۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۶۵۲۱۸
آیت الله مکارم شیرازی:

ماه رمضان فرصتی ناب برای تحول انسان ها است| تشریفات بیجا از مهمانی ها حذف شود

حضرت ‌آیت الله مکارم با اشاره به توجه ویژه اسلام به روابط بین مسلمین و مهمانی، بر ضرورت حذف تشریفات بیجا از مهمانی ها تأکید کرد.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در دومین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که انسان باید با حقیقت ماه مبارک رمضان آشنا شود، گفت: برای آشنا شدن به حقیقت ماه مبارک رمضان باید نام هایی که برای این ماه در آیات و روایات آمده بررسی شود.

وی افزود: ماه نزول قرآن، ماه مهمانی خدا، ماه تقوا و ماه طهارت و پاکی از جمله نام های ماه مبارک رمضان است، پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمودند که رمضان ماهی است که انسان به مهمانی پروردگار دعوت می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا در سایر ماه های سال مهمان خداوند متعال نیستیم، اظهار داشت: هوا، نور، زمین و هرچه داریم از خداوند متعال است و نعمت های الهی بر سر سفره انسان قرار دارد، بنابراین درکل سال مهمان خداوند هستیم حال سؤال می شود که چرا می گوییم ماه رمضان ماه ضیافت الهی است.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نعمت های ویژه ای از سوی پروردگار نازل می شود که در ماه های دیگر این نعمت ها وجود ندارد از این رو باید قدر این ماه را دانست و نهایت استفاده را انجام داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت مهمانی در آداب اسلامی ابراز داشت: برخی از خیلی از مهمان خوششان نمی آید در حالی که از روایات استفاده می شود مهمان فرستاده خداوند است و روزی را با خود می آورد، پیامبر اسلام(ص) فرمود در هر خانه ای که مهمان نیاید فرشتگاه خدا در آن خانه نمی آیند.

وی عنوان کرد: حتی امیرمؤمنان از این که چندروزی برایشان مهمان نمی آمد غمگین و ناراحت بودند، پذیرایی از مهمان نورانیت و روحانیت می آورد، مهمان رزق خود را می آورد و به واسطه گام نهادن مهمان در خانه ای برکات الهی نازل می شود و گناهان اهل خانه را از بین می برد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی مهمانی چنین برکاتی دارد چرا برخی ناراحت می شوند، البته تکلف، تشریفات و زرق و برق نباید در مهمانی ها باشد چرا که اگر این موارد در مهمانی ها راه پیدا کند سنگین می شود و مردم از آن فرار می کنند.

وی با اشاره به توجه ویژه اسلام به مهمانی ها و روابط بین مسلمین اضافه کرد: مهمانی ها باید ساده و آسان باشد تا همواره مهمانی ها جریان داشته باشد، روایات می فرماید وقتی مهمانی می آید انسان باید به او کمک کند تا وسایل خود مانند چمدان را جا به جا کند اما در زمان رفتن مهمان نباید این کار را انجام دهد، دلیل عدم کمک این است که انسان بفهماند دوست ندارد مهمان برود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نعمت مهمانی الهی در رمضان این است که نفس کشیدن انسان ثواب دارد، گفت: اگر کسی یک درهم در ماه رمضان در راه خدا بدهد ثواب 70 درهم را دارد، اگر یک آیه بخواند ثواب ختم قرآن را دارد که بخشی از پذیرایی های ویژه خداوند است.

وی افزود: درهای رحمت الهی در ماه مبارک رمضان گشوده است و توبه از گناه از هر زمانی بهتر پذیرفته می شود و عبادات دارای ضریب هستند، در ماه رمضان باید به فکر آزاد کردن زندانیان، حمایت و سرکشی از یتیمان، صله رحم و کمک به همسایگان باشیم و ماه رمضان باید ماه تحول انسان ها باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که نباید به روزه گرفتن بسنده کرد بلکه ماه رمضان باید ماه تحول باشد، اظهار داشت: رمضان ماه مهمانی الهی بوده و خدا وسائل مهمانی را فراهم کرده است، انسان که به مهمانی می رود آداب آن را رعایت می کند و مهمان و میزبان وظایفی دارند، خداوند به مرحمت و وظیفه خود در این مهمانی عمل می کند و ما نیز باید پاکیزه در این مهمانی حاضر شویم و از ابتدا توبه از گناه کنیم./1323/

ارسال نظرات