۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۶۷۲۵۴
آیت الله سبحانی:

پذیرش مداخله غرب در امور کشور نتیجه ای جز استعمار برجای نخواهد گذاشت

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که پذیرش مداخله غرب در امور کشور نتیجه ای جز استعمار برجای نخواهد گذاشت، هم کاسه و هم پیاله شدن مسلمانان با مشرکان را سبب انحراف جامعه اسلامی دانست.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مدرسه حجتیه برگزار شد، به تفسیر آیه 28 سوره توبه پرداخت و گفت: در این آیه مشرکان، نَجَس خوانده شده اند و گفته شده که از این پس آن ها حق ندارند به مسجدالحرام نزدیک شوند؛ امیرمؤمنان(ع) هنگامی که آیات ابتدایی سوره توبه را برای مردم قرائت می کردند فرمودند «لا یجتمع المشرکون و المسلمون بعد عامهم هذا» و در حقیقت آیه مذکور تأکیدی بر این جمله حضرت(ع) است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت ادبی میان دو واژه «نَجَس» و «نَجِس» اظهار داشت: مشرکان در آیه یادشده «نَجَس» شمرده شده اند، زیرا این واژه در ادبیات عرب از تأکید بیشتری برخوردار است، بر این اساس مشرکان نه تنها ناپاک هستند، بلکه عین ناپاکی تلقی می شوند.

وی افزود: بدیهی است که مراد از نجاست در آیه نجاست ظاهری و مادی نیست، زیرا ممکن است شخص مشرک ظاهر زیبا و آراسته ای داشته باشد، بلکه مراد نجاست معنوی است، چراکه شخص مشرک از لحاظ نفس آلوده است؛ در حقیقت کسی که خداوند را قبول نداشته باشد از لحاظ باطنی از حیوانات هم پست تر و پایین تر است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اقوال موجود در زمینه نجاست مشرکان در رساله های عملیه ابراز کرد: در این زمینه دو قول وجود دارد که یکی از آن ها قائل به این است که مشرکان از لحاظ مادی و ظاهری به علت اجتناب نکردن از نجاساتی همچون شراب، نجاست عرضی دارند، اما به لحاظ ذاتی طاهر هستند؛ قول دوم که اکثریت را شامل می شود نیز قائل به نجاست عرضی و ذاتی مشرکان هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: البته ناگفته نماند که نجاست ذاتی بر دو قسم است که عبارتند از نجاست ذاتی عینی و نجاست ذاتی سیاسی؛ مشرکان نجاست ذاتی سیاسی دارند، یعنی سیاست اسلام مقتضی است که این افراد را نجس بخواند تا مسلمانان گرد آن ها جمع نشوند.

وی ادامه داد: بله نمی توانیم دور کشور را دیوار بکشیم و نگذاریم این دسته از افراد داخل نشوند، اما در رفتار و معاشرت با این گروه باید حساب و کتاب وجود داشته باشد، زیرا مشرکان با لذات آلوده به گناهی که دارند جوانان را به خود جذب کرده و زمینه انحراف را فراهم می کنند؛ هم کاسه و هم پیاله شدن مسلمانان با مشرکان سبب می شود جامعه اسلامی منحرف شود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تاریخچه اندلس ابراز داشت: اسپانیا یک کشوری اسلامی به تمام معنا بود، اما مسیحیان برای این که آن ها را منحرف کنند، معاشرت میان جوانان مسلمان با دختران مسیحی را آزاد کردند و همین سبب شد تا غیرت و مردانگی دینی و روحیه استقامت در جامعه آن ها کمرنگ شده و فرهنگ کشورشان متحول شود؛ بنابراین سیاست ایجاب می کند تا در معاشرت با مشرکان حساب و کتابی وجود داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: در حقیقت این آیه دلالت بر آن دارد که ما امروزه از علم استشراق و خاورشناسی هراس داشته باشیم، زیرا این علم حدود 20 سال است که به دست اروپاییان بنیانگذاری شده و در حقیقت آن ها با این علم به کشورهای شرقی وارد می شود و زمینه های استعمار را فراهم می سازند.

وی با تأکید بر این که پذیرش مداخله غرب در امور کشور نتیجه ای جز استعمار برجای نخواهد گذاشت، افزود: غربی ها با استفاده از این علم به کشورها وارد شده و نقاط ضعف و قوت آن ها را شناسایی می کنند، سپس با این شعار که ما می خواهیم شما را با علوم روز آشنا کنیم وارد مراکز آموزشی اعم از دبستان ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها می شوند و مقوله فرهنگ را در دست گرفته و عقاید خود را تزریق می کنند و بعد از این نیز اقتصاد کشور را تبدیل به مستعمره کرده و مردم را در فقر می نشانند و در نهایت نیز حکومت خودشان را تشکیل می دهند؛ بر اساس این ما نباید اجازه بدهیم که آن ها در امورمان مداخله کنند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات