۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۶۷۹۷۹
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

تحول باید با حفظ سنت های اصیل در حوزه محقق شود

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که نگاه سطحی و شکلی به مسأله تحول در حوزه یکی از مهم ترین آسیب های پیش روی تحقق این موضوع است، گفت: به همین دلیل حوزه های علمیه باید با حفظ سنت های اصیل خود در جهت تحول و نوآوری گام بردارند.
امام جمعه فریدونکنار

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به این که تحول و نوآوری یکی از مهم ترین ضرورت های هر مجموعه ای است، گفت: حوزه علمیه به عنوان یکی از مراکز تصمیم ساز در نظام دینی باید در صف نخست تحول قرار گیرد.

وی با بیان این که هر مجموعه ای برای بقا و ماندگاری نیازمند تحول است، افزود: حوزه های علمیه که در طول تاریخ، مرجع علمی و فکری جامعه اسلامی بوده اند به هیچ عنوان از این مسأله مستثنی نیستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با بیان این که ضرورت نوآوری و به روزرسانی فعالیت های علمی در حوزه یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: البته نوآوری در حوزه به مفهوم کنار گذاشتن برخی سنت های اصیل و ریشه ای در این مراکز مهم دینی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با اشاره به این که در طول تاریخ حوزه های علمیه تنها و مهم ترین مراکز علمی فعال در جامعه بودند، گفت: اما امروز به دلیل رشد علم و فناوری شاهد گسترش دیگر مراکز علمی و آموزشی در جامعه هستیم که حوزه برای حفظ همان جایگاه گذشته خود نیازمند تحول و به روز رسانی در بدنه خود است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ مهم ترین پایگاه تولید، تبلیغ و ترویج معارف دینی بوده اند، گفت: حوزه های علمیه همواره در دفاع از ارکان و اصول اعتقادات شیعه و ترویج و تبلیغ معارف دینی نقش محوری ایفا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با اشاره به این که در شرایط امروز جامعه که هر روز شاهد تغییر و تحول هستیم با نیازهای جدیدی از سوی جامعه مواجه هستیم، تصریح کرد: حوزه علمیه به منظور تأمین و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه نیازمند تحول است که باید به طور جدی دنبال شود.

وی بر ضرورت درک اقتضائات جامعه امروز و حرکت متناسب با آن شرایط از سوی مراکز حوزوی تأکید کرد و گفت: امروز در سایه انقلاب اسلامی، ندای دین و معارف الهی به اقصی نقاط جهان رسیده و حوزه های علمیه باید در چنین شرایطی به نقش واقعی خود عمل کند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که در تبلیغ و تبیین معارف دینی در دنیای امروز نمی توان تنها به چارچوب های قدیمی اکتفا کرد، بیان داشت: باید یک تحولی متناسب با رشد و تحول روز جامعه در حوزه های علمیه شکل گیرد.

وی با اشاره به این که تحول در حوزه نباید تنها شکلی و ظاهری باشد، خاطرنشان کرد: درگیر شدن به مسائل روبنایی در موضوع تحول در حوزه موجب غافل شدن حوزه از وظایف و اهداف اصلی و زیربنایی خود خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که نگاه سطحی و شکلی به مسأله تحول در حوزه یکی از مهم ترین آسیب های پیش روی تحقق این موضوع است، بیان داشت: به همین دلیل حوزه های علمیه باید با حفظ سنت های اصیل خود در جهت تحول و نوآوری گام بردارند.

وی با بیان این که برخی روش های علمی، تهذیبی و پژوهشی در حوزه های علمیه که از دیرباز نیز در این مراکز مهم علمی مرسوم بوده غیر قابل تغییر هستند، خاطرنشان کرد: باید در کنار حفظ این شیوه های ارزشمند در جهت بهره گیری از الگوهای جدید علمی نیز در پیشبرد اهداف حوزه حرکت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی با بیان این که تنها اکتفا کردن به برخی تغییرات شکلی و ظاهری در حوزه نمی تواند اثر ریشه ای در جایگاه این مراکز مهم دینی و علمی جامعه دینی بگذارد، تصریح کرد: امروز حوزه های علمیه باید به عنوان یک مرجع فکری و علمی در جامعه دینی افزون بر رسالت پرورش و تربیت عالمان دینی باید به منظور تأمین و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه گام بردارند.

وی در ادامه با تأکید بر این که در مسأله تحول نباید اصول اساسی و ریشه ای حوزه دستخوش تغییر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تحول در حوزه با حفظ و حتی تقویت این اصول مهم به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین پشتوانه فکری نظام اسلامی نقش محوری در تغزیه فکری جامعه بر عهده دارند، گفت: حل بسیاری از مسائل نظری و تئوریک جامعه اسلامی با بهره گیریا ز ظرفیت علمی و فقهی حوزه های علمیه تحقق پید خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی در ادامه سخنان خود از پژوهش به عنوان یکی از شاخصه های مهم تحقق در حوزه های علمیه یاد کرد و با بیان این که پژوهش در حوزه باید متناسب با نیازهای جامعه باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پژوهش های کاربردی در حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا شاهد یک تحول فراگیر در این مراکز دینی باشیم./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات