۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۶۶۱۹۸
حجت الاسلام حاج آقازاده تأکید کرد؛

جامعه امروز محتاج "سبک زندگی معنوی" است

استاد حوزه علمیه گفت: مردم امروزه می خواهند که سبک زندگی داشته باشند برای همین هنگامی که این موضوع و مسأله شان از سوی جامعه روحانیت پاسخ داده نشود به سوی گرایشات و فرقه های نوظهور می روند.
حجت الاسلام حاج آقازاده

حجت الاسلام وحید حاج آقا زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که ماه رمضان ماه کسب معنویت است، گفت: باید بدانیم که در این ماه باید به کسب معنویت بپردازیم و این کسب معنویت در پوسته ای به نام روزه محقق می شود.

پژوهشگر حوزه علمیه قم ماه مبارک رمضان را مصداقی از سبک زندگی معنوی دانست و اظهار داشت: مسأله معنویت باید در اولویت ذهنی افراد باشد.

ماه رمضان منبع ذخیره معنویت در طول سال است

وی با اشاره به این که جامعه متدینان باید در ماه رمضان نوعی زیست مسلمانی خاصی را داشته باشند، ابراز کرد: این افراد باید در این یک ماه کاری کنند که در 11 ماه دیگر نشاط مسلمانی و دینداری داشته باشند؛ به عبارت دیگر جامعه مدتین باید باور کند که ماه رمضان تنها پمپ بنزین معنویت است که می توانند برای طی مسیرشان در 11 ماه دیگر از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام حاج آقازاده خاطرنشان کرد: در این ماه پرفضیلت باید در نظر داشته باشیم که بیشتر باید به فضائل فردی توجه شود، زیرا در فضیلت های این ماه بیشتر سفارش به فضائل فردی مانند سجده های طولانی شده است؛ البته باید گفت که فضائل اجتماعی مانند افطاری دادن، ترتیل دسته جمعی قرآن کریم و مواردی از این دست نیز اثر معنوی خود را برجای خواهد گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم توجه ویژه به مسجد به عنوان خانه خدا را دومین مسأله ای دانست که باید مورد توجه جامعه متدینان باشد، مطرح کرد: در این ماه رفتن به مسجد موضوعیت دارد و نباید مردم بخاطر مسائل گوناگون از رفتن به آن صرف نظر کنند؛ خطیب، برنامه های مسجد و موارد مربوط به آن فرعیات است و مردم باید بدانند که در این ماه خود رفتن به مسجد مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه مسجد رفتن تحت الشعاع یک سری مسائل حاشیه ای قرار می گیرد که زیبنده نیست افراد مسجد رفتن را بخاطر آن مسائل ترک کنند.

مبلغان «مسأله شناس» باشند

حجت الاسلام حاج آقازاده در ادامه به تبیین شرایط و معیارهای مبلغان برای نفوذ کلام شان در جامعه پرداخت و با اشاره به این که «مسأله شناسی» لازمه کار یک مبلغ است، بیان کرد: مبلغان باید بدانند که مسائل مورد نیاز جامعه چیست و سپس بر اساس آن نیاز به بیان احکام و مباحث مرتبط بپردازند؛ این اشتباه است که یک مبلغ رساله احکام را از ابتدا توضیح دهد و دقت نداشته باشد که مبلغان قبلی چه مقدار از آن ها را بیان کرده اند و همچنین بداند که آیا این مسائل که بیان می کند مورد نیاز جامعه است یا خیر؟

جامعه روحانیت برای مردم سبک زندگی ارائه دهد

این پژوهشگر حوزوی افزود: مردم امروزه می خواهند که سبک زندگی داشته باشند برای همین هنگامی که این موضوع و مسأله شان از سوی جامعه روحانیت پاسخ داده نشود به سوی گرایشات و فرقه های نوظهور می روند؛ مبلغان باید موضوعاتی را بیان کنند که خیر دنیا و آخرت را نصیب مردم کند، به عبارت دیگر مبلغان روش ها و راهکارهای زندگی معنوی را به مردم بیاموزند.

مبلغان از سبک های تبلیغی مخاطب گریز دوری کنند

وی با اشاره به این که مبلغان باید از سبک های تبلیغی مخاطب گریز دوری کنند، ابراز داشت: تبلیغ صرفاً در منبر خلاصه نمی شود، بلکه باید دانست که عمل و گفتار مبلغان نیز می تواند منشأ اثر باشد.

حجت الاسلام حاج آقازاده خاطرنشان کرد: مبلغان در هر منطقه ای که قرار می گیرند باید فرهنگ افطاری دادن را به صورت کاملاً ساده احیا کنند، حتی اگر در مناطق پولدار نشین باشند باز هم باید این کار را به صورت ساده برگزار کنند تا پابرجا بماند؛ همچنین امر دعا برای ظهور امام زمان(عج) نیز قبل و بعد از افطار باید فراگیر شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات