۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۵۶۵۳۲۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اتفاقات قابل توجهی در حوزه قرآنی پدید آمده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خدمات و اتفاقات جمهوری اسلامی در چهل ساله گذشته در حیطه قرآنی پدید آمده است نسبت به قبل انقلاب قابل مقایسه نیست، گفت: اتفاقات قابل توجهی در حوزه قرآنی پدید آمده است.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای تهران برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی مفتخر است که رهبران آن با نگاه قرآنی انقلاب اسلامی را آغاز کردند، ریشه‌ها و پایگاه‌های انقلاب اسلامی با قرآن شروع شد.

وی افزود: کسانی که در خیزش بزرگ انقلاب نقش‌گذار بودند کسانی بودند که اندیشه‌های اصلاحی خود را در جامعه اسلامی ایران با نوعی ارتباط بخشی با مفاهیم و بازخوانی مفاهیم قرآنی آغاز کرده بودند که سهم به سزایی در تاسیس انقلاب اسلامی داشتند با همین نگاه مسیر 40 ساله انقلاب اسلامی در اتفاقات قرآنی داشته است.

صالحی با بیان اینکه خدمات و اتفاقات جمهوری اسلامی در چهل ساله گذشته در حیطه قرآنی پدید آمده است نسبت به قبل انقلاب قابل مقایسه نیست، عنوان کرد: اتفاقات قابل توجهی در حوزه قرآنی پدید آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: 38 هزار عنوان کتاب در حوزه اندیشه قرآنی چاپ شده که 16 هزار آن در فضای قرآنی و 9 هزار در فضای تفسیر قرآنی بوده است اگر این فضا در حوزه‌های دیگر تقسیم کنیم این رقمی غیرقابل مقایسه و تطبیق است.

وی افزود: در حوزه‌های دیگر قرآنی این اتفاقات با همین شتاب دیده می‌شود ما اکنون چندین هزار موسسه قرآنی داریم که در حوزه قرآنی تلاش موثر فعال و نیمه فعال دارند، جریان مردمی قرآن‌گرایی و قرآن‌گستری در فضای اجتماعی ما قابل توجه است که مشهود و غیرقابل انکار است.

صالحی گفت: مجموعه‌های قرآنی مختلف از طریق رویدادهایی نظیر مسابقات قرآنی در سطح کشور قابل توجه است که تعداد زیادی در آن شرکت دارند، مسابقات بین‌المللی قرآنی در جمهوری اسلامی در دو ماه اخیر پل ارتباط قرآنی بین ایران و جهان اسلام است، این ارتباط جامعه قرآنی در رشته‌های مختلف قرآنی با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه در حوزه فضای دیجیتالی شاهد سایت‌های فعال هستیم، گفت:  در این زمینه 400 سایت و 500 نرم افزار قرآنی به که فعالیت داشته و به گسترش خدمات قرآنی کمک می‌کنند.

وی افزود: همچنین مساجد ما با طرح تلاوت قرآن در 30 هزار مسجد برنامه تفسیر قرآن کریم در بیش از 6 هزار مسجد سایر فعالیت‌های قرآنی در حال اجرا است.

صالحی گفت: ترجمه قرآن کریم موج قابل توجه اتفاقات قرآنی در 40 سال اخیر است که ده‌ها ترجمه خوب به زبان فارسی داریم اما ترجمه‌های خوب کاملا رو به افزایش است اکنون این ترجمه‌های خوب فرصتی را فراهم کرده است که اقشار مختلف با معرفت قرآن آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: ترجمه قرآن به غیرزبان فارسی ده‌ها ترجمه است که فرصت‌سازی و فرصت‌یابی کرده است، همچنین پایانامه‌ها و نشریات قرآنی مجموع عظیمی از مجموعه‌های قرآنی را ایجاد کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: هنوز می‌توان متغییر و شاخص‌های دیگری را افزود و مدعی شد که حرکت‌های قرآنی جامعه ایرانی در این چهل سال اخیر قابل مقایسه با صد سال قبل حتی چند صده قبل هم نیست، حجم اتفاقات قرآنی در این 40 سال حجمی انبوه و قابل توجه است که خداوند این فرصت را برای جامعه ایرانی فراهم کرده است که در خدمت قرآن کریم باشد.

صالحی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن منحصر به تهران نیست، اظهار داشت: ماه رمضان و این نمایشگاه قرآن در کل کشور فرصتی را فراهم می‌کند که نمایشگاه‌های قرآنی در کل ایران دیده شود، نمایشگاه‌های متعددی در کل کشور داریم که پهنه و گستره آن برای ارتباط جامعه ایرانی با قرآن کریم فرصت‌سازی می‌کند.

وی افزود: در نمایشگاه قرآن کریم تازهها و فراورده‌های نو قرآنی دیده می‌شود، تغییرات و تحولات موضوعات قرآنی، به علت گستره و تنوع موضوعی فرصت‌های متنوعی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند که از لحاظ مخاطب و موضوع به یک قشر برنمی‌گردد، کودکان، نوجوانان، پژوهشگران و هنرمندان گستره ای به پهنای جمعیت ایران است که هر گروه را به سلیقه خاص به طرف خود بکشاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: همه این اتفاقات خوب پایان کار نیست چراکه نیاز داریم بیشتر شود، جمهوری اسلامی الزامات بیشتری را بر خود متعهد است، نظام و مردم درباره خدمت به قرآن فعالیت‌های خوبی را داشته است اما باید گام‌هایی را طی کنیم که نیاز به نظریه‌پردازی در حوزه معارف قرآنی دارد.

صالحی با بیان اینکه شتاب ما از درها و گوهرهای معارف قرآنی در حوزه های مختلف کافی نیست، عنوان کرد: فرصت هایی که گذاشته می‌شود در ارتباط با انس لفظی قرآن شمیم کوتاه مدت دارد برای تاثیرگذاری بیشتر باید حوزه‌های نظریه‌پردازی قرآنی توسعه و عمق بیشتری یابد که با امکان فرصت گفتگوی بیشتر فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه تولد المیزان شبیه تولد اصول فلسفه و روش رئالیست بود، گفت: علامه دو حرکت شگرف انجام داد یکی در حوزه مباحث فلسفی و فلسفه تطبیق بود دیگری با المیزان آغاز شد که منشور زندگی فردی و اجتماعی بر اساس قرآن بود که آن را با گفتگو و تدریس در فضای حوزه آغاز کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: باید گفت و گو کنیم تا به قرآن بیشتر راه ببریم و عمق‌بخشی به فرصت مبادله‌های نظری را برای خود وسیع‌تر کنیم، جریان نظریه پردازی در فضای قرآنی ما به اندازه انس لفظی با قرآن نیست و این می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار معرفتی قرآن در جهان اسلام است مخاطره آمیز باشد.

صالحی افزود: ضروری تر است که در حوزه نظریه پردازی های قرآنی در جهان اسلام پیش تاز باشیم حرف‌های تازه قرآنی ما مکرر خوانده و ترجمه شود ما به این بیشتر نیازمندیم، جهان اسلام باید حس کند که معارف قرآنی را می‌تواند از ایران بشنود، و احساس کند به کتاب هایی که از جمهوری اسلامی می آیند نیازمند است.

وی با اشاره به حرکت قرآنی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب آغاز کردند، گفت: سه سطح ارتباط با قرآن کریم داریم در سطح اول ارتباط با انس لفظی در حفظ قرائت و تلاوت قرآن کریم است که لازم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: در سطح دیگر ارتباط با مفاهیم و معارف قرآن است که در نسبت ذهن و عقل انسان با قرآن است، که در ترجمه و تفسیر شخص با ذهن و عقلش با قرآن ارتباط برقرار می‌کند.

صالحی با اشاره سطح سوم ارتباط با قرآن که غایت نزول قرآن است، گفت: این سطح ارتباط وجودی با قرآن همراه با هستی شناسی و هستی شناسانه با قرآن است که در این سطح ما باید ببینیم تلاوت آیات قرآن بر ایمان ما تا چه میزان افزایش می‌دهد، آیا شنیدن و خواندن قرآن کریم ایمان ما را افزایش می دهد این بخش مهمی از ارتباط وجودی با قرآن است.

وی افزود: در این سطح توجه می‌کنیم قرآن کریم چقدر جوهره ایمان ما را افزایش می‌دهد چقدر با خواندن قرآن از شک و حیرت بدوی فاصله گرفته و به یقین متکامل نزدیک می‌شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه بخش دیگری از این ارتباط وجودی در ارتباط با رفتارهای جمعی و فردی ما است، اظهار داشت: در این سطح باید توجه کنیم قرآن چقدر بر رفتار ما اثر گذاشته و آن را توجیه و تبین می‌کند.

صالحی افزود: تلاوت، حفظ و هنرهای قرآنی ما در جامعه به رفتارهای قرآنی ما کمک کرده و می‌کند اما باید به تجربه‌های وجودی ما از قرآن کریم هم کمک کند.

وی درباره حوزه هنری قرآن، گفت: در گذشته در این زمینه محصولات خوبی داشتیم اما مناسبات هنر و قرآن عمیق و گسترده است که با آنچه که می‌توانیم و باید عرضه کنیم فاصله‌های زیادی داریم، در حوزه سینما، نمایش، هنرهای آوایی و هنرهای تجسمی نیازمند اتفاقات جدیدی هستیم که بتوانیم که ارتباط وجودی با قرآن را بهتر به نمایش بگذاریم، امید که نمایشگاه قرآن پایگاه قوی برای اتفاقات خوب برای خدمت به قرآن کریم باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات