۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۶۷۶۹۶
با مقدمه آیت الله جوادی آملی منتشر شد؛

کتاب "نماد و اسطوره" نوشته دکتر حمید پارسانیا

مباحث کتاب، «درآمدی بر معرفت نمادهای اجتماعی» است و به منظور تأمین برخی مبادی لازم برای شناخت و بررسی احکام و خصوصیات نمادهایی اثرگذار در زندگی اجتماعی انسان گرد آمده است.
پارسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کتاب فردا و دفتر نشر معارف کتاب «نماد و اسطوره» نوشته حجت ­الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا را با مقدمه آیت ­الله جوادی آملی منتشر کردند.  دکتر پارسانیا، استاد دانشگاه­های تهران و باقرالعلوم(ع)، مدرس فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مباحث کتاب «درآمدی بر معرفت نمادهای اجتماعی» است و به منظور تأمین برخی مبادی لازم برای شناخت و بررسی احکام و خصوصیات نمادهایی اثرگذار در زندگی اجتماعی انسان گرد آمده است و در آن به مباحث مربوط به نمادهای حقیقی در دو علم فلسفه و عرفان نظری پرداخته شده است.

محتوای کتاب

کتاب «نماد و اسطوره»، مقدمه آیت ­الله جوادی آملی، مقدمه نویسنده و 14 بخش کوتاه را دربردارد و تعریف لغوی نماد، نماد در حوزه ­های مختلف علوم، نماد در عرفان نظری، نماد در مسائل فلسفی، کثرت عددی و وحدت حقیقی، دوری از وحدت و پراکندگی در کثرت، وثنیت و جعل اساطیر، زوال اساطیر و توغلّ در کثرت، انسان کثرت بین و جهان منجمد، انسان موحد و عالم معانی، آسمان زمینی و زمین آسمانی، جایگاه اهل معنا و زمین اهل دنیا و ضمایم و نمایه عنوان های بخش های مختلف آن است.

نویسنده در بخش ضمایم، متن عربی برخی کتاب های فلسفه اسلامی و عرفان نظری و کتب تفسیری مانند جلد نهم اسفار اربعه ملاصدرا، الطبیعیات من الشفاء، شرح القیصری علی الفصوص الحکم، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، جلد هفتم و سیزدهم و چهاردهم المیزان، جلد پنجم تفسیر صافی و... را آورده است.

دکتر پارسانیا که در این کتاب از منظر فلسفه اسلامی و عرفان نظری به موضوع نماد و اسطوره می ­پردازد، در مقدمه می­نویسد: «مباحث مختصر کتاب با آن­که برای تأمین برخی از نیازهای علوم اجتماعی گرد آمده اند، تا آن­جا که به مراتب هستی و کیفیت نمادین آن­ها می­پردازند، از زمره مسائل فلسفی می‌باشند و از آن­جا که تدقیق در حیثیت نمادین این مراتب شده و التزام به لوازم آن­ها پیش می‌آید، حقیقت بحث مانند تمامی مباحث فلسفی در یک تحول و استحاله عالی به صورت بحث عرفانی درمی­آید... مباحث این درآمد، بیشتر عهده­دار مسائلی چند پیرامون برخی از اصول موضوعه­ای است که در بسیاری از مباحث روان شناسی فردی و اجتماعی یا مسائل جامعه ­شناختی، مورد نیاز هستند. در گزینش این مسائل جهت­گیری بحث بیشتر متوجه مسائل اجتماعی می­باشد؛ به همین دلیل در فصول پایانی با پرداختن به نتایج اجتماعی آن اصول، چهره جامعه ­شناختی آن­ها آشکار شده است.»(ص 18-19)

دکتر پارسانیا در بخشی دیگر از مقدمه می­نویسد: «در فلسفه بحث از نماد، در محدوده مسائل خاصی نظیر مراتب نمادین و یا هستی مطرح می ­شود و در نهایت با کشف حقیقت نمادین مراتب به عرفان می­پیوندد... تبیین حقیقت اساطیر گرچه یک بحث فلسفی است، اما راقم بر این باور است که این بحث می­تواند همراه با مباحثی که چهره نمادین عالم را در وحی و تمثّلات پاک و زلال انبیاء و اولیای الهی(ع) اظهار می­دارند به علاوه بر آنکه افق­های نوینی را در فراروی انسان­ شناسی و مردم ­شناسی قرار می‌دهد، دریافت جدیدی را نیز برای جامعه ­شناسانی فراهم می­آورد که سرگرم نظاره بر جامعه یا جوامعی هستند که پس از غیبت حقیقت و نمادهایی که حقیقت را ارائه می­دهند، اینک در سوگ خداوندگاران اساطیری نیز به مرثیه نشسته اند. نماد در عرصه توحید راه به حقیقت می­برد و اسطوره که سراب است، در دامن شرک به گزافه، داعیه حقیقت دارد.»

