۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۵۶۷۳۰۲
آیت الله مکارم شیرازی:

تقسیم پست ها در حکومت اسلامی باید بر اساس شایستگی باشد| لزوم تبعیت عملی مسؤولان از امام علی

حضرت ‌آیت الله مکارم با بیان این که تقسیم پست ها در حکومت اسلامی باید بر اساس لیاقت باشد، گفت: باید از زندگانی امیرمؤمنان الگو بگیریم و بدانیم که مسیر صحیح زندگی اسلامی و شیعه علی(ع) بودن چگونه است.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سه شنبه شب در بیستمین برنامه چشمه معرفت که همزمان با شب شهادت امیرمؤمنان از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این زندگانی امیرمؤمنان دارای سه دوره طوفانی بود، گفت:  حضرت در برابر انبوه مشکلات مقاومت کرد و شخصیت خود را به واسطه این مقاومت نشان داد.

وی با اشاره به دوران خلافت امیرمؤمنان ادامه داد: مردم در اواخر خلافت عثمان شورش کردند و عثمان کشته شد و با وجود این که مهاجران و انصار حضور داشتند دفاع چندانی نکردند و چندان مخالف این معنا نبودند، علی(ع) فرزندان خود را برای دفاع از عثمان فرستاد و تا جایی که می شد دفاع کردند اما شورشیان غلبه کرده و مسأله تمام شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بعد از خلیفه سوم، سیل جمعیت به سمت امیرمؤمنان روانه شدند، اظهار داشت: جمعیت آمدند تا با حضرت علی(ع) بیعت کنند، حضرت می فرماید هجوم حضور مردم به اندازه ای سنگین بود که نزدیک بود فرزندان ایشان زیر دست و پا له شوند، تنها انتخابات ظاهری در دوران خلفا که جنبه مردمی پروشور داشت خلافت علی(ع) بود.

وی ادامه داد: مردم آمدند و مسؤولیت را بر دوش حضرت قرار داده شد اما ایشان با دو مشکل رو به رو بودند که اگر بعد از پیامبر اسلام(ص) به خلافت می رسیدند این مشکلات نبود و راحت مسیر اسلام پیشرفت می کرد اما این دو مشکل تبدیل به جنگ های داخلی شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در زمان خلیفه سوم اموال بیت المال در میان عده ای نورچشمی، بستگان و دوستان تقسیم می شد، ابراز داشت: پست ها نیز به خویشاوندان خلیفه سوم داده شد و تبعیض به صورت شدید خود را نشان داد.

وی عنوان کرد: وقتی امیرمؤمنان بر سر کار آمدند حاضر نشدند که بیت المال و پستها را مانند سابق تقسیم کنند که مخالفت ها آغاز شد، این یک مشکل بزرگ در حکومت امیرمؤمنان بود، بسیاری انتظار داشتند که سهمیه خاصی در بیت المال و مقام داشته باشند و رانتخواران آن زمان چنین انتظاراتی داشتند اما امیرمؤمنان فرمود برای هیچکس سهمیه خاصی قائل نیست و به تبعیض تن نمی دهد بلکه اموالی هم که با ناحق قبل از ایشان به دست افراد افتاده را به بیت المال برمی گرداند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مشکل دوم این بود که در زمان خلیفه دوم پای بنی امیه به حکومت اسلامی باز شد، فرزندان ابوسفیان که دشمن شماره یک اسلام و بنیانگذار تمام جنگ تمام جنگ های ضد اسلامی بود وارد کار شدند، همسر ابوسفیان که هند نام داشت زمانی که در احد حمزه شهید شد پهلوی حمزه را شکافت و جگر او را در آورد و به دندان گرفت.

وی اضافه کرد: فرزند ابوسفیان و هند در آن زمان حاکم بخش مهمی از کشورهای اسلامی شد، بر اثر مشکل اول جنگ جمل پیش آمد که 17 هزار نفر از مسلمانان کشته شدند، بر اثر مشکل دوم جنگ صفین پیش آمد که 100 هزار نفر از مسلمین کشته شدند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که خوارج از جنگ صفین متولد شدند، گفت: خوارج به عبدالرحمن ابن ملجم مرادی مأموریت دادند که به فرق مبارک مولای متقیان ضربه زد و حضرت را شهید کرد، تمام این مشکلات در 5 سال حکومت حضرت علی(ع) پیش آمد و ایشان چاره ای جز صبر کردن نداشت.

وی با اشاره به داستان حدیده محماة افزود: برادر امیرمؤمنان که عقیل نام داشت نابینا و فقیر بود، عقیل فکر کرد حال که برادرش به خلافت رسیده سهم بیشتری از بیت المال بگیرد تا مشکلاتش را حل کند، عقیل خدمت امیرمؤمنان رسید و تقضای کمی داشت نه مانند رانتخواران امروز که توقعات بالا دارند، به امیرمؤمنان عرض کرد به من به جای یک من گندم دومن گندم بدهید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: امیرمؤمنان آهن گداخته را نزدیک دست عقیل برد که داد عقیل در آمد و از حضرت پرسید یا علی می خواهی من را آتش بزنی؟ امیرمؤمنان فرمود تو می خواهی مرا به آتش قیامت بسوزانی که تقاضای تبعیض می کنی، این حکومت با حکومت زمان خلفا هماهنگ نبود و مشکلات زیادی پدید آمد.

وی ادامه داد: همه این مسائل و داستان ها پیام دارد، گاهی کسی به پستی می رسد تمام دوستان و بستگان خود را سر کار می آورد که درست نیست، تقسیم پست ها در حکومت اسلامی باید بر اساس لیاقت ها و قابلیت ها باشد، این که فردی در انتخابات جزء مخالفان کسی باشد اما اگر فرد لایقی بود باید به کار گرفته شود، آیا واقعا پیام حکومت علی(ع) را پذیرفته ایم؟ آیا حاضریم تقسیم کارها بر اساس لیاقت ها و شایستگی ها باشد؟

این مرجع تقلید ابراز داشت: اگر بین طرفداران خود و کسانی که در انتخابات مخالف بودند با یک چشم نگاه کردیم می توانیم ادعای پیروی از امیرمؤمنان را داشته باشیم،وقتی فضائل مولا گفته می شود باید از زندگانی ایشان الگو بگیریم و بدانیم که مسیر صحیح زندگی اسلامی و شیعه علی(ع) بودن چگونه است./1323/

ارسال نظرات