبتنی بر معارف اهل بیت و قرآن داشتیم و در اکثر جلسات دکتر احمدی شرکت کردند و بسیار متواضعانه و بطور مکرر از تهران برای این جلسات به قم آمدند و ۱۲  مصاحبه طولانی  با صاحب نظران  موافق و مخالف عرفان اسلامی را با حوصله زیاد و دقت بررسی و نقد کردند و در جلسات مطرح می فرمودند.

از توحید صدوق گرفته تا آیات قرآن  همچون واشرقت الارض بنور ربها ... واز منابع  حدیثی و روایی  همچون مصباح الشریعه  و متون نیایشی و دعا همچون خمسه عشر و  عرفه ... و از فرازهای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه  نمونه ها را  ذکر میکرد و با اشک چشم و احساس خاصی مفاهیم آنها را توصیح میداد و معتقد بود اینها منابع عرفان اسلامی هستند .

برای آن کار گروه و آن جلسات بسیار زحمت کشید و وقت گذاشت و آرزو داشت که این مطالعه و بررسی به نتیجه برسد، در جلساتی ماحصل بررسی هایمان به علامه جوادی آملی گزارش دادند و نظرات معظم له هم دریافت شد و ضبط شد.

مرحوم دکتر احمدی بسیار پیگیر بود و اصرار بر تسریع کار داشت و خواسته اش از ما این بود در نهایت  کتاب هایی  برای هر مقطع تحصیلی برای  آموزش عرفان اسلامی در حوزه و دانشگاه تدوین بکنیم که مورد قبول باشد . و این وظیفه مهم را موسسه دارالعرفان و موسسه سمت قرارشد مشترکا" جامه عمل بپوشانند .

امسال قرار بود در یک همایش تخصصی نسخه پیش از چاپ کتب مذکور به صد نفر از صاحب نظران و اساتید ودانش آموختگان رشته عرفان داده شود و دوباره نقد و بررسی ها و نظرات گردآوری شود و پس از بازنگری ،  کتب نهایی توسط انتشارات سمت چاپ شوند .
این کار  در حیات پرثمر آن حکیم فرزانه به فرجام نرسید و این آرزوی مهم دکتر احمدی هنوز محقق نشده است و امیدوارم با اهتمام عالی استاد حسین انصاریان در موسسه دارالعرفان  به ثمر برسد تا موجبات شادی و رضایت روح آن عزیز فقید را فراهم نماید .  
ان شاء الله

/۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات