۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۶۵۴۸۳
حجت الاسلام والمسلمین قرنی مطرح کرد؛

تشریح نفس انسان از لسان امیرمومنان

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان دارای چهارنفس است، گفت: مدیریت جسمانی بدن با نفس نامیه نباتیه است که همه نشان از ربوبیت خداوند دارد.
آیت الله قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در مهدیه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) با اندوه فراوان خطاب به جناب کمیل می‌فرماید: در بین مردم کسی را برای انتقال علمی که در سینه دارم، نمی‌یابم.

وی افزود: جناب کمیل صاحب سر امیرمومنان بودند از این رو ایشان در آن اوج دلتگی و ناراحتی برای آن که مقداری از اندوه حضرت امیر بکاهند به طرح یک سوال در زمینه انسان شناسی اقدام کردند و پرسیدند: ای مولای من؛ شما مرا به خودم معرفی بفرمایید که من چیستم و حضرت در معنای حکیمانه از منظر حکمت به ایشان درس معرفت نفس می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با استناد به کلام امام که فرمودند: انسان از منظر حکمت نظری دارای چهار نفس است، ابراز کرد: وجود چهارنفس به این معنا نیست که هر یک عملکردی جدا دارند بلکه هر نفسی زیر مجموعه نفس قوی تری قرار می‌گیرد که ملاصدرا از آن به عنوان حرکت جوهری نفس تفسیر و معنا می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اولین نفس را براساس کلام امیر نفس نامیه نباتیه بیان کرد و گفت: این نفس بین انسان و گیاه مشترک است. یک کودک می‌داند گیاه سبز جان دارد و گیاه خشک فاقد حیات است اما حقیقت این جان چیست ما نمی‌دانیم و تنها از روی علائم و نشانه‌های زنده بودن می‌توانیم به حیات آن پی ببریم.

وی با بیان اینکه نفس کارش تدبیر است و روح مدیریت تن را برعهده دارد و تن در تدبیر من است و من بدن را از جهات مختلف مدیریت می‌کند، تصریح کرد: نفس نباتیه در چهار محور وجود انسان را مدیریت می‌کند و 5 قوه دارد امام می‌فرمایند: این قوای 5گانه نباتی هستند که کی از آنها قوه غاذیه است که بین انسان و گیاه مشترک است.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی ادامه داد: انسان و گیاه هر دو با ابزارهای خاص خودشان تغذیه می‌کنند در بدن انسان هرگز این قوه غذای چشم را به ران پا نمی‌دهد که اگر بدهد موجب فلج شدن انسان می‌شود. این قوه به صورت شبانه روز در حال فعالیت است و غذای صدها میلیون میلیارد سلول را تامین می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه کار دیگر قویه نباتیه را جذب و دفع بیان کرد و اظهار داشت: قوه دافعه شهردار کشور بدن است و نظافت شهر از جهات مختلف را برعهده دارد از این رو با سامان دهی بدن مواد زائد و پسماندها را جمع آوری کرده و آن را به بیرون بدن انتقال می‌دهد که این مهم لحظه به لحظه تنها در ریه انسان از سوی چهار میلیون میلیارد سلول انجام می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه انسان باید شاکر خداوند باشد، خاطرنشان کرد: مدیریت بدن انسان نشان از ربوبیت خداوند دارد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات