۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۶۵۴۷۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

درک مهربانی خداوند سبب افزایش معرفت می شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معرفت انسان به خدا زمانی افزایش می باید که مهربانی او را درک کند، گفت: گرایش به مهربانی خدا در فطرت انسان نهفته است.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی خود با موضوع «چگونه مهربانی خدا را باور کنیم» که بامداد دوشنبه 1 خرداد ماه در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد با بیان اینکه تمام صفات خداوند برگرفته از صفت رحمت است، گفت: وقتی درباره مهربانی خداوند سخن می‌گوییم نباید پیرامون عذاب جهنم صحبت کنیم. امیرمومنان(ع) در دعای کمیل اشاره دارد، چگونه می توان باور کرد خداوند با مهربانی که دارد من را وارد جهنم کند؟ و عدم نگاه خدا به انسان بدتر از عذاب جهنم است.

وی ادامه داد: باید توجه شود جلساتی که پیرامون اخلاق برگزار می شود آسان‌تر از جلساتی است که به افزایش ایمان و عقائد می پردازد. ایمان انسان به مهربانی خداوند با برگزاری جلسات سخنرانی امکان پذیر است زیرا فطرت انسان این موضوع را می پذیرد و به نحوی غبار را از دل هایمان برمی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: انسان به یک تکیه گاه عاطفی مانند خداوند نیاز دارد. نباید فقط به خالق بودن خدا توجه کرد بلکه باید به دیگر صفات مانند مهربانی توجه کرد. 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه اغلب انسان ها دارای یاس و ناامیدی هستند، اظهار داشت: آنهایی که اخلاق خوب ندارند دچار یاس و ناامیدی اند. «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا»، بندگان رحمان طریقت و راه رفتنشان با نرمی و بدون تکبر است و با همه مهربانی هستند. 

وی ادامه داد: باید یک تلقی مهربانانه از خدا پیدا کنیم و البته به آن نیاز داریم. خدا می فرماید اگر بنده بداند وقتی سجده می کند چه میزان از رحمت من او را در بر می گیرد دیگر سر از سجده برنمی دارد. معنای نزدیکی یعنی حس انسان به مهربانی خدا بیدار شود و اگر چنین شود انسان عاشق سخنان خدا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: معرفت انسان به خدا زمانی افزایش می باید که مهربانی او را درک کند و گرایش به مهربانی خدا در فطرت انسان نهفته است و اگر به دنبال این مهربانی نرویم از معرفت و ایمان کمی برخورداریم. نباید در رفع مشکلات، مردم را مایوس کنیم./811/پ202/ب1

ارسال نظرات