دکتر پارسانیا در بخش «نماد در عرفان نظری» نیز می­نویسد: «عرفان نظری علمی است که در آن به طور گسترده درباره نماد بحث می ­شود؛ زیرا در عرفان، ذات حق ناشناخته و بلکه ناشناختنی است و آن­چه در عرفان شناخته می ­شود اسماء و نام­های الهی است که نشان آن حقیقت بی ­نشان هستند. «اسم» که بحث از آن، مسائل عرفان نظری را تشکیل می­دهد، مرادف با نماد است.»(ص 33)

ویژگی ها و اهمیت کتاب

تاکنون درباره نماد و اساطیر در کشور کتاب­هایی ترجمه شده و اهمیت این کتاب از این نظر است که برای نخستین‌بار، یک استاد برجسته فلسفه اسلامی به صورت تفصیلی به بحث و بررسی «نماد و اسطوره» پرداخته است و همچنین آیت ­الله جوادی آملی، حکیم و مفسر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام، با نوشتن مقدمه بر این کتاب، برخی اصول فلسفی و عرفانی را برای شناخت نمادهای حقیقی و اعتباری در افق نگاه پژوهشگران قرار داده ­اند.

آیت ­الله جوادی آملی در مقدمه کتاب می ­نویسند: «جهان امکان از دیدگاه موحّد، نماد حقیقی ذاتی است، نه وصفی؛ یعنی تمام ذرات در تمام حالات نشانه جمال یا جلال حق هستند و تحول اوصاف نیز نمونه تحول اراده خداوند است؛ یعنی هیچ حالی برای هیچ موجودی فرض نمی­شود که آن موجود در گوهر ذات خود نماد حق نبوده و یا دگرگونی وصف آن نماد حقیقی نسبت به تحول اراده خدا نباشد. هر موجودی که از کمال­های بیشتر برخوردار باشد نمادی کامل­تر از نمونه­های دیگر است تا برسد به کون جامع ـ انسان کامل ـ که کامل­­ترین نمادهاست.»(ص12)

آیت ­الله جوادی آملی در انتهای مقدمه نیز چنین آورده است: «آنان که از نظر جامعه ­شناسی، عصر اسطوره را قبل از دوره مذهب و آن را قبل از عصر فلسفه و آن را قبل از مرحله علم پنداشتند، برای تحجّر اسطوره ­گرایان عصر علم که نمونه بارز آن خود صاحب­ن ظران علمی­اند پاسخ قابل توجهی ندارند و بررسی اوضاع کنونی (عصر علم) نشانه تهاجم فراوان به سوی اسطوره ­های تهی از هرگونه حقیقت است؛ زورمداران ستم­ پیشه نیز از حمایت آن اسطوره­ها دریغ نمی­ورزند و بلکه تبلیغات مستمر آنها نشانه رواج بازار افسانه­ سازان است.»(ص14)

مخاطبین خاص کتاب

این کتاب برای دانشجویان و محققان عرصه‌های فرهنگ و علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، تاریخ تمدن، هنر، فلسفه هنر، نشانه شناسی، فلسفه و عرفان مفید خواهد بود.

مشخصات

چاپ اول کتاب «نماد و اسطوره» در 192 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 11000 تومان به همت انتشارات کتاب فردا و با حمایت دفتر نشر معارف عرضه شده است. همچنین کتاب فردا تاکنون کتاب­های «جهان­های اجتماعی»، «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» را از این نویسنده و پژوهشگر منتشر کرده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال 1392 ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است و «مردم­شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس­های استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (دکتر حسین کچویان) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» (رضا حبیبی) از آثا منتشرشده آن است./925/ ن 603/ش

ارسال نظرات